به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۷ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب : ۱۳۸۰۰۰

آمانو: ایران به تعهداتش عمل کرده است

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در رم تأیید کرد: ایران به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه هسته ای که سال 2015 با قدرت های بزرگ امضا کرد، کاملا عمل کرده است.
یوکیا آمانو در آغاز کنفرانس مقابله با تسلیحات هسته‌ای در رم گفت: «من تأیید می کنم که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه هسته ای پایبند بوده است.» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت، به راه حل های ممکن برای حل بحران هسته ای کره شمالی «خوشبین» نیست. وی بحران هسته ای کره شمالی را «تهدیدی جدّی علیه صلح و امنیت جهانی» توصیف کرد و افزود، تمامی نشانه ها حاکی است کره شمالی همچنان به برنامه هسته ای اش ادامه می دهد.آمانو گفت: «تجربه به ما نشان داده، وقتی صحبت از برنامه هسته ای می شود، کره شمالی به طور کلی همان کاری را انجام می دهد که می گوید قصد آن انجام آن را دارد. در حوادث جاری، خوشبین بودن به راه حل های ممکن سخت است.»
 
آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این ، ماه گذشته نیز اعلام کرده بود ایران به خوبی به تعهداتش عمل می کند. این در حالی است که واشنگتن حملات خود علیه این توافقنامه را افزایش می دهد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود خاطر نشان کرد پایبندی ایران به تعهداتش در زمینه توافقنامه هسته ای پیش از این هشت بار مورد تایید قرار گرفته است. 
موگرینی در کنفرانسی ویدیویی در رم اعلام کرد هم اکنون زمان آن رسیده است تا « در همکاری بین المللی کانال های جدیدی را بگشائیم و یقینا زمان از بین بردن این کانال ها نیست. » وی با اشاره به توافقنامه هسته ای ایران و امکان عدم تأیید آن از طرف آمریکا افزود هم اکنون در برابر تهدید کره شمالی « ما نمی توانیم جبهه جدیدی را باز کنیم. »
 
 کنفرانس همکاری های بین المللی علمی و فنی برای تقویت ایمنی ، امنیت هسته ای و منع گسترش سلاح های هسته در رم پایتخت ایتالیا گشایش یافت. این نشست دو روزه با حضور جمعی از دانشمندان و شخصیت های برجسته سیاسی،فرهنگی و حقوقی جهان برگزار می شود. "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس هسته ای از جمله این شخصیت ها در این نشست است. همچنین دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان فردا در این نشست سخنرانی خواهد داشت.