به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۱۳۸۵۲۰

تاید و تکذیب بالابودن نمک در "نان"

گروه اقتصادی: در حالیکه اخیرا وزیر بهداشت نسبت به بالا بودن نمک در نان ایرانی تا سه برابر حد مجاز اعتراض کرده است، رییس اتحادیه نانوانان سنتی آن را هم تایید کرد و هم تکذیب، چرا که به گفته او، وزارت بهداشت از کاهش میزان نمک در نان‌های سنتی طی سال جاری تقدیر کرده بود و اگر در نانوایی بیش از حد مجاز از نمک استفاده می‌شود، ناشی از بی‌کیفیت بودن گندمی است که آرد می‌شود.
تاید و تکذیب بالابودن نمک در "نان"
اخیرا وزیر بهداشت نسبت به بالا بودن نمک در نان ایرانی تا سه برابر حد مجاز اعتراض کرده و گفته که نان غذای اصلی در کشور است و اگر نان سالمی به مردم بدهیم بخشی از وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم، چرا که وزارت بهداشت برای شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی سخت‌گیری می‌کند تا نمک‌شان را به میزان یک گرم یا یک دهم گرم کاهش دهند اما از آن طرف نانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که میزان نمکش سه برابر حد مجاز است.

به گفته وی، هنگامی که به نانوا می‌گوییم چرا به میزان زیاد از نمک استفاده می‌کنی، می‌گوید " آردی که به من می‌دهند مناسب نیست و خمیرش شل است و در تنور می‌ریزد بنابراین باید گندم وارداتی را با آن مخلوط کنیم این در حالی است که دو برابر قیمت جهانی گندم را برای خرید گندم ایرانی پول می‌دهیم و از طرفی نمکی به آن اضافه می‌کنیم که بیماری و هزینه اضافی ایجاد می‌کند".

البته وزیر بهداشت تاکید کرده که به دنبال کاهش نمک و عدم استفاده از جوهر قند در نان است، چرا که در حال حاضر در برخی موارد جوهر قند گاهی با همین عنوان و گاهی با عنوان مکمل در نان استفاده می‌شود که بخشی از بیماری‌های گوارشی مردم نیز به همین دلیل است.

این در حالی است که قاسم زارعت‌کار - رییس اتحادیه نانوان سنتی‌ - در این باره به ایسنا، گفت: اخیرا وزارت بهداشت پس از بازرسی‌های متعدد انجام شده اعلام کرد که میزان مصرف نمک از ۱.۸ گرم به یک گرم کاهش پیدا کرد و از این بابت از خبازان تقدیر کرد و مشخص نیست منظور وزیر بهداشت چه بوده است؟ البته اگر در نانوایی میزان مصرف نمک بیش از حد مجاز باشد دلیلش پایین بودن گلوتن گندمی است که به آرد تبدیل شده و به دلیل این مساله، برای استحکام‌بخشی و قوام‌بخشی بیشتر به خمیر نان به آن نمک می‌زنند.
 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: زنان نمک