به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۱۳۷۸۷۷

دلیل تپش قلب منظم و غیر منظم

گروه سلامت: در انسان به طور طبیعی، ضربان قلب 70 بار در دقیقه است و اگر بیش از 100 تپش باشد، تا کی کاردی و کمتر از 50ضربان را برادی کاردی می‌گوییم، اما در ورزشکاران و قهرمانان، تعداد ضربان قلب کمتر از افراد عادی است، چون قلب آنها قوی است و با یک ضربان، خون را به تمام اعضای بدن می‌رساند. در ضمن، تعداد ضربان قلب در طول روز و در زمان‌های مختلف فرق می‌کند. بعد از غذا خوردن یا هنگام بالارفتن از پله افزایش می‌یابد و هنگام خواب کاهش می‌یابد.
هنگام عصبانیت یا هنگامی که به یک مساله ناراحت‌کننده فکر می‌کنیم، ضربان قلب بالا می‌رود.
ضربان طبیعی قلب چند تپش در دقیقه و دامنه آن چقدر است؟
در انسان به طور طبیعی، ضربان قلب 70 بار در دقیقه است و اگر بیش از 100 تپش باشد، تا کی کاردی و کمتر از 50ضربان را برادی کاردی می‌گوییم، اما در ورزشکاران و قهرمانان، تعداد ضربان قلب کمتر از افراد عادی است، چون قلب آنها قوی است و با یک ضربان، خون را به تمام اعضای بدن می‌رساند. در ضمن، تعداد ضربان قلب در طول روز و در زمان‌های مختلف فرق می‌کند. بعد از غذا خوردن یا هنگام بالارفتن از پله افزایش می‌یابد و هنگام خواب کاهش می‌یابد.
آیا به افراد توصیه می‌کنید ضربان قلب خود را پایش کنند؟
نه، به نظر من افراد نباید به طور وسواس گونه به این قضیه حساس باشند. در حالت اضطراب، به طور فیزیولوژیک، ضربان قلب افزایش می‌یابد.
کاهش ضربان قلب در افراد سالمند چه پیامدی دارد؟
باعث می‌شود، این افراد در حمام یا دستشویی زمین بخورند. اینها نیاز به باتری یا پیس میکر دارند چون قلب آنها نمی‌تواند خون را به مغز برساند و ما مجبوریم برای آنها باتری بگذاریم.
آیا زندگی در ارتفاعات مانندکوهستان بر ضربان قلب تاثیرگذار است؟
بله، این افراد نسبت به افرادی که در سطح دریا زندگی می‌کنند، ضربان قلب بیشتری دارند.
آیا مواد خوراکی ممکن است فرد را دچار تپش قلب کند؟
بله. مصرف خوراکی‌هایی مانند چای پررنگ به مقدار زیاد، قهوه غلیظ و نوشابه گازدار ممکن است در فرد تپش قلب ایجاد کند که جای نگرانی ندارد.
کدام افت و خیز‌های ضربان قلب پراهمیت است؟
در نارسایی قلبی افزایش ضربان قلب داریم که منظم است. در کم‌کاری تیروئید، افزایش ضربان قلب داریم که نامنظم است و به آن فیبریلاسیون دهلیزی می‌گوییم. در تنگی دریچه میترال و فشار خون بالا هم تپش قلب داریم.
اگر اختلاف فشار خون ماکزیمم و مینیمم کم باشد، چه پیامدی دارد؟
در اثر سالمندی، خاصیت ارتجاعی رگ‌ها کم می‌شود و بر اثر اختلاف این دو فشار افزایش می‌یابد.این قضیه مهم است و باید درمان شود.
بروز تپش قلب در جاهای شلوغ چه پیامدی دارد؟
این حالت عصبی است. برخی افراد هنگام صحبت کردن در جمع، تپش قلب می‌گیرند که جای نگرانی ندارد. افرادی که به دنبال کم‌خوابی دچار تپش قلب می‌شوند، نباید نگران شوند.
برای تشخیص چه روشی را توصیه می‌کنید؟
یک دستگاه به نام هولتر به مدت 24 ساعت به سینه فرد وصل می‌کنیم. این دستگاه ضربان و نوار قلب را ثبت می‌کند. ما نتیجه را به رایانه منتقل می‌کنیم و به این ترتیب مشخص می‌شود چه زمان‌هایی نبض فرد چه تغییراتی داشته است.
به کسی که ضربان قلبش 52 تپش در دقیقه است و ورزشکار نیست، چه توصیه‌ای دارید؟
این فرد نباید بالای نردبان برود، روی چهارپایه نباید بایستد، تنها به استخر نرود و اگر نوار قلب بگیرد، خیلی عالی است.
در کم‌خونی‌ها چه اتفاقی برای قلب می‌افتد؟
افرادی که سر امتحان یا جلسه کنکور دچار تپش قلب می‌شوند، می‌توانند با مصرف یک قرص که پزشک نسخه می‌کند، این مشکل را کاهش دهند. اگر ضربان قلب افراد هنگام استراحت بیش از 100 تپش در دقیقه است یا زمانی که ضربان قلب کند می‌شود و فرد هنگام بلند شدن زمین می‌خورد، بهتراست نزد پزشک متخصص برود و معاینه شود.
به افرادی که هنگام از خواب بلند‌شدن احساس سرگیجه و سیاهی چشم دارند، چه توصیه‌ای دارید؟
این افراد باید موقع ازخواب بیدارشدن یک دقیقه بنشینند. بعد یک دقیقه بایستند و بعد راه بروند. نباید هیچ وقت سریع از وضعیت خوابیده به حالت ایستاده، تغییر وضعیت دهند.
برچسب ها: تپش قلب قلب سلامت