کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کسب و کارهایی که با محرّم جان گرفتند

11 مهر 1396 ساعت 10:30

گروه اقتصادی: محرم هر سال حال و هوای خاصی دارد. عطر معنویت در کوچه پس کوچه‌های شهرها می‌پیچد، دلها در این ماه آسمانی می‌شود و لبها نام غریب کربلا را ذکر می‌گوید.


به گزارش ایسنا، محرم که می‌شود شورحسینی خانه‌ها، دیوارها، کوچه و بازار را فرا می‌گیرد. خیابانهای قدیمی شهر حال و هوای دیگری پیدا می‌کنند.جوانان و پیران محله در تدارک برپایی چادرها، هیاتهای عزاداری و نذر و نذورات برمی‌آیند. صدای چرخ دوزندگان چادرهای مشکی، سازندگان عَلم وکُتل‌، ضرب چکش زنجیرسازان و آهنگران و نوای گرم تعزیه خوانان به گوش می‌رسد. دسته‌های عزاداری راه می افتد و در یک کلام روح می‌دمد به کالبد شهر.شور حسینی را می‌توان در یکایک دکان‌های شهر، کارگاه‌ها، مسجدها و تکیه‌ها دید. اینجا محرم است؛ ماهی که  بازار را رونق می‌بخشد و در این بازار کسی برای قیمت چانه نمی‌زند. محرم از ماه‌هایی است که در آن بیشتر شغل‌ها رونق می‌گیرد؛ چه شغل‌هایی که در بعضی ایام سال بازارشان کساد است و چه شغل‌هایی که در این ماه رنگ و لعاب بیشتری به خود می‌گیرند.

یکی از شغل‌هایی که از دیرباز تا کنون و در همه احوال جایگاه خود را حفظ کرده و در ماه محرم بازار کارش رونق بیشتری دارد، قصابی است. قصابان با تهیه و توزیع گوشت و قربانی کردن گوسفند، گوشت نذری بسیاری از هیات‌ها و تکایا را تامین می‌کنند.بازار آشپزخانه‌ها در ماه محرم داغ است. آشپزها وظیفه پخت و پز غذای نذری هیات‌ها را برعهده می‌گیرند. بسیاری از رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها هم در این ایام تلاش می‌کنند با تغییر سبک ارائه خدمات خود به نوعی در جنب و جوش محرم شریک شوند و ادای دین کنند.از قصابان و آشپزها که بگذریم، بازار فروشندگان ظروف یکبار مصرف حسابی گرم می‌شود. از لیوان چای و قاشق و چنگال تا کاسه‌های آش و خورشت و ظروف غذای پرسی همه برای ادای نذورات در اختیار هیات‌ها و حسینیه‌ها قرار می‌گیرد.

بازار کسب و کار خیاطان و بزازان هم در این ایام رونق خاصی دارد. پارچه فروشان با عرضه چادر و برزنت و پارچه‌های عزاداری و خیاطان با دوختن لباس‌های مشکی و شال‌های عزا کسب و کار خود را رونق می‌بخشند.
فروشندگان ابزار و ادوات موسیقی محرم، سازندگان سنج و زنجیر، طبل و عَلم و کُتل، علامت و چلچراغ هم در این ماه بیکار نیستند و از هفته‌ها قبل دل به دریای بی کران محرم سپرده و خود را آماده استقبال از عزای سرور و سالار شهیدان کرده‌اند.ناگفته نماند که کسب و کارهای دیگری هم هستند که در این ایام پرکارند؛ مداحان، نوحه‌خوانان و سخنرانان با مدح و نوحه و خطابه در مساجد و هیاتها، سراجان با عرضه چراغ و فانوس، پارچه نویسان و پرچم فروشان با پارچه نوشتها و پرچم‌های منقش و مزین به نام امام حسین (ع) و اهل بیتش، سبزی خردکن‌ها با تامین سبزی آش و خورشت، خواربارفروشان با فروش انواع حبوبات، برنج و قند و شکر ، قهوه خانه‌داران و مسافرخانه‌ها با پذیرایی از مسافران و زائران و عطّاری‌ها با تامین گلاب و زعفران و ادویه‌جات مخصوص هیاتها به کارشان رونق می‌دهند.

و البته قالیشویان و فرش فروشان با شستن و فرش کردن مساجد و تکایا، شاعران و نویسندگان با سرودن و خواندن اشعار مرثیه، رانندگان وسایل نقلیه از جمله نیسان و وانت‌بار با جابه‌جایی ظروف و گوشت قربانی و غذای نذری هیاتها و ‌امانت‌سراها با کرایه دادن ملزومات و وسایل برقی را هم نباید در این ماه از یاد ببریم.ماه محرم از دیرباز برای ایرانیان اهمیت بسیاری داشته و مورد تکریم و استقبال آحاد مختلف جامعه و حتی اقلیت‌های مذهبی کشورمان قرار گرفته است.همه ساله مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به استقبال سوگواری سید و سالار شهیدان می‌روند و همراه با دسته‌ها و هیاتها، مردم، کسبه و بازاریان هم با جنب و جوش خاصی خود را برای محرم آماده می‌کنند.در ایام محرم کسی بیکار نیست و هیچ کسب و کاری هم راکد نمی‌شود،‌ همه در جوش و خروش و تکاپو هستند، هرچند بعضی شغل‌ها مثل طلافروشان یا آرایشگران کسادی را تجربه می‌کنند اما بیشتر گروه‌ها به برکت ماه محرم با روح همکاری،‌ عشق و ارادت،‌ احترام و خلوص نیتی که نسبت به این ایام دارند، بازار کسب و کارشان رونق می‌گیرد.


کد مطلب: 137642

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/137642/کسب-کارهایی-محر-م-جان-گرفتند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir