به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ساعت ۲۱:۳۲
کد مطلب : ۱۳۷۹۹
اتفاقات هفت روز ورزش؛

استقلال و پرسپولیس روی خط زلزله!

گروه ورزشی: پایان کار تیم ملی والیبال در لیگ جهانی، قهرمانی تیم ملی بسکتبال در جام ویلیام جونز، موضع گیری دوباره کامبوزیا نسبت به علی دایی، نهایی شدن چهار گزینه وزارت ورزش و جوانان، کناره گیری شفق و ماندن رویانیان در پرسپولیس، تمدید قرارداد نکونام و پیوستن تیموریان به استقلال از مهمترین رویدادهای این هفت روز ورزش بود.
استقلال و پرسپولیس روی خط زلزله!
هفته رو به پایان برای ورزش و ورزشکاران ایران سراسر رقابت در میادین مختلف بود که با نتایج قابل توجهی هم همراه بود مانند حضور تیم ملی والیبال در آخرین هفته مرحله مقدماتی لیگ جهانی و میزبانی برابر آلمان در این هفته از مسابقات که در آن همه چیز مساوی بین دو تیم تقسیم شد چه تعداد گیم‌های برده و باخته و چه امتیاز نهایی. بسکتبال هم هفته خوبی را در این هفت روز ورزش سپری کرد چون به پیروز‌ های متوالی خود در جام سی و پنجم ویلیام جونز ادامه داد و در نهایت قهرمان این جام شد تا در آستانه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا خط و نشانی برای رقیبانش کشیده باشد. بسیاری از ورزشکاران ایران هم در این هفت روز رو به پایان درگیر بیست و هفتمین دوره رقابت‌های یونیورسیاد در روسیه بودند که در نهایت با کسب ۹ مدال و رتبه ۳۳ برای کاروان ایران به پایان رسید.

علاوه بر این در این هفته ورزش ایران درگیر اتفاقات دیگری هم بود که شاید بازگشت امیر علی اکبری و اشکان دژاگه به میادین ورزشی یکی از مهمترین آنها بود. ورزشکارانی که به ترتیب به دلیل محرومیت و آسیب دیدگی مدت زمانی را دور از میادین به سر بردند. اما در این هفته اعلام شد که جواد نکونام به تیم الشارجه امارات پیوسته با این حال نام او درکنار ۲۴ بازیکن دیگر برای حضور در مرحله یک چهارم نهایی به AFC ارسال شد و او چهارشنبه شب قراردادش را با استقلال تمدید کرد. این مسئله به همان اندازه عجیب بود که کناره گیری شفق، یکی از گزینه‌های حضور در هیات مدیره پرسپولیس و نشستن روی صندلی مدیرعاملی این تیم خبرساز شد. دیدار اعضای تیم ملی والیبال با رئیس جمهور، ثبت قرارداد آبی‌پوشان در هیات فوتبال تهران، موضع گیری دوباره کامبوزیا نسبت به دایی، تعیین زمان رویارویی تیم ملی فوتبال فعلی با تیم ۹۸، دعوت نشدن مدال آوران المپیکی به اردوی تیم ملی وزنه برداری و نهایی شدن چهار گزینه وزارت ورزش و جوانان از مهمترین رویدادهای این هفته بود. مهمترین اتفاقات و رویدادهای در این هفت روز رو به پایان عبارتند از



تقیان نخستین طلایی ایران در یونیورسیاد روسیه

رسول تقیان، وزنه بردار دسته ۷۷ کیلوگرم پنجشنبه گذشته با کسب عنوان قهرمانی در باز‌ی‍‎های دانشجویان جهان، نخستین نشان طلای کاروان ایران در یونیورسیاد سال ۲۰۱۳ کازان روسیه را بدست آورد. این تنها مدال کاروان ایران در این مسابقات بود.

استقلال تیم دیناموکیف را به ایران دعوت کرد
علی فتح الله زاده، مدیرعامل باشگاه استقلال در نشست مشترک با مدیرعامل باشگاه دینامو کیف از وی دعوت کرد تا به همراه این تیم سفری به تهران داشته باشند، که البته مقرر شد پروتکل همکاری بین دو باشگاه هم به امضا برسد. این خبر پنجشنبه گذشته و به دنبال دیدار تدارکاتی دو تیم استقلال و دیناموکیف که در اوکراین برگزار شد، اعلام شد.

پایان کار تیم ملی والیبال در لیگ جهانی با شکست
تیم ملی والیبال در آخرین هفته مسابقات لیگ جهانی میزبان آلمان بود و طی دو دیداری که برابر این تیم برگزار کرد، صاحب سه امتیاز شد. این تیم جمعه گذشته دیدار نخست برابر آلمان را با برتری ۳ بر صفر تمام کرد و در دومین بازی با همین نتیجه متحمل شکست شد. بدین ترتیب تیم ملی والیبال با مجموع ۵ برد از ۱۰ بازی و ۱۵ امتیاز و کسب جایگاه پنجمی گروه دوم به عنوان بهترین تیم آسیایی (از نظر مجموع امتیازی) مرحله مقدماتی به کار خود در این مرحله پایان داد. کره جنوبی و ژاپن دیگر تیم های آسیایی شرکت کننده در این رقابت ها بودند که به ترتیب جایگاه سوم و ششم گروه سوم را به خود اختصاص دادند.



بیانیه تراکتورسازی علیه بازیکن پرتغالی
باشگاه تراکتورسازی تبریز جمعه گذشته و به دنبال اهانت‌های فلاویو لوپز بازیکن پرتغالی علیه این باشگاه با صدور بیانیه‌ای نسبت به این صحبت‌ها موضع‌گیری کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است پدر و مادر این بازیکن از همدیگر طلاق گرفته‌اند ولی چرا لوپز به جای پدرش، از تراکتور انتقام می‌گیرد!

بهادر مولایی مدال نقره گرفت
در چارچوب رقابت‌های یونیورسیاد جهانی در در کازان روسیه، شامگاه جمعه گذشته بهادر مولایی در دسته ۱۰۵+ کیلوگرم مسابقات وزنه برداری و در میان ۱۵ وزنه بردار این دسته صاحب مدال نقره شد. وی در حرکات یکضرب با مهار وزنه‌های ۱۸۷، ۱۹۳ و ۱۹۶ کیلویی سوم شد. در حرکات دو ضرب وزنه‌های ۲۳۵ ، ۲۵۴ کیلویی را مهار کرد اما در مهار وزنه ۲۶۳ کیلوی ناکام ماند و در مجموع با حد نصاب ۴۵۰ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد.



موضع گیری دوباره کامبوزیا نسبت به علی دایی
جعفر کامبوزیا، عضو جدید هیات مدیره پرسپولیس که پیش از این در مورد علی دایی و اظهاراتش نسبت به وی موضع گیری کرده بود، جمعه گذشته و پس از حضور علی دایی در برنامه ورزش و مردم و صحبت‌های تندی که علیه وی داشت، دوباره نسبت به دایی موضع گیری کرد. کامبوزیا در این رابطه اظهارداشته که مجری برنامه ورزش و مردم با دعوت علی دایی به این برنامه دنبال منافع شخصی خودش بوده است. او همچنین با انتقاد از رسانه ملی به خاطر صحبت‌های یکطرفه علی دایی و بهرام شفیع گفت که علی دایی دو فصل پیش داشت این تیم را به دسته اول می‌فرستاد.

پایان کار آزادکاران اعزامی به روسیه با سه مدال نقره و برنز
تیم کشتی آزاد ایران جمعه گذشته با یک مدال نقره و دو مدال برنز به کار خود در بیست و هفتمین دوره رقابت های یونیورسیاد که در کازان روسیه جریان داشت، پایان داد. در چارچوب این مسابقات بهنام احسان‌پور در وزن ۶۰ کیلوگرم نقره گرفت. پرویز هادی و محمد حسین محمدیان در وزن‌های ۱۲۰ و ۸۴ کیلوگرم صاحب مدال برنز شدند. ضمن اینکه یاسر حیدرقلی‌نژاد در وزن ۵۵ کیلوگرم پنجم شد. رضا افضلی و جمال میرزایی نمایندگان اوزان ۷۴ و ۸۴ کیلوگرم و مسعود کمروند در وزن ۶۶ کیلوگرم هم از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

قرارداد استقلالی‌ها در هیات فوتبال تهران ثبت شد
شنبه گذشته اعضای تیم فوتبال استقلال با حضور در هیات فوتبال تهران قراردادهای خود برای لیگ سیزدهم را به ثبت رساندند. جی لوید ساموئل، فردین عابدینی، پژمان منتظری، هاشم بیک‌زاده، علیرضا نیکبخت‌واحدی و آرش برهانی اولین گروه بازیکنان استقلال بودند که در هیات فوتبال حضور یافتند و قراداد خود را به ثبت رساندند.



خط و نشان بسکتبال با قهرمانی در جام ویلیام جونز
در چارچوب سی و پنجمین دوره رقابت‌های بسکتبال جام ویلیام جونز که در چین‌تایپه جریان داشت، شنبه گذشته تیم ملی ایران تیم اول میزبان را شکست داد و با هفت برد متوالی و بدون شکست عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات را از آن خود کرد. تیم ملی بسکتبال ایران طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ نیز قهرمان جام ویلیام جونز شده بود. در پایان این رقابت ها حامد حدادی به عنوان ارزشمندترین بازیکن انتخاب شد.

تلاش برای کاهش تعطیلات لیگ تا ۹۰ روز
مهدی تاج، سرپرست سازمان لیگ فدراسیون فوتبال یکشنبه گذشته با اشاره به اینکه برای چند پاره نشدن مسابقات لیگ سیزدهم نشست‌هایی را با کادرفنی تیم ملی برگزار می‌کند، از تلاش و برنامه ریزی برای کاهش تعطیلات لیگ به ۹۰ روز به خاطر اردوهای تیم ملی خبر داد.

تقدیر رئیس جمهور از تیم ملی والیبال
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور در جلسه یکشنبه گذشته هیات دولت از بازیکنان، مربیان و اعضای تیم ملی والیبال به خاطر حضور درخشان در رقابت‌های لیگ جهانی ۲۰۱۳ تقدیر کرد و به هر یک از آنها هدیه نقدی ۵۰ میلیون تومانی داد. همچنین با دستور رئیس‌جمهور قرار شد تا به هر کدام از بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم ملی والیبال یک دستگاه آپارتمان به شرط تأهل از سوی وزیر راه و شهرسازی اختصاص یابد. ضمن اینکه در این مراسم از سوی بازیکنان تیم ملی والیبال یک توپ والیبال که به امضای همه بازیکنان رسیده بود به همراه پیراهن کاپیتان تیم به رئیس‌جمهور اهدا شد.



موسوی بهترین مدافع لیگ جهانی شد
یکشنبه شب گذشته مرحله مقدماتی مسابقات والیبال لیگ جهانی با رده بندی نهایی تیم‎‌ها در هر یک از گروه ها به پایان رسید. در پایان این مرحله از مسابقات و با توجه به مجموع ۹۰ دیدار برگزار شده، بهترین بازیکنان در هر یک از بخش‌ها معرفی شدند. بر این اساس محمد موسوی در صدر بهترین مدافعان قرار گرفت. موسوی تنها بازیکن ایرانی است که عنوان بهترین بازیکن را به خود اختصاص داد.

کرسی بین المللی پولادگر و تکواندو از دست رفت
مجمع عمومی فدراسیون جهانی تکواندو دوشنبه گذشته در "پائوبلا"ی مکزیک برای انتخاب پست‌های مختلف برگزار شد که طی آن رئیس فدراسیون جهانی در سمت خود ابقاء شد. در بخش شورای اجرایی که از هر قاره ۵ نفر حداکثر می توانستند انتخاب شوند رئیس فدراسیون تکواندو ایران موفق نشد حد نصاب لازم را کسب کند و پس از دو دوره حضور در این پست، کرسی خود را از دست داد.

مدال نقره امیرعلی اکبری در بازگشت به میادین
امیرعلی اکبری که پس از پایان دوران محرومیتش برای نخستین بار در رقابت‌های کشتی فرنگی بیست و هفتمین دوره مسابقات دانشجویان جهان در کازان روسیه به میدان رفت، دوشنبه گذشته با قبول شکست برابر رضا کایالب از ترکیه به مدال نقره وزن ۱۲۰ کیلوگرم این دوره از مسابقات دست پیدا کرد. علی اکبری برای رسیدن به فینال حریفانی از آمریکا، گرجستان و مجارستان را شکست داده بود.

مدال آوران المپیک پشت درهای تیم ملی وزنه برداری
سرمربی تیم‌های ملی وزنه‌برداری دوشنبه گذشته از ۱۶ وزنه‌بردار برای حضور در اولین اردوی تیم ملی، جهت حضور در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۳ که مهر ماه آینده در لهستان برگزار می‌شود، دعوت کرد. فهرست اردونشینان این تیم در حالی اعلام شد که در میان آنها نامی از مدال آوران المپیک به چشم نمی‌خورد.

انصاریفرد و فشنگچی به تراکتورسازی و ملوان پیوستند
کریم انصاریفرد مهاجم فصل گذشته پرسپولیس پس از توافق با مسئولان باشگاه تراکتورسازی، به این باشگاه پیوست تا این تیم را در لیگ سیزدهم همراهی کند. این انتقال با عقد قراردادی یک ساله انجام شد. همچنین امیر حسین فشنگچی، بازیکن فصل گذشته پرسپولیس هم با قراردادی یک ساله به ملوان بندرانزلی پیوست.

فرنگی كاران نوجوان از سفر به گرجستان بازماندند
در ادامه لغو اعزام كشتی‌گيران به تورنمنت‌های بين‌المللی و تداركاتی، نوجوانان فرنگی كار هم به دليل مشكلات مالی فدراسيون از سفر به جام کازارشویلی گرجستان (۳۲۶ تا ۲۸ تیرماه) بازماندند. این خبر دوشنبه گذشته اعلام شد.

دژاگه به میادین فوتبال بازگشت

اشکان دژاگه که در هفته‌های پایانی فصل گذشته لیگ برتر انگلیس با مصدومیت شدید مواجه شد و به خاطر عمل جراحی چندین ماه دور از میادین بود سرانجام به میادین بازگشت و برابر تیم کارتاگینس کاستاریکا یک نیمه بازی کرد. در این دیدار تدارکاتی که در تور تابستانی تیم فولام در کشور کاستاریکا برگزار شد این تیم با سه گل برابر حریف خود به برتری دست یافت.



رویارویی تیم ملی فوتبال ۲۰۱۴ با تیم ۹۸
در دیداری نمادین که در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد تیم ملی فوتبال ۲۰۱۴ مقابل تیم ملی ایران در سال ۱۹۹۸ قرار می‌‎گیرد. نشست هماهنگی این دیدار نمادین دوشنبه گذشته با حضور مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون و روسای کمیته‌ها و دپارتمان‌های فدراسیون فوتبال در محل این فدراسیون برگزار شد و مقرر شد این بازی در راستای اجرای دستور رئیس جمهور ساعت ۲۲ شب شنبه ۲۹ تیرماه برگزار شود تا به نحو مطلوبی از بازیکنان ملی‌پوش پیشین تیم ملی قدردانی شود. بر این اساس احمد‌رضا عابدزاده، نیما نکیسا، پرویز برومند، علی دایی، مهدی پاشازاده، محمد خاکپور، نادر محمدخانی، جواد زرینچه، مهدی مهدوی‌کیا، بهنام سراج، علیرضا منصوریان، حمید استیلی، مهرداد میناوند، ستار همدانی، علی لطیفی، کریم باقری، خداداد عزیزی، سیروس دین محمدی، نعیم سعداوی، افشین پیروانی، علی اکبراستاد اسدی و رضا شاهرودی در ترکیب تیم ۹۸ قرار می‌گیرند که جلال طالبی و بیژن ذوالفقارنسب هدایت آنها را بر عهده دارند.

هادی مستعان نایب قهرمان جهان شد
روز نخست از بیست و یکمین دوره رقابت‎های تکواندو قهرمانی جهان بامداد سه شنبه در شرایطی به پایان رسید که هادی مستعان، نماینده وزن ۵۸- كيلوگرم کشورمان با قبول شکست در دیدار فینال برابر یک کره ای به عنوان نایب قهرمانی و مدال نقره دست پیدا کرد. این مدال در حالی به دست آمد که تیم ایران در بخش بانوان نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند و فریده رشیدی پس از کسب یک پیروزی و متحمل شدن یک شکست از دور مسابقات حذف شد. این مسابقات در مکزیک جریان دارد.

اعزام مربیان فوتبال ایران به فرانسه منتفی شد
قرار بود با هماهنگی مجید جلالی سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی و فدراسیون فوتبال فرانسه ۱۰۰ مربی ایرانی برای شرکت در دوره‌های پیشرفته مربیگری به مرکز کلروفونتن در کشور فرانسه اعزام شوند. طبق هماهنگی قبلی قرار بود اعزام مربیان در دو گروه ۵۰ نفری و از اول مهرماه امسال صورت بگیرد ولی این دوره آموزشی با درخواست فدراسیون فوتبال فرانسه منتفی شده است.

نکونام به الشارجه امارات نپیوست!
روزنامه الرویه امارات سه شنبه گذشته از پیوستن جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی به تیم الشارجه این کشور خبر داد. اما برخلاف این خبر نکونام چهارشنبه شب به دفتر علی فتح الله زاده رفت و برای یک سال دیگر در استقلال ماندگار شد!



رویارویی سرخابی‌ها چه زمان است؟
سازمان لیگ برتر فدراسیون فوتبال سه شنبه گذشته برنامه کامل رقابت‌های نیم فصل نخست سیزدهمین دوره این مسابقات را اعلام کرد. بر اساس برنامه اعلام شده این دوره از مسابقات در نیم فصل نخست از دوم مردادماه با دیدار پرسپولیس تراکتورسازی آغاز شده و هشتم آذرماه با رویارویی دو تیم پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی به پایان می‌رسد. در این میان اعلام شده بود دربی دو تیم پرسپولیس و استقلال که از مهمترین دیدارهاست ۱۰ آبان ماه برگزار می‌شود اما این تاریخ تغییر کرد و قرار است زمان جدید آن اعلام شود. ضمن اینکه دیدار دو تیم سپاهان و پرسپولیس هم دوم مهرماه برگزار خواهد شد.

مدال آوری علیزاده و علیاری در روسیه
در چارچوب بیست و هفتمین دوره رقابت‌های یونیورسیاد که در روسیه جریان دارد، و در بخش مسابقات کشتی فرنگی سه شنبه مهدی علیاری کشتی گیر وزن ۹۶ کیلوگرم صاحب مدال برنز شد. این کشتی گیر کشتی گیرانی از تاجیکستان، رومانی و بلاروس را شکست داد و با با باخت به "آرتور الکسانیان" به دیدار رده بندی رسید. علیاری در این مرحله حریف ترکیه‌ای را شکست داد و مدال برنز گرفت. همچنین هادی علیزاده کشتی‌گیر فرنگی کار وزن ۷۴ کیلوگرم با شکست مقابل حریف روسی از رسیدن به مدال طلا بازماند و به مدال نقره رسید. علیزاده در این مسابقات در دور اول استراحت کرد. او در دور دوم حریفانی از آمریکا، اوکراین و لهستان را شکست داد تا فینالیست شد.

حذف کاپیتان تیم ملی تکواندو در جهان
در جریان رقابت‎های دومین روز مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان که بامداد چهارشنبه در پائوبلا مکزیک به پایان رسید، مسعود حجی‌زواره، کاپیتان تیم ملی ایران با سه پیروزی متوالی و شکست برابر نماینده روسیه از رسیدن به مدال بازماند و از دور مسابقات کنار رفت.

۹ مدال و رتبه ۳۳ حاصل کار ورزشکاران ایران در یونیورسیاد
بیست‌و هفتمین دوره مسابقات یونیورسیاد (دانشجویان جهان) در سال ۲۰۱۳ که به میزبانی کازان روسیه برگزار می‌شود سه شنبه گذشته به پایان رسید. کاروان ورزشی ایران که در این رقابت‌ها با ۲۸ ورزشکار در رشته‌های، پرتاب دیسک، وزنه‌برداری، کشتی آزاد و فرنگی شرکت کرده بود با یک طلا، ۵ نقره و ۳ برنز و در مجموع ۹ مدال در جایگاه سی‌‌وسوم قرار گرفت. در جریان این روز مسابقات و در کشتی فرنگی هادی علیزاده پورنیا در وزن ۷۴، علی‌اکبری در وزن ۱۲۰ کیلو، مدال نقره‌گرفتند و مهدی علیاری در وزن ۹۶ کیلو به مدال برنز رسید. در کشتی آزاد، بهنام احسان‌پور در وزن ۶۰ کیلو صاحب مدال نقره شد. در وزنه برداری رسول تقیان در دسته ۷۷ کیلوگرم صاحب مدال طلا شد و تنها طلایی ایران در این رقابت‌ها نام گرفت. ضمن اینکه جابر بهروزی و بهادر مولایی هم در اوزان ۶۹ و ۱۰۵+ کیلوگرم مدال نقره دریافت کردند. در جدول مدالی رقابت‌های وزنه‌برداری هم تیم ایران با یک طلا و ۲ نقره عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد.

شفق از حضور در پرسپولیس انصراف داد
ناصر شفق که از او به عنوان گزینه حضور در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس و نشستن بر روی صندلی مدیرعاملی این باشگاه نام برده می‌شد، چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از حضور در جمع اعضای هیات مدیره سرخپوشان انصراف داد و تاکید کرد ایجاد تغییرات در فاصله چند روز تا پایان عمر دولت به صلاح نیست.

چهار گزینه وزارت ورزش و جوانان نهایی شدند
کارگروه انتخاب وزیر ورزش و جوانان در تازه ترین جلسه خود به نام چهار گزینه برای معرفی به رئیس جمهور منتخب به اجماع رسیده است. بر این اساس سعید فائقی، سید امیر حسینی، سید نصرالله سجادی و مسعود سلطانی فر نفراتی هستن که شانس زیادی برای حضور در راس وزارت ورزش دارند. البته طاهره طاهریان هم به عنوان کسی که می‌تواند مطالبات بانوان را پیگیری کند، یکی از گزینه‌هایی بوده که نامش به میان آمده اما با توجه به اینکه وزارت ورزش و جوانان محیطی بیشتر مردانه است نمی‌توان شانسی برای وی متصور بود.

تیموریان به استقلال پیوست
آندرانیک تیموریان، هافبک فصل پیش تیم فوتبال الخریطیات قطر چهارشنبه با عقد قراردادی یک ساله به تیم استقلال پیوست تا این تیم را در لیگ سیزدهم همراهی کند. تیموریان در حالی در استقلال ماند که مانند جواد نکونام از تیم های عربی پیشنهادات میلیاردی داشتند ما در استقلال ماندند. قبل از این خسرو حیدری و پژمان منتظری نیز چنین کاری کرده بودند.



رویانیان در پرسپولیس ماندنی شد
پس از نشستی که چهارشنبه بین محمد رویانیان و مسئولان وزارت ورزش برگزار شد، مدیرعامل پرسپولیس اعلام کرد که در این باشگاه ماندنی شده است. این در حالی است که رویانیان همان روز انتقاد تندی را به معاون وزیر انجام داده بود.
مرجع : مهر