به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۱ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۱۳۸۱۵۵

درخواست درباره قرارداد بوئینگ و ایران

گروه اقتصادی: دولت آمریکا از یک دادگاه در این کشور خواست تا مهلت افشای جزئیات قرارداد میان شرک هواپیماسازی بوئینگ و ایران ایر را تمدید کند.
دولت آمریکا از یک دادگاه در این کشور خواست تا مهلت افشای جزئیات قرارداد میان شرک هواپیماسازی بوئینگ و ایران ایر را تمدید کند.دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که قصد دارد توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کند، از یک دادگاه فدرال در شیکاگو خواسته است تا مهلت دو ماهه افشای جزئیات قرارداد میان شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا و ایران ایر را تمدید کند. بوئینگ در دفاع از قرارداد خود با ایران ایر گفته است که افشای جزئیات آن می تواند بر سیاست خارجی ‌آمریکا در قبال ایران از طریق مانع تراشی برای یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های توافق بین‌المللی هسته‌ای و به علاوه تضعیف جایگاه آن در بازار تاثیر گذارد.

کمپینی که علیه این قرارداد تجاری برای خرید هشتاد هواپیمای مسافربری از بوئینگ توسط ایران ایر راه‌اندازی شده است توسط یک خانواده آمریکایی هدایت می شود که شکایتی را علیه ایران با ادعای دست داشتن این کشور در یک حمله تروریستی در سال 2003 در اسرائیل مطرح کردند. این خانواده که تاکنون موفق به دریافت پول از بانک‌های خارجی نشده‌اند، از این دادگاه می خواهند که هر اموالی متعلق به ایران را که ممکن است در اختیار بوئینگ باشد، مسدود کند. وکیل مدافع این خانواده آمریکایی گفت: ما تلاش می کنیم تا اطلاعاتی را از شرکت بوئینگ درباره واقعیات این قرارداد کسب کنیم. ما شکایتی علیه ایران داریم و در تلاشیم تا راهی برای اجرای این دادرسی بیابیم.

به گزارش اسپوتنیک دادگاه فدرال شیکاگو از دولت آمریکا خواسته است تا موضع خود  درباره قرارداد فروش هواپیما و ارتباط آن با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را تا 12 اکتبر اعلام کند. هرچند وزارت دادگستری مهلتی دو ماهه را تعیین کرده است، دولت ممکن است به این ارزیابی برسد که افشای جزئیات قراداد بوئینگ و ایران ایر به معنای واقعی این معامله را تضعیف خواهد کرد. درخواست دولت از این دادگاه در حالی انجام شده است که دونالد ترامپ در آستانه تایید مجدد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای قرار دارد. انتظار می رود که رئیس‌جمهور این پایبندی را تایید نکند. در این صورت کنگره شصت روز فرصت خواهد داشت تا درباره وضع مجدد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصمیم گیری کند. شرکت بوئینگ در فوریه 2016 مجوزی را از وزارت خزانه‌داری آمریکا برای مذاکره با ایران ایر و فروش هواپیما به این شرکت کسب کرد. این شرکت‌ها در دسامبر 2016 اعلام کردند که به یک توافق برای خرید هشتاد هواپیمای مسافربری به ارزش 16.6 میلیارد دلار دست یافته‌اند.