به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۱۳۸۶۰۸
دانشجویان و اساتید دلخورند

ناصری: دولت واقعا سست عمل می کند

گروه سیاسی: یک روز کرنشگر در مقابل آمریکا و غیرانقلابی است و روز دیگر فتنه گر و منحرف. شبکه های فساد مالی زیادی را درون خود دارد و برجام را هم به نظام تحمیل کرده است. این ها بخشی از تصویر مغشوش و پر از اتهامی است که برخی ازرسانه های اصولگرای منتقد دولت از دولتهای حسن روحانی ترسیم کرده و می کنند.
ناصری: دولت واقعا سست عمل می کند
آنها دلواپسی را انگیزه اصلی این حملات تند خود ذکر می کنند، ولی هواداران دولت اصحاب این رسانه ها را متهم به این می کنند که چون رانتشان کم شده، سر ناسازگاری گذاشته اند. اما واقعیت چیست؟ رسانه های منتقد دولت چه خط مشی را تعقیب می کنند و هدف آنان از این هجمه گسترده چیست؟ عبدا.. ناصری به این سوالات پاسخ می دهد.

** فرق انتقاد دلسوزانه با تخریب
عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در این باره به گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا می گوید: عملکرد دولت دوم روحانی بسیار بسیار مهم تر از دولت اول است، هم برای آینده سیاسی او و هم قضاوتی که افکار عمومی درباره این 8 سال خواهد کرد. ناصری تصریح می کند: رسانه های منتقد دولت را باید به دو دسته موضوعی تقسیم کنیم. دسته ای که انتقادات آنان از سر همراهی با دولت و دلسوزی است و شامل رسانه های اصلاح طلب و بخشی از رسانه های اصولگرایان که منطقی هستند. ماموریت این رسانه ها اصلاح امور است و خواستار تقویت دولت روحانی بوده و هستند. شاخصه شناخت این دسته رسانه ها تلاش انتخاباتی آنان برای دو دوره ای شدن آقای روحانی بود. وی می افزاید: اما دسته دیگر رسانه های اصولگرایان تندرو هستند که در برنامه های صدا و سیما و رسانه های وابسته به برخی نهادهای حکومتی و حتی غیروابسته به این نهادها متجلی است. شاخصه این گروه رسانه ای کوشش انتخاباتی برای تک دوره ای شدن آقای روحانی و روی کارآمدن رقبای اصولگرای وی بود. اما انتخابات 29 اردیبهشت 96 رسانه های اصولگرایان تندرو را واداشت تا تغییری در رویه خود دهند و اقبال جامعه به رقیب را بپذیرند.

**رسانه های رقیب گوش به زنگند
عضو بنیاد باران ادامه می دهد: گروه اخیر اکنون به شکل جدی تری دنبال این است که افکار عمومی را طوری تغییر دهد تا در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به نامزد موردش رای دهند. تجربه دولتهای آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد هم نشان داده که همیشه رسانه ها و تریبون های مخالفین سیاسی دولت در دور دوم تیزتر و از جهاتی پخته و حساب شده می شود. در مورد دولت فعلی هم شاهد بودیم که در چهارسال نخست، رسانه های راست تندرو به هیچ قیمتی حاضر به حمایت از دولت نبودند. آنان راضی نمی شدند حتی به خاطر از دست نرفتن منافع ملی، از امضای برجام پشتیبانی کنند. اما در این دور سعی می کنند به شیوه ای زیرکانه تر افکار عمومی را به ضدیت با برجام سوق دهند.

ناصری اظهار می کند: در مجموع بخشی از این تخریب ها به خود دولت برمی گردد چرا که تیم رسانه ای ناپخته و خوب عمل نکردند. با وجود این تجربیات انتظار می رفت شخص آقای روحانی با تجربه تلخی که در دولت اول خود از نظر کار رسانه ای و برنامه ریزی در جهت دفاع از دولت در نزد افکار عمومی داشت تغییر رویه داده و در دولت دوم خود سامانی به بخش اطلاع رسانی خود دهد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. به طور مثال حوزه سخنگویی دولت همچنان به رویه سابق خود تنها به گزارش جلسات دولت و کلی گویی می گذرد.

** رویکرد دولت تغییر کند
این فعال سیاسی می گوید: استقبال بی نظیری که جامعه مدنی از روحانی کرد سطح مطالبات را در حوزه های سیاسی و اقتصادی بسیار بسیار بالا برد. دولت دوازدهم تا کنون چندان به شعارها و وعده های خود توجه نکرده است.برای نمونه در تغییر استانداران همسویی با مطالبات رای دهندگان وجود نداشت. همین نقایص دستمایه جریانات تند منتقد روحانی می شود تا با دغدغه ای کمتر دولت دوازدهم را در موضع انفعال قرار دهند.
وی اضافه می کند: 4 سال سختی پیش رو است و فضای روانی منفی ای که به خاطر مواضع ترامپ به ویژه در داخل علیه برجام شکل گرفته است زمینه را برای حملات رسانه ای تندی در جهت تخریب روحانی و کابینه اش فراهم می کند. دولت واقعا سست عمل می کند. اگر همین روند ادامه پیدا کند حرفهای مخالفان روحانی به مرور در جامعه مخاطب پیدا خواهد کرد و هواداران طرف مقابل موقعیت بهتری پیدا می کنند. لذا دولت دوازدهم باید برنامه ریزی تازه ای را برای ادامه کار خود انجام دهد.

** دانشجویان و اساتید دلخورند
ناصری می گوید: برای نمونه به عنوان یک معلم دانشگاه می گویم اگرچه امروز وزیران پیشنهادی به مجلس معرفی شدند ، اما بلاتکلیفی و شایعاتی که درباره معرفی وزیر علوم بر سرزبان بود و چندین بار گزینه پیشنهادی تغییر کرد فضای روانی دانشگاهها را به هم ریخت. وقتی چنین نارضایتی هایی در بین موافقان و پایگاه اجتماعی روحانی به وجود آید رسانه های منتقد دولت دست بالا را پیدا خواهند کرد. اگر دولت زود نجنبد و حساب شده عمل نکند کارش بسیار دشوار می شود.
وی تاکید می کند: در حوزه اقتصادی هم علیرغم انتظاراتی که در جامعه وجود داشت تیم اقتصادی یکدست و منسجمی در دولت جدید روی کار نیامد.جهت گیری های اقتصادی دولت مشخص نیست. یکی از مطالبات جدی مردم در عرصه اقتصادی است و روحانی نمی تواند از کنار آن به سادگی بگذرد. امروز دولت حتی در عرصه پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان سازمانها و نهادها مشکل دارد. بسیاری از همکاران دانشگاهی من در حوزه اقتصاد از بلاتکلیفی و سردرگمی دولت در عرصه اقتصادی ناراحتند. باید اتفاقات جدی مثبتی در صحنه اقتصادی کشور بیفتد که نیافتده است.

** آینده سیاسی روحانی در گرو همین 4 سال است
ناصری ادامه می دهد: در مورد برجام هم ، دستگاه دیپلماسی ما اصلا نباید برجام را تمام شده تلقی کند. بلکه به طور جد در حفظ آن بکوشد. البته من به توانایی تیم مذاکره کننده هسته ای واقفم اما فضایی که آمریکایی ها در این باره علیه ایران ایجاد کرده اند نگران کننده است. یادمان نرود که آمریکایی ها تا کنون در چند مقطع موفق شده اند کشورهای اروپایی مخالف را در جهت اهداف خود همسو کنند. یکی از آنها جنگ اول خلیج فارس بود. هر چند کشورهای اروپایی موضع گیری خیلی تندی درباره مواضع اخیر ترامپ درباره برجام اتخاذ کرده اند اما باید این واقعیت را در نظر گرفت که امکان اینکه ترامپ آنها را علیه ایران بسیج کند کم نیست. برجام معاهده ای است که با تلاش بسیار به دست آمده و نباید اجازه داد دوباره شرایط به قبل از برجام برگردد؛ بایستی خیلی هوشمندانه عمل کرد.
عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاحات اضافه می کند: عملکرد دولت دوم روحانی بسیار بسیار مهم تر از دولت اول اوست. هم برای آینده سیاسی او و هم قضاوتی که افکار عمومی درباره این 8 سال خواهد کرد. روحانی باید تدبیری جدی بیندیشد تا امید مردم به یاس تبدیل نشود.
مرجع : ایرنا