کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خبری ناگوار برای کاسبان تحریم

16 مهر 1396 ساعت 12:45


داریوش احمدیان
با حضور دونالد‌ ترامپ در کاخ سفید و تغییر رویکرد دولت ایالات متحده در موضوع برجام شاهد آن هستیم که دلواپسان وطنی بی توجه به الفبای منافع ملی مشغول موج سواری رسانه‌ای شده‌اند و در‌تریبون‌های گسترده در اختیارشان و همچنین خبرها و برنامه‌های صداوسیما وضعیت موجود را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که گویی هیچ منفعتی از برجام نصیب ایران نشده است و بر هم زدن توافق هسته‌ای از سوی آمریکا با حمایت جامعه جهانی هم مواجه خواهد شد. با نگاهی به واقعیت‌های صحنه به سادگی می‌توان متوجه شد که ماجرا دقیقا برعکس است. اگر منافع ایران از اجرای برجام بیشتر از طرف‌های دیگر نبوده باشد قطعا کمتر هم نیست و از آن مهمتر امروز بر خلاف تابستان92 این آمریکاست که در همراه کردن جامعه جهانی با خود به در بسته خورده است. دیپلمات‌های ایرانی توانستند ائتلافی که با بی کفایتی مسئولان دولت سابق علیه کشورمان از شرق تا غرب عالَم ایجاد شده بود را بشکنند و در گام بعدی ائتلافی واقعی را جهت حفظ برجام که ضامن رفع تحریم هاست ایجاد کنند. در ادامه تنها به دو دستاورد برجام که در لابلای غوغاسالاری تندروها دارد به دست فراموشی سپرده می‌شود اشاره خواهیم کرد.

1ـ بسته شدن پرونده PMD: حقیقت آن است که علاوه بر منتقدان دولت حتی بسیاری از مقامات ارشد کشور که شاید به مذاکرات هسته‌ای هم امید داشتند و به عنوان جریان منتقد دولت هم شناخته نمی‌شدند امیدی به بسته شدن این پرونده نداشتند. پرونده‌ای که از حدود ده سال پیش علیه کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی به جریان افتاده بود و حتی پس از دست یافتن ایران و گروه 1+5 به برجام برخی تصور می‌کردند که این پرونده بسته نخواهد شد و این موضوع را به صراحت در رسانه‌های خود مطرح کردند. برجام توانست این پرونده را که بر اساس آن چند عنوان اتهامی سنگین علیه ایران مطرح شده بود به طور کامل مختومه اعلام کند. انان که این روزها برای ضربه وارد آوردن به دولت روحانی شادمان از اقدامات‌ترامپ هستند و سعی دارند که این دستاورد مهم توافق اتمی را از اذهان عمومی بزدایند خوب است یکبار به معنای مختومه شدن پرونده PMD  بیندیشند.

2ـ فروش نفت و میعانات گازی: چه بخواهیم و چه خیر اقتصاد ایران وابسته به فروش نفت است. معنای تحریم فروش نفت که کشور با آن در سال‌های گذشته درگیر بود به معنای از هم پاشیدگی اقتصاد ملی است. همان اتفاقی که از اواخر سال 1389 شدت گرفت و به «تحریم‌های فلج کننده» معروف شد. در مدتی که از اجرای برجام می‌گذرد شاهد افزایش ملموس و قابل ملاحظه درآمدهای حاصل از فروش نفت نسبت به مدت مشابه در دوران تحریم‌ها بوده ایم. حال بیاییم تصور کنیم که اگر برجام نبود و این دسته از تحریم‌ها ادامه داشت اقتصاد کشور چه وضعیتی داشت؟  آنان که در این روزها در تلاشند دستاوردهای برجام را بی اهمیت جلوه داده و به جامعه القا کنند که بود و نبود توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تفاوتی نداشت تصور می‌کنند که می‌توان با در اختیار داشتن رسانه‌های رسمی واقعیات را از چشمان مردم دور کرد اما واقعیت آن است که در دنیای امروز امکان پنهان کردن موضوعاتی از قبیل اثرات ملموس و واقعی برجام و رفع تحریم‌ها دیگر وجود ندارد و این موضوع خبری ناگوار برای «کاسبان تحریم» است.


کد مطلب: 137912

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/137912/خبری-ناگوار-کاسبان-تحریم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir