به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ساعت ۲۱:۴۱
کد مطلب : ۱۳۸۴۹۸

کلاهبرداری18میلیاردی با تغییرجنسیت

گروه جامعه: کلاهبردار اینترنتی که با تغییر جنسیت 18 میلیارد ریال به جیب زده بود، در استان خوزستان شناسایی و دستگیر شد.
سرهنگ حسنوند رئیس پلیس فتا استان خوزستان با بیان اینکه تغییر جنسیت و هویت در فضای سایبر سهل و ساده است، گفت: یکی از مهمترین ضعف های فضای مجازی این است که فرد به راحتی می‌تواند هویت و جنسیت خود را تغییر دهد و با هویت و جنسیت دروغین با کاربران دیگر در ارتباط باشد. سرهنگ حسنوند تصریح کرد: از این رو کاربران باید بسیار مراقب باشند تا در ارتباطات خود در دام مجرمان سایبری که با هویت‌های جعلی و دروغین در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند نیفتند.
 
وی با اشاره به پرونده 18 میلیارد ریالی کلاهبرداری سایبری در پلیس فتا افزود: شاکی این پرونده در پی ارتباط با یک هویت دورغین فریب خورده و 18 میلیارد ریال از وی کلاهبرداری شد. وی ادامه داد: شخصی با مراجعه به پلیس فتا خوزستان اعلام کرد در شبکه اجتماعی با صفحه‌ای تحت عنوان فروش لوازم دندان پزشکی آشنا شده، بعد از برقراری ارتباط با صاحب صفحه شبکه مجازی که خود را دکتر دندانپزشک و خانم مطلقه معرفی می‌نمود که در زمینه تجهیزات دندانپزشکی نیز فعال است.

سرهنگ حسنوند گفت: شاکی که خواهان خرید تجهیزات دندانپزشکی بوده در توافق با وی در شبکه اجتماعی بدون هیچ‌گونه تحقیق و بررسی گفته‌های فرد در پی درخواست وجه کالاها ، اقدام به واریز 18 میلیارد ریال نموده است. وی افزود: اما پس از گذشت مدتی سفارشات وی وصول نمی‌شوند و شاکی متوجه کلاهبرداری‌ می‌گردد. رئیس پلیس فتا استان خوزستان تصریح کرد: پس از تحقیقات و بررسی‌های لازم متهم شناسایی می‌گردد که در یکی از شهرهای هم‌جوار ساکن بوده و با اخذ نیابت قضایی دستگیر و به شهرستان مربوطه منتقل‌ گردید. پس از بررسی مشخص شد متهم مردی 30 ساله است و با شگرد تقلید صدا اقدام به کلاهبرداری از طریق شبکه‌های اجتماعی نموده است.

سرهنگ حسنوند در ادامه به کاربران تاکید کرد: برای هرگونه فعالیت اقتصادی در فضای مجازی حتما به سایت‌های رسمی کسب و کارها که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند مراجعه کنند و از خرید کالا در شبکه های اجتماعی خودداری نمایند. به گفته وی اعتماد به کسب و کارهای موجود در شبکه‌های اجتماعی نه تنها بر باد رفتن سرمایه و ثروت است، بلکه در برخی مواقع حتی آبروی و حیثیت افراد را نیز بر باد می‌دهد. سرهنگ حسنوند در پایان تاکید کرد: گام نخست در انجام خریدهای مجازی تائید هویت کسب و کار و فروشنده می‌باشد لذا قبل از آن که اقدام به واریز وجه به حساب کسب و کاری نمائیم باید از وجود و قانونی بودن این کسب و کار مطمئن باشیم و یکی از راهای کسب و این اعتماد داشتن نماد اعتماد الکترونیک است که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر می‌شود.