به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۷ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۱۳۷۹۷۷
بررسی عملکرد فراکسیون امید به بهانه امضای نامه تذکر به رئیس‌جمهور در حمایت از خاتمی

عملکرد امیدی ها در بوته سنجش

گروه سیاسی: درحالی که ۸۶ نماینده مجلس به رییس‌جمهوری نسبت به اعمال محدودیت‌های جدید برای رییس دولت اصلاحات تذکر دادند، به نظر می‌رسد این فهرست می‌تواند معیاری برای تشخیص تعداد واقعی فراکسیون امید در آستانه هفدهمین ماه از زمان آغاز به کار مجلس دهم باشد.
عملکرد امیدی ها در بوته سنجش
در آستانه هفدهمین ماه از دوران فعالیت چهارساله فراکسیون امید در مجلس دهم، محمدرضا عارف رییس این فراکسیون و ۸۵ نماینده دیگر مجلس پای تذکری را امضاء کردند که از رییس‌جمهوری می‌خواهد مانع از اعمال محدودیت‌های جدید علیه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی شده و اقدامات لازم درمورد صدور احکامی برای ۷ فعال سیاسی اصلاح‌طلب را به انجام برساند.

اکثریت مطلقه!
۱۷ ماه پیش برخی ناظران به‌اعتبار پیروزی نسبتاً قاطع «لیست امید» در یکی از رقابتی‌ترین انتخابات «پارلمانی» در ۴ دهه گذشته گمان می‌کردند باتوجه به تصاحب حدود ۱۷۰ کرسی از ۲۹۰ صندلی پارلمان توسط نمایندگان موردحمایت سیدمحمد خاتمی، مجلس دهم، مجلسی است، کاملاً اصلاح‌طلب. در این ماه‌ها اما، به‌ویژه در بزنگاه‌هایی حساس همچون انتخابات هیات رییسه مجلس به‌ویژه در سال نخست، تصویب لوایح بودجه سالانه و برنامه ششم توسعه و درنهایت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم که اخیراً انجام گرفت، هر روز بیش از پیش مشخص شد که تعداد اعضای فراکسیون امید به‌مراتب کمتر از لیست انتخاباتی امید است و به‌قول عارف، برخی «امید» را صرفاً تا درب «بهارستان» می‌خواستند و به‌تعبیری دیگر، بعضی امیدی‌های پشت درهای بهارستان، پس از انتخابات «امید» را طلاق دادند!

بارِ خاطر «امید»
در این میان باتوجه به آن‌که انتظار افکار عمومی از فراکسیون امید از همان ابتدای راه، بر اساس یک اکثریت ۱۷۰ نفری تعریف و ساخته شده بود، برخی ناکامی‌ها در مسیر این فراکسیون، منجر به بالاگرفتن انتقادها نسبت به اصلاح‌طلبان مجلس شد و امیدی‌ها هرچه پیش آمدند، بیشتر متوجه شدند چاره‌ای ندارند جز این‌که خودشان را -همان‌تعداد که هستند، به مردم معرفی کنند؛ موضوعی که حال مدتی است به یکی از مباحث تَکراری در جلسات مجمع عمومی، شورای مرکزی و حتی هیات رییسه فراکسیون امید تبدیل شده است.

دست‌های پشت‌پرده و مصائب آن عددهای بزرگ
آن‌چنان که محمدرضا عارف در ابتدای مهرماه تاکید کرد که میثاق‌نامه‌های جدیدی در فراکسیون تهیه و به امضای اعضاء رسیده، فهرست و تعداد واقعی اعضای فراکسیون امید مشخص شده است. فهرستی که به‌گفته عارف، باتوجه به اصرار اعضای فراکسیون مبنی بر لزوم شفاف‌سازی و تعامل صادقانه با بدنه اجتماعی حامی جریان اصلاحات، در آینده بسیار نزدیک منتشر خواهد شد. عارف حتی در این رابطه می‌گوید زمانی که شاید چندان هم نزدیک نباشد، درباره این‌که چرا عده‌ای در روزهای نخست مجلس بر آن «عددهای بزرگِ ۱۷۰ کرسی و بیش از آن» تاکید کردند، سخن خواهد گفت؛ در این میان، اما چه دست‌هایی پشت پرده باشد و چه منفعت‌طلبی و محافظه‌کاری بعضی نمایندگان، کار دست اصلاح‌طلبان داده باشد، تذکر عارف و ۸۵ نماینده مجلس درباره محدودیت‌های جدید خاتمی، عملاً به متر و معیاری برای تشخیص اعضای واقعی فراکسیون امید تبدیل شده است.

فرمول پیچیده شمارش اعضای فراکسیونی به‌نام «امید»
این ۸۶ نفر در زمانی که حدود ۲۱۵ نفر از نمایندگان در صحن علنی حاضر بودند، پای کار آمدند و به این اعتبار، آن‌ها ۸۶ نفر از ۲۱۵ نماینده هستند. به بیان دیگر، اگر عدد ۷۵ نماینده غایب را به ۳ فراکسیون سیاسی مجلس تقسیم کنیم، دست‌کم باید ۲۰ تا ۲۵ نفر دیگر هم به عدد ۸۶ نماینده عضو فراکسیون امید بیافزاییم تا بتوانیم تعداد واقعی اعضای این فراکسیون سیاسی را تخمین بزنیم!
به گزارش ایلنا، انتشار تصاویر برگه تذکر و اسامی امضاءکنندگان نشان می‌دهد که ۸۶ نفر از نمایندگان مجلس پای این تذکر را امضاء کرده‌اند. این درحالی است که در تصاویری که برای انتشار قرار گرفته است، ۳ امضای ناخوانا هم به چشم می‌آید. همچنین امضای جلال میرزایی، جلیل رحیمی جهان‌آبادی و محمد فیضی زنگیر هم در زمان ثبت تصویر، هنوز پای برگه تذکر درج نشده اما پارسایی سخنگوی فراکسیون امید امضای این بیانیه توسط این ۳ نماینده را تایید کرده است.
مرجع : ایلنا