به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۷ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۱۳۷۹۸۱

هدف اول توفان ترامپ: ایران یا کره شمالی

گروه بین الملل: قراردادهای خرید موشک و تجهیزات نظامی و ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای صحبت این روزها در خاورمیانه شده است. این ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان است که از قرارداد خرید موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه طی سفرش به مسکو خبر داد و این آمریکاست که از موافقت فوری‌اش با فروش سامانه‌های موشکی تاد به عربستان خبر داده و قبل از آن نیز رجب طیب اردوغان از امضای قراردادی برای خرید موشک‌ها پیشرفته از روسیه سخن گفته بود.
هدف اول توفان ترامپ: ایران یا کره شمالی
قراردادهای خرید موشک و تجهیزات نظامی و ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای صحبت این روزها در خاورمیانه شده است. این ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان است که از قرارداد خرید موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه طی سفرش به مسکو خبر داد و این آمریکاست که از موافقت فوری‌اش با فروش سامانه‌های موشکی تاد به عربستان خبر داده و قبل از آن نیز رجب طیب اردوغان از امضای قراردادی برای خرید موشک‌ها پیشرفته از روسیه سخن گفته بود.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رأی الیوم در گزارشی نوشت: دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ آمریکا و هم‌پیمانانش برای منطقه چه در سر دارند؟ چرا این هجمه تسلیحاتی فشرده و چرا در این زمان آن هم بعد از اینکه تروریست‌ها در سوریه و عراق در آستانه نابودی هستند؟ آیا آرامش و ثبات و دوری از جنگ‌ها و تنش روانی و مشکلات اقتصادی برای چند ماه یا چند سال بر منطقه و ساکنانش حرام شده است؟ این جنگ است و ما جواب دیگری نداریم. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا و در زمان فراخواندن فرماندهان نظامی و همسرانشان به صرف شام در کاخ سفید خبر این جنگ را به ما داد. وی در حاشیه این شام کاری موضع کشورش را نسبت به ایران و کره شمالی آرامش قبل از توفان توصیف کرد. وی گزینه‌های نظامی را با فرماندهان ارتش علیه این دو کشور بررسی کرد. زمانی که یکی از خبرنگاران از او پرسید که از چه توفانی صحبت می‌کند؟ او گفت که به زودی خواهید فهمید.

سوال دیگری هست که باید آن را مطرح کنیم: اگر جنگ نزدیک است ابتدا از کجا آغاز خواهد شد؟ از ایرانی که به حمایت از "تروریسم" و "برهم زدن ثبات منطقه" متهم شده یا از کره شمالی که ترامپ در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که اگر لازم باشد این کشور را کاملا نابود خواهد کرد. جواب به تنهایی در دست ترامپ و مشاوران ارشدش است. ما پیش بینی می‌کنیم که احتمالا ترامپ وارد دو جنگ علیه دو کشور قوی و هسته‌ای نخواهد شد و شاید با گزینه آسانتر یعنی ایران شروع کند تا گزینه سخت‌تر را ادب کند.

آنچه که این احتمال را قوی‌تر می‌سازد لیست زیاد گزارشاتی است که درباره تصمیمش برای لغو برجام در اواسط اکتبر کنونی منتشر شده است. وی بارها گفته است که این توافق هسته‌ای دیگر به نفع امنیت ملی آمریکا نیست. علاوه بر این او مذاکراتی را با قانونگذاران آمریکایی برای بررسی ابعاد قانونی و حقوقی این مساله آغاز کرده است. روزنامه واشنگتن پست نوشت که مشاوران ترامپ دنبال استراتژی جدیدی علیه ایران برای پایان دادن به بلندپروازی‌های هسته‌ای و عملکرد آن هستند. برخی از تحلیلگران معتقدند که ترامپ آنچه را که در چارچوب جنگی روانی است، می‌گوید. دعوت وی از خبرنگاران برای حضور در مراسم شامی که در پایان اظهارات وحشتناکش مطرح شد و جزو برنامه مراسم نبود، به این معناست که می‌خواست این پیام را به مردم آمریکا و جهان برساند. اما برخی دیگر از تحلیلگران می‌گویند مساله جدی است و دونالد ترامپ بی‌پروا و جنگ طلب است به ویژه بعد از اینکه بسیاری از منتقدانش گفتند که ترامپ تنها زبان درازی دارد و تهدید می‌کند و عمل نمی‌کند.

ایرانی‌ها خطر را درک کرده‌اند و برای آن آماده می‌شوند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران تأکید کرده که لغو توافق هسته‌ای درهای جهنم را باز می‌کند. او تأکید کرده که کشورش گزینه‌های زیادی در اختیار دارد. ظریف تأکید کرد که ایران هرگز با توافقی که توانایی‌های دفاعی‌اش را محدود کند موافقت نمی‌کند اما واکنش قوی‌تر واکنش سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی‌اش به مناسب عاشورا بود که از یهودیان فلسطین خواست از آنجا فرار کرده و به کشورهایی که از آنجا آمده‌اند بازگردند چراکه به زبانه آتش جنگ آتی بدل خواهند شد و کسی نمی‌داند که این جنگ کجا و چه موقع به پایان خواهد رسید.

وضعیت اعراب اکنون مثل شاهدان دروغین یا مترسک‌ها به قول برادران مصری‌مان هستند یعنی تصمیم گیرنده نیستند بلکه ابزار دست برخی شده‌اند که به آن‌ها دستور می‌دهند و برایشان تصمیم می‌گیرند و آن‌ها یا برخی از این اعراب زبانه آتش این جنگ‌ها خواهند شد و بهای آن را خواهند پرداخت و هزینه‌هایش را پوشش خواهند داد. چه چیز جدیدی در این باره وجود دارد؟
مرجع : ایسنا
برچسب ها: دونالد ترامپ