به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۶ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۱۳۷۹۳۶
همایش هاشمی رفسنجانی و دفاع مقدس

هاشمی‌رفسنجانی شخصیتی کم‌نظیر بود

گروه سیاسی:‌ حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی کم نظیر در تاریخ ما بود.
هاشمی‌رفسنجانی شخصیتی کم‌نظیر بود
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری در همایش آیت الله هاشمی و دفاع مقدس با بیان اینکه مرحوم هاشمی آنقدر بحث درباره‌اش هست که هرچه بگوییم پایان پذیر نیست، گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی شخصیت اگر نگویم بی نظیر، شخصیتی کم نظیر در تاریخ ما بود و معتقدم گرچه مدیریت، علم است و سطوح و بخش‌های مختلف دارد اما با حفظ احترام محققان این رشته و نویسندگان کتاب‌های مربوط به آن، معتقدم مدیریت در خون انسان‌ها است و تربیت است که می‌تواند مدیر بار بیاورد. وی افزود: چه بسا کسانی مدیریت را خوانده باشند و اصولش را بدانند اما در عرصه عمل نتوانند مدیریت درستی اعمال کنند و چه بسا کسانی هم باشند که این کتب مدیریتی را نخوانده باشند اما مدیران بزرگی شده باشند.

ناطق نوری با بیان اینکه سینه چاکی و تحمل و شجاعت از عوامل مدیریت است، گفت: مرحوم هاشمی وقتی به قم آمد، تا مبارزات شروع شد به هیچ وجه دنبال مطرح شدن نبود، افرادی را جمع و فعالیت را شروع کرد و فعالیت سختی را پی گرفت که با چاپ جزوه هایی که بسیار خطرناک بود کارش را دنبال کرد.ناطق نوری با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب هاشمی سردار سرافراز عرصه قانون گذاری، سازندگی و جنگ و جهاد بود، گفت: در سخت ترین شرایط مجلس اول او ریاست مجلس را به عهده گرفت و در ماجرای بنی صدر به زیباترین شکل جلسه مجلس برای رای به عدم کفایت سیاسی او را اداره کرد.

وی ادامه داد: ایشان وقتی رییس جمهور شد نیز در حالی که نفت بشکه ای هشت تا دوازده دلار بود و زیرساخت های کشور پس از جنگ از بین رفته بود، کشور را چنان مدیریت کرد که شما همین الان در کشور هرچه سد و کارخانه فولاد، سیمان و پتروشیمی می بینید با همان نفت چهارده دلار و در زمان هاشمی انجام شده است. ناطق نوری ادامه داد: ما در دورانی نفت را صد دلار فروختیم اما نیامدیم نوع مدیریت‌ها را مقایسه کنیم. این مسئله استعدادها را می کشد و اجازه نمی دهد که توانایی ها به فعلیت برسد.وی گفت: امام فرماندهی جنگ را به مرحوم هاشمی واگذار کرد، در مقطعی که اختلاف سلیقه بین سپاه و ارتش است هاشمی فرماندهی جنگ را برعهده گرفت. همین اختلافات که بخشی از آن هم از پشت جبهه به جبهه منتقل شده بود، سبب آسیب های بزرگی در جنگ شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم هاشمی اختلاف بین سپاه و ارتش را چنان زیبا حل کرد و آنها را به وحدت رساند که خاطرم است شب آزاد سازی خرمشهر، مرحوم صیاد شیرازی از پشت بیسیم می‌گفت فلان پل را بزنید، شهید حسن باقری به او گفت فکر نمی‌کنید این پل فردا روزی به دردمان بخورد؟ مرحوم هاشمی این گونه وحدت را بین سپاه و ارتش به وجود آورد.ناطق نوری افزود: در عملیات مرصاد مرحوم هاشمی هم مراقب تهران بود و هم در جبهه دستور داد به سمت قصر شیرین بروند، به مردم کرمانشاه گفتند شهر را خالی کنید. رزمنده‌ها به هاشمی گفتند شما هم از کرمانشاه بروید اما هاشمی با عده‌ای قلیل در همان قرارگاه ماند و گفت اگر من بروم مردم و رزمندگان روحیه خود را از دست می‌دهند، این رفتارها از هاشمی، هاشمی ساخت.
 
واکنش فاطمه هاشمی به گفته‌های فرمانده سپاه درباره «آیت‌الله»
فرزند آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی به اظهارات اخیر فرماندهی سپاه مبنی بر اینکه آیت‌الله هاشمی در دوران جنگ نقش فرماندهی جنگ را برعهده نداشت، گفت: آن آقایی که گفته هاشمی در جنگ مسئولیتی نداشت درست گفته‌اند چرا که هاشمی فرمانده صلح بود و برای صلح به جبهه‌ها می‌رفت.
به گزارش  ایلنا، فاطمه هاشمی عصر امروز در همایش «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس» گفت: برای من  سخت است که در نبود پدر از او صحبت کنم. می‌خواهم سخنم را با جمله‌ای از ایشان شروع کنم. وی با بیان اینکه پدر همیشه می‌گفتند جنگ هشت ساله مهمترین اتفاق تاریخ ما بود، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی همیشه نگران بودند از اینکه واقعیت‌های جنگ به صورت مکتوب و به رشته تحریر درنیاید و با افراد زیادی جلسه گذاشتند که تا جایی که امکان داشت این کار انجام شود.
عضو شورای مرکزی اعتدال و توسعه افزود: ایشان از دوستان و هم‌رزمان می‌خواستند این قصه جدی گرفته و ستادی برای جمع‌آوری مسائل جنگ تشکیل شود. فاطمه هاشمی با بیان اینکه شخصیت آیت‌الله هاشمی به گونه‌ای بود که از جنگ پرهیز می‌کردند، تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی در حالی که مسئولیت‌هایی را در جنگ برعهده داشتند، از جنگ دوری می‌کردند.
وی با اشاره به پایان جنگ خاطرنشان کرد: ایشان خدمت امام رسید و گفت اگر خودتان جنگ را تمام نکنید، معلوم نیست که بعد از شما جنگ کی تمام شود.

فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به نقل قولی از دیدار با امام خمینی ابراز داشت: می‌گفتند اولین جلسه‌ای را که با ایشان گذاشتم گفتم باید به صلح فکر کنیم نه اینکه اول به فکر جنگ باشیم و امام لبخند زدند. در اولین جلسه‌ای هم که با فرماندهان جنگ گذاشتند، آیت‌الله هاشمی گفتند اول باید به پیروزی بزرگ دست پیدا کنیم بعد صلح کنیم. خیلی ناراحت بودند که نتوانستیم به آن پیروزی برسیم. فاطمه هاشمی با بیان اینکه از جنگ و خشونت بیزار بود اما با این وجود وقتی جنگ شروع شد، خانواده خود را در کنار مردم گذاشت، عنوان کرد: مادر من اولین کسی بود که حمایت از رزمنده‌ها را شروع کرد، هر روز به بیمارستان‌ها سر‌می زد و با رزمنده‌ها و مردم صحبت و رفع مشکلات مردم را دنبال می‌کرد.

وی ادامه داد: برادران من با اینکه به سن قانونی نرسیدند، به جبهه رفتند. مهدی جانباز شیمیایی است، محسن در دوران جنگ مجروح شد و وقتی پدرم با فرزندان خود مواجه می‌شد، خوشحال بود که فرزندانش در کنار مردم هستند. محسن بعد از اینکه تحصیلاتش را تکمیل کرد و به کشور بازگشت کار خود را در حوزه موشکی آغاز کرد. فرزند آیت‌الله هاشمی تاکید کرد: این مباحث را مطرح می‌کنم تا مشخص شود پدرم علاوه بر ورود خود، خانواده و دوستانش هم‌رزمانش را نیز وارد عرصه کرد تا حقایق جنگ بازگو شود. فاطمه هاشمی با اشاره به این همایش که به منظور بررسی نقش آیت‌الله هاشمی در دوران دفاع مقدس برگزار شده است، یادآور شد: نمی‌خواهم بگویم که پدرم در آن سال‌ها چه کرد بلکه ما باید در این همایش و اینگونه مراسم‌ها واقعیت‌های آن هشت سال را معرفی و به نسل آینده منتقل کنیم تا آنان بدانند که در آن زمان چه گذشت و افراد در آن چه نقش‌هایی داشتند.

وی اضافه کرد: این وظیفه خطیری است که دوستان نظام جمهوری اسلامی باید به آن توجه کنند و اجازه ندهند بار دیگر چنین اتفاقی روی دهد چرا که ما هنوز شاهد آثار جنگ هستیم. فرزند آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی ادامه داد: تمام مورخانی که از جنگ اطلاع دارند خوب است خاطرات و مطالب خود را در اختیار انجمن اندیشه و قلم قرار دهند تا این انجمن ضمن تالیف واقعیت‌های جنگ آن را در اختیار نسل آینده قرار دهد و از این طریق از تحریف دوری و به بیان واقعیت‌ها پرداخته شود. فاطمه هاشمی به اظهارات اخیر فرماندهی سپاه مبنی بر اینکه آیت‌الله هاشمی در دوران جنگ نقش فرماندهی جنگ را برعهده نداشت، اشاره کرد و بیان کرد: آن آقایی که گفته هاشمی در جنگ مسئولیتی نداشت درست گفته‌اند چراکه هاشمی فرمانده صلح بود و برای صلح به جبهه‌ها می‌رفت و زمانی که با امام صحبت می کرد حرف از صلح می زد. جلسه او با سپاهی‌ها و ارتشی‌ها نیز برای این بود که هرچه زودتر صلح را برای مردم ایران به ارمغان بیاورد.
 
اشرف بروجردی: هاشمی رفسنجانی اسطوره است
رییس کتابخانه ملی ایران گفت: شخصیت آیت الله هاشمی آنقدر ذی نفوذ است که می تواند رهبری فکری جوانان را به عهده بگیرد و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم ایشان بدل به یک اسطوره در تاریخ ما شده است. اشرف بروجردی طی سخنانی در همایش آیت‌الله هاشمی و دفاع مقدس ضمن خوش آمدگویی به حاضران در این مراسم، اظهار کرد: هر مراسمی که بتوانند معرفی آیت الله هاشمی رفسنجانی را به نسل جوان و آینده را فراهم کند، فرصت مغتنمی است چرا که این شخصیت آنقدر ذی نفوذ است که می تواند رهبری فکری جوانان را به عهده بگیرد و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم آیت الله هاشمی بدل به یک اسطوره در تاریخ ما شده است هر چند که ما بیشتر می خواهیم ایشان را به شکل یک الگو و اسوه در نظر گیریم. وی افزود: کاری که ایشان در وادی علم و سیاست و دفاع و اقتصاد کردند به یادماندنی است و این همان الگو و اسطوره بودن ایشان را به ما یادآوری می‌کند و چهره‌ای که حق اوست تا اسطوره باشد، اسطوره دانستنش کار ناروایی نیست. رئیس کتابخانه ملی تاکید کرد: امیدوارم این نشست که به همت صاحبان قلم و اندیشه شکل گرفته است برای همه و آیندگان مفید باشد و در مثمر ثمر قرار گیرد.