به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۰ ساعت ۲۳:۲۸
کد مطلب : ۱۳۸۱۳۸

اون، لحن ترامپ را درباره ایران تند کرد

گروه بين‌الملل: روزنامه القدس العربی نوشت: تحیّر و سرگردانی آمریکا در مورد چگونگی تعامل با کره شمالی هسته ای و ازمایش های موشکی نشان می دهد که فعالیتهای پیونگ یانگ تا حدّ زیادی غیر قابل کنترل شده است و برخورد قدرتمندانه با آن، سناریویی است که هر رئیس جمهور آمریکایی توان آن را ندارد.

چند روز پیش هکرهای الکترونیکی کره شمالی توانستند بخش بزرگی از اسناد نظامی سرّی که در بردارنده نقشه های عملیات جنگ مشترک بین ایالات متحده و کره جنوبی برای نابودی کره شمالی بود را هک کنند؛ اطلاعاتی که شامل رصد تحرکات کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و فرماندهان آن بود. این اتفاق نشان می دهد که کره شمالی نه تنها در زمینه استفاده از سلاح هسته ای و موشکی، که در خصوص فعالیتهای جاسوسی نیز می تواند واشنگتن را غافلگیر کند.

در نتیجه، ترامپ به همراه فرماندهان نظامی اش گزینه های محدودی دارد و می تواند نیروهای نظامی را در نزدیکی سواحل کره مستقر کند، یا اینکه شکست خود را اعلام کند، زیرا سیاستهای آمریکا از حدود 25 سال پیش تا کنون شکست خورده بوده است؛ از این رو، توجه ترامپ از کره به دیگر مناطق از جمله ایران جلب شده است تا سناریوی کره تکرار نشود.

این مساله می تواند یکی از دلایل اوج گیری حملات لفظی ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران باشد. بی شک یک نوع همکاری در زمینه تکنولوژی بین پیونگ یانگ و تهران وجود دارد و با وجود توافق هسته ای دولتهای بزرگ با ایران، اطلاعات دانشمندان کره شمالی و ایران همچنان در حال تبادل است. علاوه بر این، نفوذ گسترده ایران در منطقه و آزمایشهای موشکی موفقیت آمیز آن، باعث شده است تهران مشابهت های زیادی در حوزه موشکی با پیونگ یانگ داشته باشد. بنابراین مساله اصلی، میزان پایبندی تهران به بندهای توافق هسته ای یا حتی تحریک های اسرائیل علیه ایران نیست، بلکه همه چیز به محاسبات استراتژیک آمریکا برمی گردد که مربوط به نگرانی های آن در مورد انتشار وحشت توسط کره شمالی و به چالش کشیدن ایالات متحده و توانایی های لوجستیکی عظیم آن است.

خبر پیگرد دو رهبر بزرگ حزب الله لبنان توسط مسئولان آمریکا نیز در چارچوب مشکلات ایجاد شده بین واشگتن و تهران قرار می گیرد. در پشت پرده نزاع آمریکا با کره شمالی و ایران، چین پنهان شده است تا با آرامش در مورد چگونگی سوار شدن بر طوفان آمریکا فکر کند، در حالی که روسیه عرض اندام می کند و در اندیشه کمک به کره شمالی و ایران است و با هر جنگی علیه این دو دولت مخالفت می کند. به این ترتیب صحنه جهان آماده نمایش های دراماتیک مختلفی است...