به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۱۳۸۵۶۰

رایزنی نتانیاهو در حمایت از کردستان

رایزنی نتانیاهو در حمایت از کردستان
گرو بین الملل: خبرگزاری رویترز، گزارش داد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در حال تلاش برای تأثیرگذاری بر سیاست قدرت‌های جهانی در رابطه با اقلیم کردستان عراق است. خواست نتانیاهو این است که دخالت قدرت‌ها مانع از آن شود که حکومت اقلیم در برابر فشار نظامی دولت مرکزی عراق عقب بنشیند و مناطق بیشتری را از دست بدهد.

نیویورک تایمز بر اساس این خبر رویترز می‌نویسد که اسرائیل تنها قدرت بزرگی است که علنا از کردهای عراق دفاع می‌کند. هدف اسرائیل آن است که کردها، که در عراق، ترکیه، سوریه و ایران ساکن هستند، منطقه حائلی را تشکیل دهند و حریفان اسرائیل را به خود مشغول کنند.

رویترز به نقل از مقامات رسمی در اسرائیل نوشته است که بنیامین نتانیاهو پس از اینکه پیشمرگه‌های کرد مجبور به عقب‌نشینی از کرکوک شدند، در رابطه با وضعیت اقلیم و لزوم پشتیبانی از آن با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان تلفنی گفت‌وگو کرده است. او روز چهارشنبه گذشته، ۱۸ اکتبر، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه صحبت مشابهی داشته است. تماس‌هایی هم از جانب دیگر مقامات اسرائیلی با فرانسه و آمریکا انجام شده است.

یک مقام اسرائیلی، که نخواسته است نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفته است که روابط اسرائیل با کردها حساس است. او گفته که «این منطقه (کردستان) یک منطقه استراتژیک است.» به نظر این مقام اسرائیلی «کار بس نیکویی می‌کند اگر کسی به آنها (کردها) اسلحه بدهد و چیزهای دیگری که واضح است ما نمی‌توانیم بدهیم.»

رویترز نوشته است که از دهه ۱۹۶۰ میان اسرائیل و کردها روابطی وجود دارد، روابطی نظامی و اطلاعاتی و تجاری که پنهان نگه داشته می‌شود. رویتر از قول یک مقام دیگر اسرائیلی نوشته است که «کردها عمیقا طرفدار غرب هستند و از این رو بایستی از آنها پشتیبانی کرد».