به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : ۱۳۷۷۴۱

نهضت‌ آزادی ایران ادعاهای موسوی‌ خویینی‌ها را تكذیب کرد

گروه سیاسی: یکی از اعضای دفتر سیاسی «نهضت آزادی ایران» به اظهارات اخیر آیت الله موسوی خویینی‌ها درباره‌ی موضع‌گیری مرحوم ابراهیم یزدی در زمان تسخیر سفارت آمریکا و گروگانگیری سال ۱۳۵۹، واکنش نشان داده و گفت: اینکه درست پس از مرگ دکتر یزدی چنین خاطره‌ای بازگو شده است، سؤال جدی ایجاد می‌کند.
نهضت‌ آزادی ایران ادعاهای موسوی‌ خویینی‌ها را تكذیب کرد
مهدی معتمدی مهر در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی اظهارات اخیر موسوی خویینی‌ها [لینک] گفت: این اظهارات، خیلی جای تأمل دارد؛ یکی این‌که آقای دکتر یزدی بارها در زمانی که در قید حیات بودند، ارزیابی‌های خیلی دقیقی نسبت به مساله‌ی سفارت آمریکا و گروگان‌گیری در آنجا مطرح کردند. حال اینکه آقای موسوی خویینی‌ها بعد از فوت ایشان که دیگر امکان پاسخ‌گویی از سوی آقای دکتر یزدی وجود ندارد، این اظهارات را مطرح کردند در صورتی‌که سال‌ها فرصت داشتند که چنین خاطراتی را مطرح کنند واقعاً جای سؤال دارد؛ جای این سؤال جدی وجود دارد که چرا الان؟
 
دکتر «ابراهیم یزدی» وزیر امور خارجه‌ی دولت موقت، چند روز پیش بر اثر کهولت سن درگذشت. معتمدی مهر در ادامه‌ی این گفتگو افزود: من قصد انگیزه‌خوانی و نیت‌خوانی ندارم، اما به‌نظر می‌رسد که آقای موسوی خویینی‌ها در پاسخ به یک نیازی این مساله را مطرح کردند و آن این است که آن سؤال اساسی که آقای دکتر یزدی سال‌ها مطرح می‌کردند را از افکار عمومی پاک کنند؛ در واقع می‌خواهند افکار عمومی را نسبت به یک مساله‌ی اساسی منحرف کنند؛ آن این است که، خب به هرحال سفارت آمریکا اشغال شد، گروگانگیری انجام شد، همان‌طور که بعضی از دانشجویان خط امام، مثل آقای اصغرزاه هم مطرح کردند، هدف این بود که دولت موقت سقوط کند. دولت هم که ظرف چند روز سقوط کرد.

او در ادامه درباره‌ی دلیل طولانی شدن مدت گروگانگیری گفت: ولی چرا گروگانگیری ۴۴۴ روز طول کشید؟ واقعیت این است که وقتی ما به این حادثه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که نمی‌تواند از قبل پیش‌بینی نشده باشد، برای اینکه ابعاد مساله‌ی گروگانگیری فراتر از مسایل داخلی ایران و فراتر از سقوط دولت موقت بود؛ واقعیت این است که در بافت مناسبات جهانی و در بافت خود سیاست‌گذاری‌های آمریکا هم تاثیرگذار بود. یعنی ما می‌بینیم که ادامه پیدا کردن گروگانگیری منجر به این می‌شود که کارتر دولتش برای دور دوم انتخاب نشود؛ دولت ریگان بیاید و درواقع دکترین ریگانیسم در کنار تاچریسم هم‌زمانی پیدا کند. این فعال سیاسی تاکید کرد: این موضوع منشأ تحولات بسیار زیاد و حضور نظامیان آمریکا در خاورمیانه شد. از سوی دیگر بهره‌برداری اساسی که صهیونیست‌ها و اسراییل از این مساله کردند و موقعیتی برای آنها به وجود آمد که فرآیند صلح خاورمیانه و اجرایی شدن روند «کمپ دیوید» را به تأخیر اندازد و این تأخیر تا همین امروز ادامه دارد. یا در خود آمریکا، جنبش ضد جنگ آمریکا بلاموضوع شده است.

او افزود: افکار عمومی ایران، دانشجویان، فرهیختگان، همه این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا ماجرا تا این اندازه ادامه پیدا کرد؛ آقای دکتر صادق طباطبایی مطرح می‌کنند که نه تنها دانشجویان خط امام و آقای موسوی خویینی‌ها با دولت موقت همکاری نکردند، با شورای انقلاب هم در حل مساله همکاری نکردند. یعنی حتی این‌ها به آقای بهشتی و روحانیون شورای انقلاب هم اعتماد نکردند و همکاری نکردند. معتمدی مهر در آخر گفت: من فکر می‌کنم آقای موسوی خویینی‌ها که بسیار عملکردشان در قضیه‌ی سفارت آمریکا و چند مورد دیگر شبهه‌ناک است، یعنی فراتر از این است که ما فکر کنیم که ایشان دچار اشتباه و خامی شدند، حال قصد دارند با طرح چنین خاطره‌ای که نیمی از حقیقت را دارد و ما می‌دانیم که گفتن نیمی از حقیقت گاهی مترادف و هم‌معنا با گفتن حرف کذب و دروغ است به نظر من می‌خواهند افکار عمومی جامعه‌ی ما را که حالا در آستانه‌ی ۱۳ آبان هم قرار داریم، منحرف کنند.