به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۱۳۷۷۴۲
محدودیت‌های جدید برای خاتمی چیست؟

سیدمحمد خاتمی هم حصرخانگی شد؟

گروه سیاسی: نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که جمعی از اعضای این فراکسیون درباره صدور احکام قضایی برای هفت فعال سیاسی اصلاح طلب و همچنین اعمال محدودیت‌های جدید در مورد رئیس دولت اصلاحات، رایزنی‌هایی را با رئیس مجلس انجام داده‌اند.
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رویه همیشگی این بوده که روسای مجالس پیگیر رفع مشکلات نمایندگان ادوار هم هستند. مخصوصا آقای کروبی که در این زمینه بسیار ممتاز بود و برای رفع مشکل نمایندگان ادوار نگاه جناحی را هم در نظر نمی‌گرفت. ما هم با توجه به همین سابقه از آقای لاریجانی استمداد کردیم که وارد موضوع شود و به حل و فصل آن کمک کند. همچنین نواب رئیس مجلس هم در جریان این موضوع هستند. وی افزود: فعالان سیاسی اصلاح طلب که اخیرا دادگاه بدوی برای آنها حکم صادر کرده افرادی انقلابی و خوش سابقه  هستند که برخی از آنها رزمنده، جانباز و برادر شهید هستند و قلبشان برای اعتلای نظام و انقلاب می‌تپد. از این حیث احکامی که برای آنها صادر شده بسیار تعجب برانگیز است. حکم اولیه دادگاه انقلاب برای محمدرضا خاتمی، علی شکوری‌راد، آذر منصوری، حمیدرضا جلایی‌پور، محمد نعیمی‌پور، حسین کاشفی و محسن صفایی‌فراهانی مبنی بر یک سال حبس و دو سال محرومیت از حضور در احزاب، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام روز دوشنبه به وکلای آنها ابلاغ شد.  تابش افزود: در شرایطی که کشور برای مواجهه با ترفندهای بدخواهان نیازمند اجماع و وحدت ملی است این قبیل احکام نسبت به فعالان سیاسی خوش سابقه و انقلابی پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت و ما خواستار این هستیم که موضع با هدایت و دخالت موثر روسای هر سه قوه علی الخصوص رئیس مجلس فیصله پیدا کند و اجماع و وحدت ملی و هم افزایی بین جناح ها و گروه ها باعث شود تا دشمنان به مقاصد خود دست پیدا نکنند.
 
نماینده مردم اردکان در مجلس كه خواهرزاده حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی می‌باشد در ادامه گفتگوی خود با این خبرگزاری از اعمال محدودیت‌های جدید در مورد رئیس دولت اصلاحات خبر داد و آن را هم تاسف آور توصیف کرد. وی هیچگونه اشاره‌ای به جزییات محدودیت‌های تازه برای آقای خاتمی نكرد. در همین حال، خبرنگار بهار كسب اطلاع كرده كه در محافل سیاسی نزدیك به اصلاح‌طلبان خبرهایی در حال ردوبدل شدن است كه بر طبق آن گفته می‌شود به خاتمی ابلاغ شده كه منبعد بدون اجازه مقامات امنیتی اجازه بیرون رفتن از منزل را ندارد. طبق برخی نقل قول‌ها، در پی انتشار عكس‌هایی از هم‌نشینی رییس مجلس، رییس صدا و سیما و آیت الله امامی كاشانی با خاتمی در مراسم ترحیم آیت الله راستی‌كاشانی در حسینیه جماران، كه با واكنش تندروهای اصولگرا مواجه شده، طی روزهای اخیر از حضور ایشان در برخی مراسم مذهبی ممانعت به عمل آمده و ایشان فقط توانسته است در مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا در منزل صادق خرازی (با پادرمیانی شخصی خرازی) شركت كند اما پس از آن از حضورش در سایر مراسم عزاداری ماه محرم جلوگیری و عملا حصر خانگی او هم آغاز شده است! این در حالیست كه رییس‌جمهور اسبق ایران از سال 92 تاكنون، ممنوع‌التصویر و ممنوع البیان (انتشار مواضع و سخنرانی‌های او در رسانه‌های داخلی) بوده است و به نظر می‌رسد اظهارات امروز تابش، حكایت از آغاز رسمی حصر خاتمی دارد و عدم بیان صریح این خبر (شروع حصر خاتمی) نیز به این دلیل است كه به برخی از رایزنی‌‌های صورت گرفته برای جلوگیری از حصر، لطمه وارد نسازد.

در عین حال باید منتظر ماند و از زبان مسوولان قضایی و امنیتی كشور اصل ماجرا و صحت و سقم شروع حصر خانگی رییس‌جمهور اسبق ایران كه اظهارات امروز نماینده اردكان در مجلس مبنی بر اعمال محدودیت‌های جدید برای خاتمی، تلویحا بر آن صحه نهاده چگونه است.