به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۱۳۸۶۴۵

بازار موبایل در اولین روز طرح رجیستری

گروه اقتصادی: با بررسی وضعیت بازار موبایل در اولین روز اجرای طرح رجیستری، فعلا قیمت گوشی‌های تلفن همراه افزایش پیدا نکرده و تقریبا با همان قیمت قبلی به فروش می‌رسند.
بازار موبایل در اولین روز طرح رجیستری
فاز اول طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه با هدف ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی، مبارزه با قاچاق کالا و ساماندهی به بازار موبایل از امروز، شنبه 29 مهر 1396، آغاز شد و همه منتظر واکنش بازار موبایل به اجرای این طرح و افزایش احتمالی قیمت گوشی های موبایل هستند. با این حال در اولین روز اجرای طرح رجیستری شاهد آن بودیم که فروشندگان موبایل، گوشی‌های موجود در انبار را بدون توجه به افزایش نرخ دلار و با قیمت مناسب عرضه می‌کنند.با اعلام مسئولان، فاز اول رجیستری از روز گذشته 28 مهرماه با پایش آخرین شناسه‌های ترکیبی از گوشی و سیم کارت در شبکه اپراتورهای موبایل شروع شد. قرار است پس از مانیتورینگ شبکه برای شناسایی شناسه ترکیبی سیم کارت و گوشی‌هایی که اکنون در شبکه فعال هستند، از تاریخ دوم آبان‌ماه مدل‌هایی از چند برند گوشی که به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند ممنوعه اعلام شوند و در صورت ثبت نشدن شناسه آن‌ها در سامانه گمرک، امکان استفاده از این گوشی‌ها در شبکه مخابراتی کشور وجود نخواهد داشت.
 
 
بازارهای موبایل در روز اول اجرای طرح رجیستری شاهد استقبال اندک مشتریان بودند. از طرف دیگر با این که طرح رجیستری از روز گذشته آغاز شده اما هنوز بسیاری از فعالان بازار از جزئیات دقیق و زمان اجرای این طرح اطلاع ندارند. همچنین مشتریان نیز نسبت به تبعات خرید گوشی های قاچاق احساس نگرانی می‌کنند و در مورد مشکلاتی که ممکن است در آینده با آن مواجه شوند ابهام دارند. برخی فروشندگان موبایل نیز همچنان طرح رجیستری را جدی نمی‌گیرند و معتقد هستند که رجیستری باز هم مانند سال‌های گذشته با شکست مواجه می‌شود. البته در این میان افرادی هم هستند که اجرای طرح رجیستری را قطعی می‌دانند و مشتریان را به خرید و فعال‌سازی هر چه سریع‌تر گوشی های تلفن همراه تشویق می‌کنند.

باز شدن گوشی های آکبند
موضوعی که در روزهای گذشته در بازار موبایل مشاهده می‌شد این بود که تعدادی از فروشندگان موبایل اقدام به باز کردن بسته‌بندی گوشی های قاچاق کرده و با قرار دادن سیم کارت درون گوشی، آن‌ها را فعال کرده‌اند تا بعد از اجرای رجیستری با مشکل مواجه نشوند. بنابراین به مردم هشدار داده می‌شود که این گوشی‌ها اکنون از حالت آکبند خارج شده‌اند و قبل از خرید حتما از پلمپ بودن جعبه گوشی‌ها اطمینان حاصل کنید.بررسی بازار موبایل نشان می‌دهد که بیشتر نگرانی‌ها به گوشی های دو برند اپل و سامسونگ مربوط می‌شود. این دو برند در حال حاضر بیشترین سهم از بازار گوشی های تلفن همراه کشور را در اختیار دارند. با این که هنوز اسامی مدل‌های اولیه اجرای طرح رجیستری اعلام نشده، اما فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است گوشی‌های این دو برند در مرحله اول برای تشخیص قانونی بودن و اصالت مورد تست قرار بگیرند.
 
 بازار موبایل در اولین روز اجرای طرح رجیستری ؛ قیمت گوشی فعلا افزایش نداشت

در همین حال از چند روز پیش، قیمت برخی مدل‌های موجود در بازار از جمله گوشی های آیفون افزایش پیدا کرد. کارشناسان می‌گویند این افزایش قیمت به دلیل جو روانی ایجاد شده برای گوشی های آیفون است و در روزهای آینده فروکش خواهد کرد. مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی نیز گفت فعلا پس از اجرای طرح رجیستری هیچگونه افزایش قیمتی در بازار دیده نمی‌شود و گران شدن گوشی های آیفون احتمالا به دلیل تغییر نرخ ارز است و ارتباطی به رجیستری ندارد.

افزایش قیمت گوشی پس از اجرای طرح رجیستری
محبی همچنین در مورد احتمال افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت گوشی پس از اجرای رجیستری بیان کرد: «احتمالا این افزایش قیمت وجود خواهد داشت. چون گوشی‌هایی که تاکنون به صورت قاچاق وارد بازار می‌شد از این پس باید با پرداخت هزینه واردات 15 تا 17 درصدی وارد کشور شود و به همین دلیل افزایش قیمت گوشی پس از اجرای کامل طرح، قابل پیش‌بینی است.»یکی از فعالان بازار موبایل هم در مورد واکنش بازار به آغاز طرح رجیستری اظهار کرد که طرح رجیستری در مرحله اول تنها مربوط به پایش وضعیت شبکه است و به همین دلیل هنوز تاثیر چندانی در وضعیت بازار خرید و فروش گوشی دیده نمی‌شود. این طرح به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و قرار است پس از مرحله مانیتورینگ، برخی مدل‌ها برای فیلتر شدن اعلام شوند. به گفته این فعال بازار موبایل، تاکنون هیچ گوشی از گردونه خارج نشده و تا اعلام مدل‌های گوشی برای حذف از شبکه، بازار همچنان در حالت ثبات به سر خواهد برد. این کارشناس ارشد صنایع مخابراتی در ادامه افزود: «از آنجایی که قرار است در اوایل آبان‌ماه، مدل‌های گوشی برای حذف از شبکه اعلام شود، فروشندگان برای نگهداری گوشی‌ها در انبار ریسک نمی‌کنند. به دلیل آن که ممکن است گوشی‌‌های موجود در انبار مغازه داران از گردونه خارج شوند، آن‌ها مجبورند بدون توجه به افزایش نرخ دلار و بدون افزایش قیمت، گوشی‌ها را به فروش برسانند. به همین دلیل در حال حاضر گوشی های موبایل در بازار با قیمت مناسب فروخته می‌شوند.»وی در پایان عنوان کرد که در صورت حذف کالای قاچاق از بازار موبایل، احتمالا شاهد افزایش قیمت 10 درصدی گوشی خواهیم بود که البته با توجه به اینکه گوشی‌ها دارای خدمات پس از فروش می‌شوند و به صورت کاملا اصلی به دست مشتری می‌رسند، این افزایش قیمت ارزنده خواهد بود.
برچسب ها: ریجستری موبایل