به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۱۳۸۴۷۴

رهبر کاتالونیا اسپانیا را تهدید کرد

گروه بین الملل: رهبر کاتالونیا تأکید کرد، چنانچه اسپانیا خودمختاری این منطقه را به حالت تعلیق درآورد طرح استقلال را پیگیری خواهد کرد.
رهبر کاتالونیا اسپانیا را تهدید کرد
به گزارش خبرگزاری رویترز، ساعاتی پیش از پایان ضرب‌الاجل دولت خودمختار کاتالونیا یک منبع دولتی تأکید کرد، رهبر این منطقه متعهد شده است در صورتی که دولت مرکزی خودمختاری این منطقه را لغو کند تلاش خودش برای استقلال را ادامه دهد.
 
ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا تا ۱۰ صبح امروز (پنج‌شنبه) به وقت محلی به کارلس پوجدمون، رهبر کاتالونیا فرصت داده است تا از تصمیم برای استقلال کاتالونیا که بازارهای مالی و یورو را به لرزه درآورده منصرف شود و یا اینکه با حاکمیت مستقیم مادرید روبرو شود. پوجدمون هفته پیش به صورت نمادین استقلال را اعلام کرد و فورا آن را به حالت تعلیق درآورد تا خواستار مذاکره با مادرید شود.
 
این منبع گفت: ممکن است او اکنون این تعلیق را بردارد و این در صورتی است که راخوی ماده ۱۵۵ قانون اساسی را به اجرا درآورد و وضعیت خودمختاری کاتالونیا را رد کند. رئیس منطقه کاتالونیا در نشست حزبی خودش گفت تعلیق اعلام استقلال را در صورت اجرا شدن آن ماده قانون لغو می‌کند.
 
این ماده در طول چهار دهه دموکراسی اسپانیا هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است و به دولت مرکزی اجازه می‌دهد در صورت قانون‌شکنی مناطق خودمختار کنترل کامل آن‌ها را به دست بگیرد و حالا مادرید می‌گوید کاتالونیا با برگزاری رفراندوم استقلال و تلاش برای جدایی‌طلبی مرتکب امری خلاف قانون شده است. گرچه مشخص نیست کنترل مستقیم اسپانیا به چه شکل خواهد بود، اما این مسئله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که ناآرامی‌های اجتماعی به تنش‌های موجود دامن بزند. چنانچه راخوی امروز ماده ۱۵۵ را اجرایی کنند بین ۳ تا ۵ روز برای دولت در این منطقه ثروتمند زمان لازم است تا اختیاراتش به صورت کلی لغو شود.
 
این منبع تأکید کرد: چنانچه خودمختاری تعلیق شود باید به سرعت کارها را انجام دهیم.
مرجع : ایسنا