کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وقتی روی به جنگ سرطان می‌رود

16 مهر 1396 ساعت 12:11

گروه سلامت: اگر از رفلاکس اسید معده مزمن رنج می برید، احتمالا از حقیقتی هشدار دهنده درباره این شرایط خود آگاه هستید؛ بازگشت اسید معده به مری خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد.


سرطان مری شاید به اندازه سرطان های دیگر مانند ریه، پروستات یا پستان توجه رسانه ای را به سوی خود جلب نکند، اما ششمین دلیل مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است و بر همین اساس شایسته توجه بیشتر به نظر می رسد. به ویژه از این جهت که سرطان مری با شرایطی شایع مانند رفلاکس اسید معده مرتبط است.
اگر به رفلاکس اسید معده مبتلا هستید، بهترین روش برای پیشگیری از سرطان، زیر کنترل گرفتن این شرایط در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. اما زمانی که روی تسکین یا حتی در حالت بهتر، جلوگیری از بازگشت اسید معده به مری کار می کنید، اقدام دیگری را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مری می توانید مد نظر قرار دهید.
مصرف روزانه مکمل روی اقدامی است که می توانید در این راستا انجام دهید. مشخص شده است که این ماده معدنی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن فوایدی فراتر از پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی دارد و می تواند در پیشگیری از سرطان نیز کمک حال انسان باشد.

پیوند روی و سرطان
مطالعه ای که توسط پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آرلینگتون و چندین موسسه دیگر انجام شد، نشان داده است که ماده معدنی روی رشد سلول های سرطانی مری را بدون اختلال در رشد سلول های عادی و سالم مری متوقف می کند. این مطالعه در آزمایشگاه و نه روی انسان صورت گرفته است، اما این نخستین بار نیست که پیوند بین روی و پیشگیری از سرطان مری نشان داده شده است. مطالعات پیشین نشان داده اند که کمبود روی یک مشکل رایج در افراد مبتلا به سرطان مری و همچنین انواع دیگر سرطان است. در حقیقت، حدود 65 درصد از افراد مبتلا به سرطان های سر و گردن (مانند سرطان مری) با کمبود روی مواجه هستند. این به معنای آن است که در بسیاری از موارد روی می تواند کلید پیشگیری از سرطان باشد. بخشی از دلیل این که روی برای پیشگیری از سرطان و سلامت کلی انسان مهم است، نیاز بدن به تولید پروتئین ها و آنزیم هایی خاص است. بدون این پروتئین ها و آنزیم ها، سلول ها نمی توانند عملکرد درست خود را ارائه کنند. در مورد سرطان، پژوهشگران دریافتند که ماده معدنی روی می تواند کلسیم بیش فعال را در سلول های سرطانی متوقف کند. تولید کلسیم بنابر دلایلی در سلول های سرطانی از کنترل خارج می شود، اما در سلول های سالم این گونه نیست. از این رو، با توقف این سیگنال های کلسیمی مسبب سرطان، روی موجب مرگ سلول های سرطانی می شود.

کمبود روی را جدی بگیرید
اگر به رفلاکس اسید معده مبتلا هستید، یا حتی اگر این گونه نیست، از مصرف روی به میزان کافی اطمینان حاصل کنید. بیشتر مردم روزانه به حدود 8 تا 11 میلی گرم روی نیاز دارند. افراد بالای 60 سال، گیاهخواران، افراد مبتلا به اسهال مزمن، بی اشتهایی، اعتیاد به الکل، و بانوان باردار به طور ویژه در معرض خطر کمبود روی قرار دارند. اگر در یکی از این گروه ها قرار دارید، بهتر است برای بررسی سطوح روی بدن خود آزمایش دهید. همانند دیگر ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی، دریافت روی از رژیم غذایی ایده خوبی است. از بهترین منابع برای روی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
اسفناج
دانه های کتان
گوشت گاو
دانه های کدو تنبل
غذای دریایی مانند میگو و صدف
اما اگر درباره سرطان مری یا انواع دیگر سرطان نگران هستید می توانید همواره مصرف مکمل را مد نظر قرار دهید. اگر مکمل مولتی ویتامین مصرف می کنید، احتمالا به میزان فراوان روی از آن دریافت می کنید.


کد مطلب: 137905

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/137905/وقتی-روی-جنگ-سرطان-می-رود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir