به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۴۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۱۳۸۵۶
طرح سالانه تشدید تحریم‌هاي ایران به گردش در نیامد

سنت‌شکنی کنگره‌آمریکا درقبال‌تحریم‌‌ایران

گروه سياسي: 130 عضو مجلس نمايندگان آمريکا در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رييس‌جمهوری اين کشور، از وی خواستند با توجه به انتخاب حسن روحانی به عنوان رييس‌جمهوری ايران، برای حل اختلافات موجود بین دوکشور با وی وارد مذاکره شود.
سنت‌شکنی کنگره‌آمریکا درقبال‌تحریم‌‌ایران
اين نامه توسط ديويد پرايس، نماينده دمکرات از کارولينای شمالی و چارلز دنت، نماينده جمهوريخواه از پنسيلوانيا تهيه شده است. اين نامه مهم ترين اقدام در کنگره آمريکا در راستای حمايت از حل ديپلماتيک اختلافات با ايران است. در بخشی از این نامه که با عبارت «همکاران عزيز» آغاز و به قلم ديويد پرايس و چارلی دنت نگاشته شده، آمده است: «اين نخستين باری نيست که ايران يک رئيس جمهوری را بر بستر ميانه روی و اصلاح انتخاب می کند، تاريخ به ما نشان داده که در قبال چشم انداز تحولی معنادار در اين کشور بايد هوشيارانه برخورد کرد.»

در ادامه اين نامه تصریح شده است: «با در نظر گرفتن وزن واقعی [تحولات اخير ايران] برای ايالات متحده آمريکا، اسرائيل و جامعه جهانی، اشتباه خواهد بود اگر انتخاب دکتر روحانی را به مجالی برای آزمودن فرصت حقيقی پيشرفت به سوی توافقی سنجش پذير و قابل اجرا تبديل نکنيم، فرصتی که [در نهايت] منجر به پيشگيری از دستيابی ايران به جنگ افزار هسته ای شود.»

اگرچه نامه ياد شده موضع مشخصی درباره مسأله تحريم‌ها يا استفاده احتمالی از نيروی نظامی توسط ايالات متحده و هم پيمانانش ندارد، نويسندگان در بخشی از اين نامه تنها به هشداری ضمنی بسنده می کنند: «بايد هوشيار بود که با اقداماتی تحريک آميز امکان چنين پيشرفتی را از بين نبريم و زمينه تضعيف احتمالی رئيس جمهوری منتخب جديد ايران را در برابر محافظه کاران ايجاد نکنيم.»

در همین زمینه، کيث اِليسون، نخستين مسلمان راه يافته به کنگره آمريکا، نيز که اين نامه را امضاء کرده گفت: پيروزی حسن روحانی شايد بتواند فرصتی برای امريکا در راستای ترميم روابط خود با ايران فراهم کند.کيث اليسون گفت:«تضمينی وجود ندارد، تضمين و فرصت يکی نيستند. ولی من فکر می کنم حتی اگر يک شانس برای ايران و امريکا برای راوبط تازه وجود داشته باشد، بايد از آن استفاده کرد.» وی با اشاره به دشمنی بين دو کشور طی سال های گذشته اضافه کرده است:«چرا نبايد با توجه به انتخاب حسن روحانی ببنيم آيا می‌توانيم روابط خود را از نو آغاز کنيم و حداقل گفت وگو را شروع کنيم.»

در همين حال کنگره آمریکا بعد از اقدام ۱۳۱ عضو کنگره برای امضای نامه‌ای که دیپلماسی با ایران را خواستار شد، در اقدامی دیگر طرح سالانه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به کاخ سفید ارایه ندادند و اعلام کردند که این طرح ممکن است تا اکتبر و حتی تا پایان سال جاری نیز آماده نشود. روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به تحریم‌های دولت اوباما علیه ایران، تلاشش برای ضربه زدن به اقتصاد ایران و ابراز تمایل این کشور برای توسل به اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌یی ایران نوشت که از سال ۲۰۰۹ و زمانی که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا شد، دولتش سرسختی فوق العاده‌ای در قبال ایران داشت و کنگره آمریکا نیز معمولا راهی را برای سخت‌تر کردن مواضع آمریکا در قبال ایران پیدا کرد.

این روزنامه با ذکر مثال‌هایی از تلاش‌های ضدایرانی هر دو حزب کنگره آمریکا در سال‌های اخیر افزود که به نظر می‌رسد در هفته جاری این مواضع کنگره کمی تغییر کرده است. ابتدا ۱۳۱ نماینده مجلس نامه‌ای را برای دولت ارسال کردند که آن را به دنبال کردن دیپلماسی با ایران که به تازگی حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور آن برگزیده شده است، ترغیب می کند.
به نوشته این روزنامه این نامه از آن جهت حایز اهمیت است که توسط نهادی ارایه شد که به لحاظ سنتی با به کارگیری دیپلماسی در قبال ایران مخالف است اما اکنون تعداد زیادی از اعضای آن خواستار چنین چیزی شده‌اند.

به نوشته این روزنامه نکته دوم به تحریم‌ها مربوط می‌شود. معمولا کنگره در تابستان هر سال بدون توجه به این که اقدامش از نظر کاخ سفید خوب است یا بد، طرحی قانونی را به کاخ سفید می‌فرستد که هدفش تشدید تحریم‌های ایران است اما در سال جاری اعضای آن این سنت را شکستند. فصل‌نامه کنگره با عنوان "امیلی کادی" گزارش می دهد که طرح سالانه تحریم‌ها آماده نشده و حتی اگر برای سال جاری آماده شود، زودتر از ماه اکتبر این کار انجام نخواهد شد.

به نوشته کادی به تعویق افتادن طرح قانونی تحریم‌ها، پنجره دیپلماتیک خوبی برای آمریکا و ایران فراهم می‌کند زیرا حسن روحانی در ماه اوت دولت را به دست می‌گیرد و دور بعدی مذاکرات هسته‌یی بین‌المللی نیز برای سپتامبر برنامه‌ریزی شده است.واشنگتن‌پست افزود که دولت اوباما و روحانی هر دو مدت‌هاست که به تمایل برای ورود به دیپلماسی مستقیم و کار کردن در جهت توافقی گسترده‌تر به منظور پایان دادن به چند دهه خصومت اشاره کرده‌اند. یک مانع اصلی میزان درجه‌ای است که ایران و آمریکا می‌توانند درخصوص اهداف و منافع مختلف‌شان با یکدیگر مصالحه کنند. این مانع سختی است. این منافع رقیب فقط از طریق مذاکرات مفصل و به احتمال زیاد مصالحه‌هایی سخت از جانب هر دو قابل حل و فصل هستند.

به نوشته این روزنامه موانع بزرگ دیگر نیز شامل سیاست‌های داخلی هر دو طرف است و این که هر طرف به فرهنگ سیاسی طرف دیگر بی‌اعتماد است.بنا بر این گزارش دیپلماسی آمریکا- ایران بیش‌تر به بحث‌های داخلی در هر کشور درباره ارتباط خارجی میان آن‌ها مربوط می‌شود و برای آن‌هایی که تمایل دارند شاهد پایان این چند دهه خصومت به شکلی مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک باشند، نرم شدن ظاهری کنگره در قبال ایران نشانه بالقوه، چشم‌گیر و یک گام واقعی هرچند کوچک به سمت صلح است.

۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۱۷
چرا شما اصلاح طلبان زود مرعوب دشمن مبشوید و از طرف دیگه همیشه هم به این آمریکایی ها خوشبین هستید و ت (93253)
بي تعارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۳۷
شعار افراطي طرفداران عدم برقراري ارتباط با آمريكا؛ مرا به ياد افرادي مي اندازد كه سيستم دفاع بدنشان ازبين رفته و همواره نگرانند كه با يك سرماخوردگي ميكروبي و يا يك آنفولانزاي ويروسي بميرند . يعني خود را در موضع ضعف كامل ميبنند اما اقتدار نظامي كشور همراه با حماسه سياسي ايجاد شده در اثر انتخاب آقاي روحاني ، و افتخار داشتن كشوري با منابع خدادادي بي حد و حصر به مانند انساني جوان ، سالم و با درايتي است كه نه تنها در برابر هيچ ميكروبي بلكه در برابر هيچ قهري زمينگير نخواهد شد .
در يك كلام ديدگاه عدم مذاكره مستقيم با آمريكا تنها و تنها بيانگر ضعف ريشه دار و بي پايان يك ملت خواهد بود كه با مشخصات ملت ايران هيچ سنخيتي ندارد. (93278)
میم
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۴۱
30 ساله نشستین دشمن تراشی میکنین.دشمن فرضی درست میکنین.نه اینکه امریکا خیلی خوبه اما چشمات و وا کن تا دشمن واقعی رو ببینی.فاصله ی زیادی باهات نداره! (93282)
محسن
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۵۲
شما که مرعوب دشمن نشدی کجای این دنیا رو فتح کردی حضرت آقا؟؟؟ا............... (93295)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۱۵
مهمه اينه که ما دورو بر حزب الله نميپلکيم امريکا ابر قدرته جهانه (93318)
فرداد
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۳۳
دوست من فکر میکنم شما برعکس گفتید این اصلاح طلبان نیستند که مرعوب امریکا (به گفته شما دشمن)هستند بلکه شما دائما میترسید داستان شما مانند کسی است که یک ادم هیکلی در مقابل خانه اش ایستاده و در میزند و شما در هارا چند قفله کرده برقها را هم خاموش کردید و بدنتان هم به لرزه افتاده و سعی میکنید صدایی از خانه خارج نشود که ان فرد متوجه شما شود و کسانی دیگر که در خانه با شما هستند هم دعوت به سکوت میکنید و کسانی هم که میخواهند بروند در راباز کنند و با او صحبت کنند هم جلوگیری میکنید و هم متهم به ترسو بودن میکنید در مورد این که گفتید بیش از حد خوشبینیم نخیر شما بیش از حد بد بینید در ضمن رهبر هم فرمودند با مذاکره مشکلی ندارم (93333)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۳۳
شما فرض کنید هر چه دوست دارید! با دشمن میشود دوستی محتاطانه داشت اگر نمیدانستی از بزرگترت بپرس (93365)
حسام
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۳۸
اولاً ما إصلاح طلبان وامدار جريان خاصي نيستيم، ثانياًساده لوح نبوده و هرگز بدون پشتوانه فكري عمل نكرده ايم، ثالثاً شما افراطيون متحجر كه معني مذاكره و رابطه را كه درك نمي كنيد چرا اظهار نظر مي كني؟ بخدا نمي ميري حرف نزني  (93371)
سینا از شیراز
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۹:۰۷
شما میدونی مرعوب یعنی ترسیده یا ترسانیده شده؟ شاید منظورت ذوق زده است؟؟!!
البته آمریکا و روسیه هیچوقت دوست مردم ایران نبوده اند اما آمریکا از روبرو حمله میکنه و روسیه از پشت خنجر میزنه.
وقتی سوریه و لبنان هم حاضر نشدند به قطعنامه های ضدایرانی به نفع ایران رای بدهند مشخص شد که در دنیای کنونی هرکشوری فقط و فقط به منافع خود نگاه می کند. بنابراین ما دوراه بیشتر نداریم:
۱) قطع رابطه با کل دنیا
۲) در نظر گرفتن منافع مشترک در برقراری ارتباط با کشورهای دیگر (93410)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۹:۴۵
شما امثال جلیلی هستید که میخواید کشور رو به آتیش بکشید (93422)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۰:۲۲
فقط "نه سازش نه تسلیم"!!!!!!!! (93431)
اردبیل
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۰:۲۵
1.دشمنی که در داخل است خطرناک تر از دشمنان خارجی است.
2. ما اول خوشبین نبودیم و به حرف های مسئولین خودمون دل می بستیم،30 سال منتظر شدیم چیزی نشد به حرف های اونا خوشبین شدیم.
3.درضمن شما اصولگرایان چرا به حرف های آمریکایی بدبین هستید. (93433)
حسين تبريزي
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۲:۳۳
ما كه نه كامنتي گذاشتيم نه حرفي زديم !
شما همتون كف بين و رمال تشريف دارين و از سر درون خبر ميدين .
شما چرا از صلح و دوستي و همكاري و پيشرفت و آبادي و مشورت و منطق و كارشناسي و صداقت و يكرنگي و ... بيزارين ؟ (93467)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۲۳
ايرانمون دوباره داره محبوب ميشه.هورااااااااااااااا.نبينم کسي مرگ بر امريکا کنه (93260)
حسن
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۴۸
به هر حال به نظر بنده باید با کشور قدرتمند و بزرگی مثل آمریکا مذاکره کرد و مشکلات و تحریم ها را تا جایی که امکان داره کم کنیم. از حرفهای تنش زا جلوگیری و سعی در بهبود روابط کنیم تا ملت تحت فشار مضاعف بی تدبیریهای داخلی قرار نگیرند. (93291)
بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۰۳
باشه هرچي توبگي چاقو برداريم و بريم با تمام دنيا دعوا كنيم! با كاردمون محكم بزنيم تو تانكاشون!!!! حالا با اين كيف كردي؟؟؟؟؟؟ شماها فقط دشمن ميخاين چون دشمن كه به شما موجوديت ميده ، در زمان صلح كسي شماها افراطيان جنگ طلب را نميبين حالا بيا چماقت بردار برو با كل دنيا بجنگ اخرش كه چي؟ فقط از كل دنيا عقب مي افتيم و عمرگران ميگذرد و اينده فرزندان ما هم مثل الآن ما ميشه پس منطقي فكر كن أينا را از سرخودتون خارج كنيد كه ما كشور دودستي تقديم كسي كنيم ولي طبق منافع دوجانبه و در شرائط برد برد براي طرفين با كل دنيا رابطه برقرار كنيم (93306)
علی
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۲۶
آقای محترمِ بالا: شما جنگ طلبان که در این 8 سال با "مرعوب نشدن تان" (!!) که گلی بر سر این ملت مظلوم نزدید، بگذارید ببینیم ما "اصلاح طلبان" که "مرعوب دشمن" هستیم (!!) در 2 سال آینده چه می کنیم، بعد ملت خودشان تصمیم خواهند گرفت که با کدام از این 2 جماعت بیشتر "حال" می کنند. باشه؟!! (93326)
مهدی
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۴۰
در شرایطی که جهان با انواع بهران ها روبروست یک مسلمان عاقل نباید به دنبال کینه و خصومت باشد بهترین راه جلوگیری از درگیری و اثبات حسن نیت به جهانیان است ، جهانیان باید اسلام را دین دلهای پاک و بیکینه بدانند و مسلمانان را پیام آوران صلح و دوستی بشناسند لذتی که در صلح و دوستی و شادی ملت هاست هیچ وقت در جنگ و خونریزی یافت نمی شود ، ما ایرانیان آماده ایم تا به جهان ثابت کنیم همیشه بدنبال دوستی و مودت هستیم (93337)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۰۵
گروههای قوی و متمرکز رانت خوار که همیشه از این تحریمها سود بردند و هر روز برخلاف ملت فربه تر شدند این سری هم تمام توانشون می گذارند تا این گره وانشه (93346)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۸:۲۳
آره خب، شما مدعيان اصولگرا راست ميگيد! مردم رو رها كنيد كه با خودشون و ارعابشون از آمريكا تنها باشن، و شما مدعيان، كماكان دنبال (دشمن و دژمن) باشيد. (93391)
نادر
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۹:۱۰
اینکه ما بخواهیم با تمام در جنگ باشیم جز نابودی کشور چیزی عاید ما نمی شود (93411)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۰:۲۲
1000 هم بگذره 130 عضو که هیچی 13 عضو هم به رییس جمهور نامه نمی ده با آمریکا مذاکره کنه. (93432)
بدمک
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۲:۳۷
بقول مرجع اگر قهر(دشمنی) بیش از 3 روز شود نماز و روزه باطل می باشد!!!

چه خوب هست یک فرصت دیگر به امریکا بدهیم!! (93469)