کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا

18 مهر 1396 ساعت 11:21

گروه علمی: پزشکان به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی ناشی از آنفلونزا در فصل سرما، واکسن آنفلوآنزا بزنند.


به گزارش ایرنا از مدیکال ساینس، علاوه بر زنان باردار، سالمندان و افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی، بیماران مبتلا به دیابت نیز جزو افراد پرخطر برای ابتلا به آنفلوآنزا هستند. معمولا بیماران دیابتی از مشکلات ناشی از آنفلوآنزا آگاه نیستند یا به اشتباه بر این باورند که واکسن باعث واکنش‌های نامطلوب می‌شود.بر اساس گزارش انجمن دیابت آمریکا، احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آنفلوآنزا در بیمارن مبتلا به دیابت بسیار بیشتر و شدیدتر است؛ بنابراین واکسن در این افراد یک راه امن و موثر برای جلوگیری یا کاهش این عوارض است. تزریق واکسن آنفلوآنزا یکی از روش های جلوگیری از ابتلاست و راهکارهای دیگری برای کاهش احتمال ابتلا به آنفلوآنزای فصلی وجود دارد که عبارتند از:
1- شستن مداوم دستان
2- اجتناب از تماس با فرد آلوده
3- تقویت سیستم ایمنی با تغذیه درست
4-استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی
5- استفاده از ویتامینC
آنفلوآنزا بیماری تنفسی ناشی از ویروس آنفلوآنزاست. متداول ترین علایم این بیماری تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، درد عضلانی و خستگی بوده و شایع ترین زمان ابتلا به آن از اکتبر تا ماه می است.

*** بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا
پزشکان اوایل پاییز را بهترین زمان برای تزریق واکسن می دانند. مصونیت در برابر بیماری تقریبا دو هفته پس از تزریق صورت می گیرد. اگر فردی سرما خورده باشد، 10 روز پس از بهبودی کامل زمان مناسب برای تزریق واکسن است.

***واکسن برای چه افرادی توصیه نمی شود
واکسن برای کودکان زیر شش سال و افرادی که در برابر واکسن سابقه آلرژی دارند توصیه نمی شود. تزریق واکسن در دورانی که فرد تب دارد نیز توصیه نمی شود، تا زمانی که تب فروکش کند.مطالعات نشان می دهد واکسن برای زنان باردار در هر مرحله از بارداری کاملا بی خطر است. تزریق واکسن در دوران بارداری، نوزاد را نیز در ماه های اول تولد ایمن می کند.

*** عوارض جانبی واکسن چیست
معمولا واکسن آنفلوآنزا با عوارض خفیفی از جمله درد، قرمزی و تورم در ناحیه تزریق و کمی درد و تب همراه است. عوارض شدیدتر معمولا دیده نمی شود.

*** آیا واکسن آنفلوآنزا سبب ابتلا به آنفلوآنزا می شود
معمولا این تصور وجود دارد که تزریق واکسن آنفلوآنزا سبب ابتلا به ویروس خفیف می شود. این تصور به هیچ وجه پایه و اساس علمی ندارد؛ چرا که ویروس موجود در واکسن کاملا غیر فعال است.

*** آیا واکسن آنفلوآنزا در پیشگیری از بیماری موثر است
اثر بخشی واکسن آنفلوانزا به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن مطابقت واکسن با ویروس های موجود در محیط در سال مربوطه است. سلامتی جسمانی بیمار نیز باعث می شود که اثر بخشی واکسن بیشتر شود.
***برخی از عوارض نادر واکسن عبارتند از :
• واکنش های آلرژیک
• اختلال تنفسی
• تورم اطراف چشم و لب
• کهیر
• سرگیجه
• تب بالا


کد مطلب: 138007

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/138007/بهترین-زمان-تزریق-واکسن-آنفلوآنزا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir