به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۱۳۸۰۱۲
جرم و جریمه تناسب ندارد

انتقاد یک تهیه‌کننده از وضعیت قاچاق فیلم

گروه فرهنگی: سیدجمال ساداتیان با اشاره به اینکه "تشکیل شعبه رسیدگی به تخلفات سمعی بصری می‌تواند به صورت تخصصی‌تر به این جرائم بپردازد"، گفت: وضعیت قاچاق فیلم در کشور فاجعه است و مسئولان قضایی باید بتوانند متناسب با جرم متخلفان، آن‌ها را جریمه کنند.
انتقاد یک تهیه‌کننده از وضعیت قاچاق فیلم
این تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه "به تاراج رفتن اموال اهالی سینما چند سالی است مطرح شده است" بیان کرد: زمانی فیلم‌ها را از روی پرده سینماها ضبط و پخش می‌کردند، که مدتی است جلوی آن گرفته شده ولی اکنون از فیلم‌های توزیع شده در قالب DVD، کپی‌های قاچاق می‌زنند و مثلا ۱۰ فیلم را در یک DVD می‌گنجانند و عملا این کار یک نوع دزدی و بازی کردن با سرمایه اهالی سینما و صاحب اثر است.او ادامه داد: شبکه‌های اینترنتی به کرّات به توزیع رایگان این فیلم‌ها می‌پردازند. با وجود اینکه دسترسی به شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور کمتر از شبکه‌های داخلی است، آن‌ها هم در حال غارت کردن سینمای ایران هستند. وقتی همه این‌ها را کنار هم می‌گذاریم، گویی تهیه ‌کننده تبدیل شده است به مسیر توزیع یک اثر تا عده دیگری از آن به منافع خودشان دست پیدا می‌کنند.

ساداتیان با اشاره به اینکه "به خاطر بحث‌هایی که در چند سال گذشته وجود داشته، یک کمیته صیانت تشکیل شد و با متخلفان برخورد می‌کرد"، افزود: از آن جایی که بسیاری از مسئولان قضایی با این پدیده آشنایی ندارند، بعد از آن که مجرمان را می‌گرفتند و تحویل این مراکز می‌دادند، نمی‌دانستند با آن‌ها چطور برخورد بکنند، به همین خاطر منجر به آزادی آن‌ها می‌شد.

تهیه کننده فیلم‌های «به رنگ ارغوان» و «چهارشنبه سوری» گفت: مسئولان قضایی باید بتوانند متناسب با جرم متخلفان، آن‌ها را جریمه کنند و این حکم باید به گونه‌ای باشد که بازدارندگی داشته باشد. اخیرا شنیدم شعبه اختصاصی هم برای رسیدگی به این تخلفات شکل گرفته است که امیدوارم در تمام مراکز استان‌ها هم محقق شود.او با تاکید بر اینکه در آن شعبه می‌شود تخصصی‌تر با این تخلفات برخورد کرد" گفت: با تشکیل شعبه رسیدگی به تخلفات به این دلیل که اطلاعات سیستم‌های قاچاق در یک جا متمرکز می‌شوند، قضات محترم نسبت به این تخلفات مسلط‌تر می‌شوند و این امر مطلوبی است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی "انتهای خیابان هشتم" درباره وضعیت قاچاق فیلم در کشور اضافه کرد: وضعیت قاچاق در کشور  فاجعه است. آمارهایی که جسته و گریخته در دست هست، نشان می‌دهد که فقط چیزی حدود ۱۵ درصد از منافع مالی در توزیع فیلم به تهیه‌کننده اثر برمی‌گردد و در واقع ۸۵ درصد قاچاق می‌شود. در نتیجه هر چه این مقدار بیشتر به دست تهیه‌کننده برسد و وارد چرخه سینمایی شود، هم تولیدات می‌تواند شکل بهتری پیدا کند و هم اینکه کار بیشتری برای اهالی ۶ هزار نفری سینما ایجاد شود.

ساداتیان با بیان این نکته که "متأسفانه امروزه اوضاع و احوال سینما خوب نیست، زیرا همه چیز در حال به یغما رفتن است." درباره وجود خلا قانونی در سیستم نظارتی گفت: یک بخش دیگر این است که چون تنوع جرایم در شهر تهران زیاد است، رسیدگی به این افراد به خاطر درگیری‌های دیگری که در شعبات قضایی وجود دارد به درستی انجام نمی‌شود و تا کنون یک جرم فرعی تلقی می‌شده. اگر برخورد با متخلفین جدی گرفته شود می‌تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد.این تهیه کننده سینما ادامه داد: اکنون همه فیلم‌ها سند مالکیت دارند ولی مثل این است که یک سند اتومبیل داشه باشی ولی ماشینت را دزدیده باشند، حالا چکار می‌توانی انجام دهی؟ اینکه چگونه بشود خاطی را پیدا کرد و بعد اگر آن را هم پیدا کنید، چطور به آن رسیدگی می‌شود مهم است. به این دلیل که تاکنون شعبات مختلفی به این امر می‌پرداختند و قضات وقوف کافی به این امر نداشتند، غالبا افراد خاطی را تبرئه می‌کردند و یا با یک جریمه مختصر مالی آن‌ها را آزاد می‌کردند. این شرایطی را به وجود آورده بود که اگر روزی فرد خاطی دستگیر هم شد، بداند که اتفاق خاصی برایش نمی‌افتد.

او در پایان صحبت هایش به قانون کپی رایت اشاره کرد و افزود: باید رعایت قانون کپی رایت در کشور شکل بهتری پیدا کند، مصوبه بهتری ایجاد شود، بازنگری به قوانین انجام شود و با خاطیان هم جدی‌تر برخورد شود که شاید تا حدی این امر مهار می‌شود. همانطور که با سیستم توزیع مواد مخدر به شدت برخورد می‌شود، در این زمینه هم سختگیری‌های بیشتری باید اعمال شود تا جنبه بازدارندگی داشته باشد و این جرایم را به حداقل‌ رساند.
به گزارش ایسنا، اخیرا دبیر کل ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری اعلام کرد که شعبه‌ رسیدگی به جرایم متخلفان آثار سمعی و بصری تشکیل می‌شود.