به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۳۸۵۸۸

بارزانی، کردهای جهان را فراخواند

گروه بين‌الملل: رئیس اقلیم کردستان، دولت عراق را به "كشتار جمعي، محاصره، كوچ اجباري بیش از ۱۵۰ هزار نفر از كردهاي كركوك و مجازارت ملت کردستان" متهم کرد و تدابیر اخیر عراق را نقض علنی قانون اساسی دانست و از کردهای سراسر جهان خواست به منظور حمایت از اقلیم کردستان عراق دست به تظاهرات بزنند.
بارزانی، کردهای جهان را فراخواند
سایت شبکه سومریه‌نیوز نوشت: مسعود بارزانی، شب گذشته با صدور پیامی به کردهای داخل عراق، سراسر جهان و نیز افکار عمومی جهان، آنها را دعوت به تظاهرات کرد. وی در این بیانیه تاکید کرد، بعد از اینکه ملت کردستان به طور مسالمت‌آمیز نظر خود را درباره تعیین سرنوشت‌شان که حق طبیعی هر ملت و قومیتی است اعلام کردند، امروز از تهدید، محاصره و مجازات دسته جمعی رنج می‌برند.

رئیس اقلیم کردستان افزود: دولت عراق امروز تلاش می‌کند به زور و به بهانه اعمال قانون به مجازات ملتی بپردازد که نظرش را گفته و هیچ جرمی مرتکب نشده است.این مجازات در حق ملت ما نقض و عبور از تمامی مرزها، قوانین و عرف‌ها و تجاوز علنی از قانون اساسی کشور عراق است. دولت می‌خواهد نظر و اراده خود را بر ملت ما برای "توطئه چینی" و جلب نیروهای مخالف ما تحمیل کرده و به زور سلاح اراده و عزت ما را در هم بشکند.

رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: این امر موجب تزلزل در زندگی شهروندان و کوچ بیش از ۱۵۰ هزار نفر از كردهاي كركوك شده است از اینجا وجدان‌های ملت‌ها، افکار عمومی جهان حامیان آزادی و تمامی فرهیختگان جهان را خطاب قرار می‌دهم که به ملت کردستان کمک کنند و در برابر تلاش‌های "کشتار جمعی" که دولت عراق ملت ما را تهدید می‌کند، بایستند. بارزانی ممانعت از وقوع فاجعه جدید علیه ملت کردستان را خواستار شد و ملت‌های جهان را به اعمال فشار بر دولت‌ها و مراکز تصمیم‌گیری‌شان فراخواند که "در زمینه این ظلمی که ملت کرد شده"، مداخله کنند.

وی گفت: دولت‌ها به نفع منافع خود فداکاری‌های ملت کردستان و نیروهای پیشمرگ در جنگ علیه داعش را فراموش کرده‌اند نیروهای پیشمرگ و ملت کردستان به نیابت از کل جهان در مقابل تروریسم ایستادند و ما هزاران شهید و مجروح در درگیری‌های نفس‌گیر به خاطر آزادی و انسانیت دادیم. رئیس اقلیم کردستان از همه خواست مقابل آنچه آن را "تجاوزات، جرایم قتل و کوچاندن شهروندان خواند که دولت عراق از طریق شبه‌نظامیان و نیروهای خود و به دستور خارجی‌ها و با همکاری قدرت‌های خارج عراق علیه کردستان انجام می‌دهد، بایستند.

وی در این پیام از تمامی کردهای مقیم اروپا و آمریکا خواست تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کرده و دست به فعالیت‌های مدنی در حمایت از ملت کردستان عراق بزنند و از ملت‌های کشورهایی که در آنها زندگی می‌کنند، بخواهند موجب خاتمه یافتن این جنگ و محاصره علیه کردهای عراق شوند.