به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۰ ساعت ۲۳:۲۴
کد مطلب : ۱۳۸۱۳۷
طلب 18 هزار میلیاردی شهرداری از دولت واقعیت ندارد

نجفی ادعای قالیباف را تکذیب کرد

گروه جامعه: شهردار تهران، اظهارات مدیریت شهری قبلی مبنی بر طلب ۱۸ هزار میلیاردی شهرداری تهران از دولت را تایید نکرد و بیان کرد: صحبت‌های شهردار گذشته درباره طلب ۱۸ هزار میلیاردی شهرداری تهران از دولت واقعیت ندارد.
محمدعلی نجفی با ابراز تاسف از اینکه در گذشته مدیریت هزینه‌ها در پایتخت به درستی انجام نمی‌شده‌است، تصریح کرد: شهرداری تهران 68 هزار و 400 کارمند رسمی و قراردادی دارد که با احتساب تعداد کارگران و نیروهایی که با پیمانکاران کار می‌کنند، تعداد کارکنان شهرداری به بیش از 120 هزار نفر می‌رسد. وی با بیان اینکه این تعداد بالای کارمندان شهرداری در حالی مشغول به کار هستند که تنها 16 هزار پست سازمانی وجود دارد، ادامه داد: با توجه به این شمار بالای کارمندان تاکید می‌کنم کاهش درآمدهای شهرداری معضلی برای این نهاد خدماتی به حساب می‌آید.
 
نجفی با تاکید بر اینکه جبران کاهش حدود  2هزار میلیارد تومان از سهم درآمدهای پایدار شهر تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده بسیار سخت و حتی غیرممکن نیز به حساب می‌آید، بیان کرد: ایجاد درآمدهای پایدار یکی از اولویت‌های ما در شهرداری تهران است که از اهمیت بسزایی نیز برخوردار است. شهردار تهران یکی دیگر از معضلات کنونی پایتخت را مهاجرت‌ها برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی دانست و گفت: شرایط مناسب اشتغال در تهران سبب افزایش مهاجرت‌ها شده به طوری که یک فرد به راحتی می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های هنگفت در پارک‌ها یا خیابان‌های پایتخت زندگی کند، بر شمار جمعیت بیفزاید و کسب درآمد داشته باشد. همین افزایش جمعیت سبب بروز مشکلات بسیاری در ابعاد مختلف به ویژه آسیب‌های اجتماعی شده است به طوریکه تهران 8 و نیم میلیون جمعیت دارد که به این تعداد جمعیت در روزها بیش از 2 و نیم میلیون نفر افزوده می‌شود.

*عوارض خودروهای لوکس افزایش یابد
نجفی با بیان اینکه هزینه زندگی شهری در تهران نسبت به سایر پایتخت‌های جهان چندان زیاد نیست، یکی از مشکلات کنونی پایتخت را تردد بی شمار خودروهای شخصی و به ویژه لوکس در شهر دانست و گفت: اگر نگاهی به تفاوت‌های هزینه زندگی در تهران با سایر شهرهای دنیا  بیاندازیم، در می‌یابیم که زندگی در تهران بسیار کم هزینه است، از همین رو تاکید می‌کنم که لازم است عوارض خودروهای لوکس افزایش یابد تا بیش از این شاهد تحمیل یک زندگی لوکس به شهر نباشیم. باید به قدری هزینه استفاده از خودروی شخصی افزایش یابد که شهروندان استفاده از آن را به صرفه ندانند و به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی سوق یابند.

وی همچنین یکی دیگر از معضلات پایتخت را بافت فرسوده تهران دانست و گفت: میزان عوارض نوسازی در هر منطقه باید متفاوت باشد. این بدین معناست که نباید میزان عوارض یک خانه در جنوب تهران با خانه‌ای در شمال تهران یکی باشد. زیرا امروز شاهد هستیم قیمت متوسط یک مترمربع آپارتمان در برخی نقاط تهران 7.5 برابر مناطق دیگر است. از همین رو معتقدم باید میزان عوارض تغییر کند.

*شهرداری نباید در مسائل سیاسی و غیرمرتبط با خود دخالت کند
نجفی با انتقاد از اینکه تصدی‌گری مدیریت شهری قبلی تهران در مسائل غیرمرتبط به قدری زیاد بوده که از یک انضباط برخوردار نبود، ادامه داد: نگاه ما به شهرداری همچون نگاه به یک نهاد تسهیل‌گر امور است. از همین رو اعلام می‌کنم که در نظر داریم میزان تصدی‌گری‌ها در شهرداری‌ را کاهش دهیم زیرا معتقدم شهرداری نباید در مسائل سیاسی و غیرمرتبط با خود دخالت کند. وی با اعلام اینکه در شهرداری تهران به دنبال واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی هستیم، متذکر شد: یکی از اولویت های ما در شهرداری توجه به برون‌سپاری و واسپاری امور است. بدین معنا که در برون‌سپاری تلاش خواهیم کرد بخشی از کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در حوزه واسپاری نیز در برخی از امور دخالت نکرده یا بخشی از کارها را واگذار کنیم.

شهردار با اعلام اینکه تهران در مدیریت شهری قبلی دچار یک بی‌قوارگی شده است، بیان کرد: پایتخت امروز دارای مشکلات حادی است به طوری که این مشکلات سبب شده‌اند تهران دچار یک بی‌قوارگی بشود. درواقع واضح و مشخص است که اقدامات با حساب، برنامه و انضباط پیش نرفته‌اند. هر چند که تهران دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری است. در همین راستا نیز تلاش کردیم در یک ماه گذشته اقداماتی برای خروج از این مشکلات در دستور کار قرار بگیرد. نجفی دلیل اصلی بی قواره شدن تهران را عدول از دو سند بالادستی طرح جامع شهر تهران و طرح تفصیلی عنوان کرد و افزود: ساخت و سازها در تهران از چارچوب این دو طرح کلی خارج شده‌اند و همین سبب شده امروز تهرانی داشته باشیم که دچار بدقوارگی است.

*طلب 18 هزار میلیاردی شهرداری تهران از دولت واقعیت ندارد
وی صحت برخی اظهارات مدیریت شهری قبلی مبنی بر طلب 18 هزار میلیاردی شهرداری تهران از دولت را تایید نکرد و بیان کرد: صحبت های شهردار گذشته درباره طلب 18 هزار میلیاردی شهرداری تهران از دولت واقعیت ندارد. هرچند که تاکنون در این زمینه اظهارات متفاوتی عنوان شده است. در هر حال این میزان بدهی با واقعیت‌ها همخوانی ندارد. شهردار تهران در این راستا خواستار تشکیل کمیته‌ای میان دولت و شهرداری تهران برای تعیین تکلیف میزان طلب شهرداری شد و گفت: در این رابطه برای روشن شدن حقیقت، کمیته‌ای بین دولت، شهرداری و وزارت اقتصاد تشکیل شده که در هفته جاری نیز جلسه‌ای در این کمیته تشکیل شده و مقرر شد بودجه مربوط به شهرداری حداقل برای سال جاری پرداخت شود.

*درخصوص سهم شهرداری از محل جرایم رانندگی کم لطفی شده است
شهردار تهران یکی از راهکارهای برون رفت شهرداری از تنگناهای بودجه را دریافت سهم 60 درصدی شهرداری از محل درآمدهای حاصله از جرایم رانندگی دانست و افزود: در این زمینه نیز کم‌لطفی‌هایی صورت گرفته و سهم شهرداری پرداخت نشده است؛ ضمن اینکه فاینانس‌هایی که در قانون بودجه برای شهرداری در نظر گرفته شده است نیز تاکنون محقق نشده اند که حداقل برای سال جاری باید پرداخت شود.
نجفی در ادامه نشست تخصصی با اعضای کمیسیون شوراها و امور داخل مجلس درباره آخرین وضعیت «شهید» تلقی شدن آتش‌نشانانی که در حادثه پلاسکو به شهادت رسیدند نیز گفت: بنیاد شهید این موضوع را قبول نمی‌کند که این آتش نشانان را از نظر معنوی شهید تلقی کند، اما از نظر مزایای مادی، پرداخت تمامی این مزایا از سوی شهرداری تهران تقبل شده تا به خانواده‌های این افراد تخصیص یابد.