به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۶ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب : ۱۳۸۴۶۱

لاریجانی: اگر لغو عضویت نیکنام حل نشود به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهیم

گروه سیاسی: علی لاریجانی در دیدار با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اظهارات مرتضی الویری عضو این شورا درباره عضویت یک زرتشتی در شورای شهر یزد گفت: از ابتدا گفتم که این روش مورد قبول ما نیست. در گفت‌وگوی خود با آیت‌الله جنتی، دبیر محترم شورای نگهبان نیز صحبت کردم و تاکید داشتم که تشکیل شوراها باید بر اساس مر قانون باشد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز ورود دیوان عدالت اداری به موضوع، ورود به موقعی نبوده و این نکته را نیز به قوه قضاییه عنوان کردم. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این موضوع حل نشود ناچار به ارجاع آن به شورای حل اختلاف قوا برای حل موضوع هستیم. لاریجانی یادآور شد: به لحاظ قانونی مشکلی در این خصوص وجود نداشته است، اما شورای نگهبان به مسائل شرعی در این خصوص استناد می‌کند که البته مربوط به قوانین گذشته است و شورای نگهبان باید درباره قوانین جدید رأسا اعلام نظر کند. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان در این باره به وجود آمده که اگر حل نشود بر اساس مکانیزمی که وجود دارد موضوع از طریق ارسال نامه به شورای حل اختلاف قوا پیگیری می‌شود.

نظر شورای نگهبان درباره سپنتا لازم الاجراست!
 این در حالیست كه سخنگوی شورای نگهبان امروز در گفت وگو با روزنامه شهروند تاکید کرده که «نظر شورای نگهبان درباره سپنتا نیکنام لازم الاجراست.» عباسعلی کدخدایی، با تاکید براینکه «نمایندگانی که به این موضوع اعتراض دارند، به درستی به قوانین آگاهی ندارند و افرادی همچون علی لاریجانی هم نمی‌توانند این تفسیر شورای نگهبان را تعلیق کنند»، گفته است: «علی لاریجانی(رئیس مجلس) که نمی‌تواند چنین کاری انجام دهند.  وی درباره اینکه «اقلیت‌های دینی ازجمله زرتشتی‌ها سال‌هاست که در مجلس  نماینده دارند، گفت: «درباره حضور نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس قانون اساسی به صراحت سخن گفته است، اما طبق همان ماده ١٣ قانون اساسی، اقلیت‌های دینی که اسمشان نیامده است نمی‌توانند در مجلس نماینده داشته باشند. سپنتا نیکنام در انتخابات شوراها رأی آورده است و نه در انتخابات مجلس. درباره انتخابات شورای شهر قانون اساسی سخنی نگفته است و قوانین عادی در این زمینه حکفرماست و طبق نظر شورای نگهبان در جاهایی که اکثریت مسلمان هستند، اقلیت‌های مذهبی نمی‌توانند عضو شورای شهر بشوند.»