به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۲ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۱۳۸۱۷۲

اجراي حكم قطع دست سارق31 ساله

گروه حوادث: دادستان مرکز خراسان رضوی از اجرای قطع دست درباره سارقی خبر داد که با همدستانش به گاوصندوق یک طلافروشی در مشهد دستبرد زده بود.
غلامعلی صادقی در گفتگو با روزنامه خراسان اظهار کرد: در تاریخ پنجم فروردین سال 1391، دزدانی که سوار بر یک دستگاه وانت نیسان یخچال دار بودند، شبانه مقابل یک طلافروشی در منطقه پنجتن مشهد توقف کردند. آنان با تخریب کرکره و با کلیدی که در دست داشتند وارد طلافروشی شدند و گاوصندوق حاوی طلاهای فروشگاه را سرقت کردند.
 
مقام ارشد قضایی مشهد ادامه داد: در پی اعلام شکایت مال باخته، پرونده ای در این باره تشکیل و به آن رسیدگی شد.  در حالی که مال باخته به شاگرد سابق خود مظنون بود، گاو صندوق تخریب شده در یکی از محلات منطقه گلشهر مشهد کشف شد ولی اثری از شاگرد طلافروشی نبود. بنابراین تحقیقات پلیس با صدور دستورات ویژه قضایی برای دستگیری متهم فراری و همدستانش آغاز شد تا این که حدود یک سال بعد از این ماجرا همه عوامل دخیل در سرقت دستگیر و به پنجه عدالت سپرده شدند. قاضی صادقی خاطرنشان کرد: این پرونده در شعبه 114 کیفری 2 رسیدگی شد و متهمان که دو تن از آنان برادر بودند، درحالی پای میز محاکمه نشستند که طلاها را در منطقه سیستان به فروش رسانده بودند.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب مشهد، یکی از متهمان در اعترافات خود گفت: من خودم مغازه را باز کردم و یکی از همدستانم داخل طلافروشی رفت اما در همین هنگام صدای آژیر مغازه بلند شد که بلافاصله «ع» (یکی دیگر از متهمان) ریموت را زد و آن را خاموش کرد. ابتدا قصد داشتیم گاوصندوق را داخل پژو 206 بگذاریم اما نمی شد به همین دلیل پتویی را پهن کردیم و گاو صندوق را به قسمت بار وانت یخچال دار کشیدیم. پس از آن هم «م» (یکی دیگر از متهمان) آمد و در گاوصندوق را در منطقه گلشهر باز کرد تا این که طلاها را به زابل بردیم. قاضی غلامعلی صادقی همچنین به اعترافات صریح یکی دیگر از متهمان پرونده اشاره کرد و افزود: نقشه سرقت را با هم کشیده بودیم تا این که شب حادثه با تخریب کرکره و با کلید یدکی که داشتیم در مغازه را گشودیم و طلاها را سرقت کردیم!

دادستان مرکز خراسان رضوی اضافه کرد: پس از آن که متهمان این پرونده در چندین جلسه محاکمه شدند و همه جوانب ماجرا دقیقا رسیدگی شد مقام قضایی رای خود را در این باره صادر کرد. قاضی صادقی گفت: براساس رای دادگاه ، «م- ن» که در زمان وقوع حادثه 25 ساله بود به قطع دست و برادر کوچک تر وی نیز که 22 ساله بود به تحمل 10 سال زندان، ردمال و 74 ضربه شلاق محکوم شدند اما آنان به رای صادر شده از سوی دادگاه اعتراض کردند که این پرونده با طی مراحل قانونی در دیوان عالی کشور نیز رسیدگی شد ولی در نهایت رای صادر شده به تایید قضات دیوان عالی رسید و بدین ترتیب آرای پرونده دزدان طلافروشی برای اجرای احکام صادر شده به یکی از شعبه های اجرای احکام دادسرای عمومی وانقلاب مشهد ارجاع شد.

دادستان مشهد افزود: بلافاصله پس از فراهم شدن مقدمات اجرای حکم، «م- ن» (جوانی که به قطع ید محکوم شده بود) صبح پنج شنبه با حضور پزشکان، قضات اجرای احکام و دیگر مسئولان ذی‌ربط، در زندان مرکزی مشهد آماده اجرای حکم شد و بدین ترتیب، حدود الهی درباره یکی دیگر از سارقانی به اجرا درآمد که با شکستن حرز، اقدام به اخلال در نظم و امنیت مردم کرده بود.

دادستان مرکز خراسان رضوی پس از اجرای حکم قطع دست این سارق که هم اکنون 31 سال سن دارد نیز گفت: دستگاه قضایی برای احساس امنیت مردم و مبارزه با سارقانی که به اموال مردم دست درازی می کنند، برخورد قاطعی دارد بنابراین افرادی که سودای چنین جرایمی در سر دارند، بدانند که دستگاه قضایی در اجرای حدود الهی هیچ گونه تاخیر و اغماضی نخواهد کرد چرا که اجرای این حدود موجب احساس آرامش و امنیت در دل‌های باورمندان به عدالت می شود و زمینه ساز «امنیت» در جامعه خواهد بود.