به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۰ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۱۳۷۶۱۲
ماجرای ۶ هزار میلیارد تومانی نفتی‌ها و یارانه‌ها

چه‌کسی دست‌دولت را در جیب‌خزانه کرد؟

گروه اقتصادی: برداشت بیش از انتظار از خزانه برای پرداخت یارانه نقدی در شش‌ماهه نخست سال باعث شد نام دو شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز به دلیل عدم پرداخت سهم خود در تامین منابع قانون هدفمندی یارانه ها بر سر زبان ها بیافتد و مشخص شود این دو شرکت حدود ٦٠٠٠ میلیارد تومان از سهم سازمان هدفمندی یارانه ها را پرداخت نکرده اند.
چه‌کسی دست‌دولت را در جیب‌خزانه کرد؟
به گزارش ایسنا، اواخر سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منابع چهارگانه درآمدی قانون هدفمندی یارانه ها را اعلام کرد که بر اساس آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی گاز، توانیر و آبفا چهار محل تامین‌کننده درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها هستند.
درآمد ۳۶ هزار میلیاردی شرکت پالایش و پخش
بر اساس اطلاعیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال ۱۳۹۵، برآورد شده بود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حدود ۳۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان کسب درآمد خواهد کرد که باید تمام این منابع به‌شماره حساب ۱۲۷۱ خزانه واریز شود، سپس از این مبلغ حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به عنوان هزینه‌های قانونی کسر و ۲۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد باقی‌مانده طبق قانون به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود.
سهم ۱۰ هزار میلیاردی شرکت گاز از هدفمندی
برای شرکت ملی گاز به عنوان دیگر محل درآمدی هدفمندی یارانه‌ها حدود ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که باید به شماره‌حساب ۱۷۰ خزانه واریز شود. از این مبلغ حدود ۵۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان هزینه‌های قانونی کسر شده و تا ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود.
بدهی ۶ هزار میلیاردی شرکت های پالایش و پخش و گاز
 دو شرکت مذکور درحالی متعهد به پرداخت بخشی از منابع درآمدی قانون هدفمندی یارانه ها شدند  که طبق آخرین اظهارات محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه بدهی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و همچنین شرکت ملی گاز باعث شده دولت که مجاز به برداشت ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان از خزانه طی یک سال است، در  کم تر از ۶ ماه برای تامین منابع مورد نیاز هدفمندی یارانه ها ۱۲ هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کند.نوبخت درمورد برداشت ۱۲ هزار میلیارد تومانی از خزانه بابت پرداخت یارانه نقدی در پنج ماه نخست امسال توضیحاتی ارائه کرد و گفت از منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در هر ماه بخشی به سازمان هدفمندی و بخشی هم به عنوان سهم و هزینه سازمان‌های مربوطه واریز می‌شود. این در شرایطی است که تا این لحظه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی گاز حدود ٦٠٠٠ میلیارد تومان از سهم سازمان هدفمندی یارانه ها را پرداخت نکرده اند.به گفته وی، علت عدم پرداخت از سوی شرکت های مذکور بسته شدن حساب این شرکت ها  به دلیل بدهی مالیاتی است که این موضوع باعث شده با اینکه این شرکت ها منابع در اختیار داشتند نتوانستند بدهی خود را پرداخت کنند. شرکت ملی پالایش و پخش به طور حتم بدهی ٦٠٠٠ میلیاردی خود را به سازمان هدفمندی پرداخت و این رقم به خزانه بر می‌گردد.

داشتن یا نداشتن بودجه و همچنین عدم پایبندی دو شرکت مذکور به تعهد خود در زیر سایه این سوال که با توجه به بسته بودن حساب این دو شرکت، تراکنش‌های آن ها چگونه صورت می گیرد، در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد.درحالی که برخی مسئولین در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی گاز در پاسخ به پیگیری ها درمورد عدم پرداخت بودجه تعیین شده برای یارانه ها اظهار بی اطلاعی کردند و حتی خواهان پیگیری آن از رییس سازمان برنامه و بودجه شدند، شرکت ملی گاز صبح امروز در بخشی از توضیحاتی که درمورد قطع گاز نیروگاه‌های برق پراکنده به دلیل ناهماهنگی بین وزارت نفت و نیرو منتشر کرده است تاکید کرده "با توجه به تعیین سهم تکلیفی شرکت ملی گاز به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و الزام به واریز وجوه به حساب مورد نظر، لازم است تا مشترکان صنعتی گاز نیز نسبت به واریز گازبهای مصرفی خود در همه بخش‌ها و به‌ویژه CHPها در تاریخ اعلام شده اقدام کنند و چگونگی کارسازی و نحوه پرداخت گازبها ارتباطی به این شرکت ندارد. بدیهی است واریز نکردن گازبهای مصرفی، شرکت ملی گاز را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد کرد و این نیروگاه‌ها نیز هم اکنون یکی از بدهکاران عمده مجموعه شرکت ملی گاز هستند که با وجود مهلت تعیین شده هنوز بدهی‌های خود را پرداخت نکرده‌اند."