به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۱۳۸۵۸۱
نیروهای دموکراتیک سوریه:

رقه بخشی از سوریه‌ فدرال خواهد شد

گروه بين‌الملل: «نیروهای دموکراتیک سوریه» ، متشکل از کردها و عرب‌ها اعلام کردند که رقه بخشی از سوریه غیرمتمرکز و فدرالِ آینده خواهد شد.
رقه بخشی از سوریه‌ فدرال خواهد شد
به‌گزارش رویترز، «نیروهای دموکراتیک سوریه» (FDS) جمعه ۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر در بیانیه‌ای که به‌مناسبت بازپس‌گیری شهر رقه از دست گروه «دولت اسلامی» (داعش) منتشر کرده‌اند، گفته‌اند: «ما قول می‌دهیم که در برابر تهدیدات خارجی از مرزهای استان حفاظت کنیم.» آن‌ها افروده‌اند: «آینده این استان توسط ساکنان آن در یک سوریه غیرمتمرکز، فدرال و دموکراتیک تعیین می‌شود و مردم استان مسئول امور خود خواهند شد.»
داعش در سال ۲۰۱۴ رقه را به تصرف خود در آورد. این رویداد و تصرف شهر موصل در عراق موجب شد تا داعش اعلام حکومت خلافتی کند.

اما نیروهای دموکراتیک سوریه، مورد حمایت ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا، پس از ماه‌ها نبرد سنگین سرانجام سه‌شنبه ۱۷ اکتبر / ۲۵ مهر رقه را از دست داعش خارج کردند. پیش از این در اوایل مهرماه جاری ولید معلم، وزیر خارجه سوریه ایجاد دولت خودمختار کُرد در سوریه را قابل مذاکره دانسته بود. او گفـته بود: «آن‌ها در سوریه نوعی دولت خودمختار در چارچوب مرزهای دولت می‌خواهند و این موضوعی قابل مذاکره و گفت‌وگوست.»

  مناطق کردنشین سوریه در شمال خاوری، شمال و شمال باختری این کشور قرار دارند و بخش‌هایی از استان‌های حسکه، رقه و حلب را در برمی‌گیرند. کردها ۱۸ درصد کل جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت قومی این کشور محسوب می‌شوند. دولت سوریه تاکنون خودگردانی کردستان را به‌رسمیت نشناخته است. کردهای سوریه در تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه حکومت بشار اسد در سال ۲۰۱۱ شرکت داشتند.