کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جالب است؛ شاه بخشیده، وزیر نمی بخشد!

فرهنگ: با کلیدروحانی قفل خانه‌‌امان را باز مي‌کنيم

28 تير 1392 ساعت 15:54

گروه هنري: داریوش فرهنگ، کارگردان نام‌آشناي سینمای ایران، دل پردردی از روندهای فرهنگی جاری در کشور دارد. او مي‌گوید بیش از ۲ سال است سینماگران در پی حل مسئله خانه سینما هستند و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نکرده اند. نایب رئیس کانون کارگردانان ایران، ضمن تشکر از برخورد خردورزانه پلیس مي‌گوید خانه سینما دوم، مکانی موهوم و غیر قابل قبول است که شمقدری و دوستانش برای اینکه جایگاهی برای فردای خود ایجاد کنند آن را علم کرده اند. داریوش فرهنگ همچنین تاکید کرد در زندگی اش نه آدم خودی بوده و نه آدم غیر خودی، اما تمام تلاشش را کرده که آدم بیخودی نباشد.


داریوش فرهنگ در گفت و گو با سايت خرداد با اشاره به اینکه تمام اقدامات لازم برای حل مسئله خانه سینما انجام شده اظهار داشت: حدود ۲ سال است که درگیر این داستان هستیم و هر اقدامی که فکرش را بکنید برای حل این قضیه انجام دادیم اما متاسفانه نتیجه ای حاصل نشده. اما اینجا سوالی که پیش مي‌آید اینست که خانه سینما چه کرده است که بسته شده است؟ غیر قانونی عمل کرده است؟ عملی خلاف قانون انجام داده است؟ فعالیت غیر عرفی انجام داده، کار سیاسی کرده؟ متاسفانه روندی که در پیش گرفته شده که قابل پذیرش نیست، اقداماتی انجام شده و یک خانه سینمای دوم موهومی ایجاد شده است البته برخی از دوستان سینمایی ما هم ساده لوحانه فریب خورده اند و گمان کردند که مي‌توانند با استفاده از این خانه سینمای دوم جایگاهی برای خود دست و پا کنند.البته آنها در ابتدا نمی دانستند که اصلا این خانه سینمای دوم نمی تواند یک صنف باشد، چرا که در قانون شرکت‌ها شما نمی توانید دو شرکت با یک نام داشته باشید، در واقع این خانه سینمای دوم، یک انجمن فرهنگی است، نه یک صنف.

فرهنگ همچنین با اشاره به این ضرب المثل که شاه بخشیده، وزیر نمی بخشد، گفت: خیلی جالب است، حال که آقای احمدی نژاد رضایت داده و گفته این اقدام، کار غلطی است، آقای شمقدری و وزارت ارشاد مخالفت مي‌کنند. داریوش فرهنگ در این گفتگو ضمن تشکر از برخورد موقر نیروی انتظامی افزود: پلیس خرد به خرج داد که دخالت نکرد، که اگر مي‌کرد اشتباه نابخشودنی مرتکب مي‌شد. من واقعا از نیروی انتظامی تشکر مي‌کنم که منطقی و معقول برخورد کردند و نوع نگاهشان به این اتفاق به نحوی بود که هنرمندان و مردمی که آنجا حضور داشتند به پلیس به چشم دوست نگاه کردند و به گمان من این اتفاقی نیکی است.

نایب رئیس شورای مرکزی کارگردانان همچنین با تقدیر از عملکرد اعضای هیئت رئیسه خانه سینما گفت: در این بیست سالی که من با خانه سینما همکاری داشتم، فعالیت کردم و آشنایی داشتم، هیچگاه چنین مجموعه توانمندی را کنار هم ندیده بودم. فرهنگ با اشاره به عکسی که از او در حال باز کردن قفل در رسانه‌ها منتشر شده گفت: من با کلید آقای روحانی قفل خانه سینما را باز کردم اما نمی دانستم که پشت این قفل، حصارها و قفل‌ها و پلمب های دیگری هم هست. این کارگردان با سابقه سینمای ایران با رد این شایعه که این یک بازی از سوی دولت است ادامه داد: من فکر نمی کنم این یک بازی باشد که مثلا آقای احمدی نژاد بگوید مشکلی نیست و بعد آقای شمقدری با هماهنگی ایشان مخالفت کند، من گمان مي‌کنم این افراد با علم به اینکه روزهای پایانی دولت است، مي‌خواهند برای آینده خود شغلی دست و پا کنند و و جایگاهی برای آینده خود ایجاد نمایند.

فرهنگ همچنین با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه بخش بودن تلاش‌ها افزود: با تلاش هایی که از سوی سینماگران و همچنین رسانه های مسئولی چون شما انجام پذیرفته حتما این اتفاق خواهد افتاد و مشکل خانه سینما حل خواهد شد. با توجه به هوای گرم امروز اقدام تحسین برانگیزی که انجام شد این بود که شاهد بودیم بسیاری از دوستان آمده بودند و ما را تنها نگذاشتند، اگر این جمعیت نبود مطمئن باشید که خانه سینما را مصادره مي‌کردند، من عمیقا باور دارم اگر همین حمایت‌ها ادامه یابد ما در آینده نزدیک موفق به بازپس گیری خانه سینما مي‌شویم.

فرهنگ با اشاره به اینکه ما امروز جمع شده بودیم که انتخابات شورای صنفی را برگزار کنیم گفت: ما امروز آمدیم دیدیم همچنان ساختمان پلمپ است و رفع پلمب نشده است و چیزی که امروز شاهد بودیم اخبار متنقاض مختلفی بود که هر لحظه از معاونت سینمایی، از وزارت ارشاد و ... مي‌آمد. داریوش فرهنگ همچنین اعلام کرد با اشاره به اینکه انسان باید تلاش کند بیخودی نباشد اظهار داشت: من در طول عمرم هیچگاه آدم خودی نبودم، همچنین هیچ وقت هم آدم غیر خودی نبودم اما تمام تلاشم را کرده ام بیخودی نباشم. این دوستان معدود سینمایی ما هم که فریب خورده اند، باید سعی کنند به جای اینکه آدم کسی باشند و با استفاده از رانت‌ها فیلم سازی کنند، با کمک های دولتی و بودجه های آنچنانی فعالیت کنند، سعی کنند سالم کار کنند، بدون حمایت دولتی فیلم بسازند نه با استفاده از رانت و کمک های آنچنانی. داریوش فرهنگ همچنین در پایان با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکل خانه سینما، افزود: عصر مونولوگ تمام شده است و امروز آغاز عصر دیالوگ است، با تلاش و همکاری که رسانه‌ها و سینماگران انجام مي‌دهند این مشکل به زودی حل خواهد شد.


کد مطلب: 13832

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/13832/فرهنگ-کلیدروحانی-قفل-خانه-امان-باز-مي-کنيم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir