به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۱۳۷۷۳۹
چهار یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و ترکیه امضا شد

روحانی: روابط ایران و ترکیه در حال توسعه است

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: ظرف سالهای اخیر روابط ایران و ترکیه در زمینه های سیاسی، منطقه ای، فرهنگی و اقتصادی، روز به روز در حال توسعه بوده است.
روحانی: روابط ایران و ترکیه در حال توسعه است
حجت الاسلام حسن روحانی در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری ترکیه اظهار داشت: در جلسه خصوصی امروز با رئیس جمهور محترم ترکیه و همچنین در جلسه مشترک همکاریهای راهبردی راجع به توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور تصمیمات مهمی اتخاذ شد. وی با بیان این که توسعه روابط بانکی بین ایران و ترکیه و تجارت با پول ملی دو کشور از تصمیمات مهم امروز بود، افزود: مقرر شد تصمیماتی که امروز راجع به توسعه روابط بانکی گرفتیم تا پایان هفته آینده نهایی شود.

وی ادامه داد: در خصوص رفت و آمدها و ترانزیت کالا بین دو کشور در سه نقطه مهم مرزی که تسهیلات در زمینه معبرها و مسائل گمرکی می تواند به توسعه روابط کمک کند تصمیم گرفته شد هر سه مرز به صورت 24 ساعته به کار ادامه دهند؛ دو مرز از فردا 24 ساعته می شوند و مرز سوم، کارهای فنی و ساختمانی دارد تا با اتمام کار، آن هم 24 ساعته باشد. روحانی اظهار داشت: در زمینه روابط دو کشور در بخش سرمایه گذاری، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاران کشور ترکیه بویژه در زمینه گردشگری، پتروشیمی، زیر ساخت و حمل و نقل فراهم می کند و طرف ترکیه اعلام کرد آمادگی برای سرمایه گذاری در طرف ترکیه وجود دارد.

وی گفت: در زمینه روابط نفت و گاز تصمیم بر این شد طرف ترکیه گاز بیشتری از ایران برداشت (دریافت) کند؛ در این زمینه بین دو وزارتخانه مذاکرات لازم انجام شود و طرف ایرانی هم اعلام کرد آماده استقبال از سرمایه گذاران ترکیه در بخش گاز است. در زمینه گردشگری با توجه به اهمیت روابط بین دو ملت و مسائل اقتصادی و فرهنگی، قرار شد مسوولان گردشگری بتوانند مذاکرات و توافقاتی را که دارند به ویژه تا زمان تشکیل کمیسیون مشترک به سرانجام رسانند و روابط گردشگری را بین ایران و ترکیه و همچنین آژانس های دو کشور توسعه دهند.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین تاکید کرد: ما نمی خواهیم فشاری را به مردم کردستان عراق وارد کنیم، تصمیمات اشتباهی که بعضی از سران این اقلیم اتخاذ کردند باید جبران شود، بنابراین سه کشور ترکیه عراق و ایران ناچار هستند تا با اقدامات ضروری و جدی خود اهداف راهبردی شان را در منطقه دنبال کنند.
 روحانی گفت: در زمینه روابط دو کشور در بخش سرمایه‌گذاری، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که تسهیلات لازم را برای کشور ترکیه در حوزه‌های گردشگری، پتروشیمی، زیرساخت و حمل و نقل فراهم می کند. وی افزود: طرف ترک نیز اعلام کرد که این آمادگی برای سرمایه‌گذاری از سوی این کشور وجود دارد. در زمینه روابط نفت و گاز تصمیم بر این شد که طرف ترکیه گاز بیشتری از ایران برداشت کند و بین وزارتخانه‌های دو کشور مذاکراتی صورت گیرد و ایران اعلام کرد که آماده استقبال از سرمایه گذاران ترکیه در بخش گاز است.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین اظهار کرد: در زمینه گردشگری نیز با توجه به اهمیت مسئله و روابط دو ملت و روابط فرهنگی و اقتصادی، قرار شد مسئولین بخش گردشگری بتوانند با توافقات و مذاکراتی که دارند، به ویژه توافقاتی که تا زمان تشکیل کمیسیون مشترک می تواند به سرانجام برسد، روابط گردشگری را بین دو کشور و آژانس های دو کشور توسعه دهند. روحانی خاطر نشان کرد: اراده دو دولت بر این مبنا است که توسعه بخش اقتصادی و تجاری به گونه‌ای باشد که رقم اقتصادی و تجاری به رشد 30 میلیارد دلار در سال برسد.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین تاکید کرد: با توجه به مسائل حساس منطقه ما، به ویژه در سوریه و اقلیم کردستان،مذاکرات مفصلی انجام دادیم. هدف نهایی دو کشور ایجاد صلح و ثبات و امنیت در کل منطقه است. همکاری های بیشتر ترکیه، ایران و روسیه برای ایجاد ثبات و امنیت در سوریه و همکاری های سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در مورد مسئله اقلیم کردستان عراق از جمله مباحث مطرح شده بود. روحانی تصریح کرد: دو کشور تشدید اختلافات قومی و مذهبی که از سوی توطئه‌گران و بیگانگان برای منطقه ما طراحی شده و همچنین مسئله تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم و از دیدگاه دو کشور، کشورها ی سوریه وعراق کشورهای واحدی هستند و ما تغییر مرزهای جغرافیایی را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت.

وی ادامه داد: مردم کردستان عراق به عنوان همسایگان خوب و برادران عزیز ما هستند و ما نمی خواهیم فشاری را به مردم کردستان عراق وارد کنیم اما تصمیمات  اشتباهی که بعضی از سران این اقلیم اتخاذ کردند باید جبران شود. بنابراین سه کشور ترکیه عراق و ایران ناچار هستند تا با اقدامات ضروری و جدی خود اهداف راهبردی شان را در منطقه دنبال کنند.
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین گفت: مبارزه با تروریسم  یکی از اهداف مهم دو کشور است و ما با هر گروه تروریستی هر جا که باشند باید مبارزه کنیم چه به نام داعش باشد و چه جبهه النصره و پ ک ک و یا هر اسم و عنوان دیگری که داشته باشند.
روحانی تاکید کرد: تروریسم باید بداند دولتها و قدرتهای منطقه اجازه فعالیت های ناجوانمردانه و ضد انسانی را نخواهد داد.
وی در پایان تصریح کرد: یک بار دیگر از حضور رئیس‌جمهور محترم ترکیه رجب طیب اردوغان و وزرا و هیئت همراهشان و همچنین ژنرال آکار برای حضور در تهران تشکر می‌کنم.
چهار یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و ترکیه امضا شد
مقامات جمهوری اسلامی ایران و ترکیه امروز -چهارشنبه- در حضور روسای جمهوری دو کشور چهار یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
 نخستین سند همکاری یادداشت تفاهم همکاری های گمرکی بین وزارت امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران و وزارت گمرک و تجارت جمهوری ترکیه است که به امضای مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و بولنت توفنگچی وزیر گمرک و تجارت جمهوری ترکیه رسید. همچنین ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مورات تچین کایا رییس کل بانک مرکزی ترکیه یادداشت تفاهم همکاری بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی جمهوری ترکیه را امضا کردند.
بر این اساس یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران و اداره کل آرشیو دولتی نخست وزیری ترکیه دیگر سندی است که اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و پروفسور اوغور اونال رییس اداره کل آرشیو دولتی نخست وزیری جمهوری ترکیه آن را امضا کردند. همچنین علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما و ابراهیم ارن رییس رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری ترکیه یادداشت تفاهم همکاری بین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری ترکیه را به امضا رساندند. رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه صبح امروز به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات کشورمان در راس هیاتی بلندپایه وارد تهران شد.