به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۳۸۶۴۶
معاونت امور جوانان قدرت و جایگاهی ندارد

با ادامه شرایط فعلی به جایی نمی‌رسیم

گروه جامعه: معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه معاونت امور جوانان قدرت و جایگاهی ندارد، گفت: سن و سال همه مدیران بالا رفته و امروز به جوانان نیاز داریم و باید به آنها این جایگاه را بدهیم که تا بتوانند به درجه مدیریت برسند. اگر مسئولان تا این اندازه که شعار جوان‌گرایی دادند به آن نیز عمل کنند و در کنار امور جوانان باشند و اجازه دهند ما هویت را به جوان ایرانی بازگردانیم اکثر مشکلات جوانان وجامعه حل می‌شود. اگر جوانان بدانند مشکلات‌شان در کار، زندگی و سایر مسائل‌شان مورد تایید و تامین است یقینا به سمت معضلات و بزهکاری نمی‌روند و امیدشان به زندگی بیشتر می‌شود.
محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌و‌گو با  ایلنا درباره برنامه‌های این معاونت، گفت: این هفته لایحه احیای سازمان ملی جوانان در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی می‌شود. اگر این لایحه از طرف مجلس تصویب شود، وضعیت جوانان به حالت قبل و زمانی که سازمان ملی جوانان فعالیت می‌کرد، بازمی‌گردد و عملکرد این حوزه بسیار بالا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر همه اعتبارات امور جوانان در وزارت ورزش دیده شده است، افزود: حوزه جوانان عملا جایگاه واقعی‌اش را ندارد و در زمینه ساماندهی امور جوانان هم چون به شکل یک معاونت در وزارت ورزش است، عملا آن قدرت و توانایی را نداریم که بتوانیم با سایر وزارتخانه‌ها و نهادها وارد مذاکره شویم یا آنها را بازخواست کنیم. امیدوارم مجلس شورای اسلامی این کمک را به جوانان کند.اگر این لایحه تصویب شود، نحوه عملکرد قطعا بسیار متفاوت می‌شود.تندگویان ادامه داد: موضوع تفکیک ساختار وزارت ورزش و جوانان همچنان در مجلس وجود دارد که بعد از تصویب، تکلیف جایگاه قانونی و حقوقی امور جوانان مشخص می‌شود و بخشی از مشکلات آن به خصوص در حوزه بودجه و اعتبارات حل خواهد شد.معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه کمیته‌هایی برای بررسی موضوع جوانان در معاونت امور جوانان تشکیل شده است، گفت: ظرف دو ماه آینده یک برنامه 5 ساله مدون و مشخص در حوزه جوانان ارائه می‌شود که هر کسی در این پست بود، برنامه مشخصی برای کار داشته باشد.تندگویان با اشاره به تحولات مدیریتی در معاونت امور جوانان، افزود: جوان‌گرایی از داخل خود معاونت امور جوانان آغاز شده است. در دولت دوازدهم جوان‌ترین مدیرکل در این معاونت منصوب شده است و این موضوع ادامه خواهد شد.

مشکلات جوانان باید به مسئله اصلی تبدیل شود
وی با تاکید بر اینکه با تصویب لایحه احیای سازمان ملی جوانان، مسائل جوانان از حاشیه به مسئله اصلی تبدیل می‌شود، ادامه داد: مشکل اصلی این است که ما در گذشته سازمان ملی جوانان را داشتیم که عملکرد غلط در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد موضوع جوانان را به حاشیه کشاند و باعث شد سازمان را تعطیل کنند. اگر امروز با سیاست‌گذاری درست پیش رویم و عملکرد در حوزه جوانان درست باشد، جایگاه واقعی آن مانند گذشته احیا می‌شود و خواهیم توانست یک هماهنگی درست را بین دولت و نهادها ایجاد کنیم.

تندگویان افزود: به هر حال شورای عالی جوانان که با حضور رئیس جمهوری یا نماینده رسمی وی برگزار می‌شود و ستاد ملی ساماندهی جوانان در ذیل معاونت امور جوانان از نهادهایی است که برای امور جوانان فعالیت می‌کند و مصوباتش برای وزارتخانه‌های دیگر است، اما متاسفانه در جایگاهی نیستیم که بتوانیم این موارد را پیگیری کنیم. وی تصریح کرد: اگر موارد ذکر شده را پیگیری هم کنیم، پاسخ مناسبی نخواهیم گرفت، زیرا اعتبارات و پاسخگویی وزارتخانه‌ها مربوط به ما نمی‌شود، بنابراین امیدواریم سازمان ملی جوانان دوباره تشکیل شود چون اگر این اتفاق رخ ندهد، مسئله جوانان در کشور به جایی نمی‌رسد.معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره آسیب‌هایی که جوانان در معرض آنها هستند،‌ گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در استان‌هایی که ما به سمت تشکیل تشکل‌های مردم‌ نهاد در حوزه جوانان رفتیم و هرچقدر میزان ان جی او ها بیشتر شده میزان آسیب‌های اجتماعی جوانان کاهش پیدا کرده است و موضوع آسیب‌های اجتماعی با تشکیل سمن‌ها ارتباط مستقیم دارد. اگر سمن‌ها جایگاه واقعی‌شان را در حوزه‌های مختلف مانند کارآفرینی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند خود به خود از آسیب‌های اجتماعی کاسته می‌شود. استان‌هایی که سمن‌های کمتری دارند، تقریبا بالاترین مشکلات آسیب‌های اجتماعی در آنها رخ می‌دهد.

او افزود: زمانی که دولت یازدهم تشکیل شد، در مجموع 50 سمن تحت عنوان امور جوانان در کل کشور وجود داشت که امروز به 2 هزار سمن رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت به 5 هزار سمن برسد. این موضوع بسیار به حل مسائل جوانان کمک می‌کند.وی با اشاره به اینکه معاونت امور جوانان به تشکیل سمن‌ها کمک می‌کند، اما دخالتی در برنامه‌ریزی، عملکرد و تشکیل آنها ندارد، گفت: تا آنجایی که می‌شود سمن‌ها باید مردمی باشند و معاونت امور جوانان فقط باید حامی باشد و ما به ثبت و کارهای حقوقی آنها فقط کمک می‌کنیم. همچنین با توجه به مذاکراتی که با بانک کارآفرینی داشتیم در موضوعات مالی و اعتبارات نیز به آنها کمک می‌کنیم. حوزه سمن‌ها کاملا مردمی است و دولت هم قصد هیچ‌گونه دخالتی ندارد، فقط نظارت می‌کند تا سمنی خارج از اهداف نظام حرکت نکند.

برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان در دستور کار است
تندگویان با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان در دستور کار است، گفت: سامانه‌ای در حال طراحی است که برای اوقات فراغت جوانان برنامه‌ریزی کند. مقرر شده همه موسسات معتبری که در همه استان‌ها و شهرستان‌ها هستند، در زمینه‌های مختلف شناسایی و به جوانان معرفی خواهند شد تا بتوانند اوقات فراغت‌شان را در آنجا بگذرانند. همچنین از ازدواج جوانان نیز حمایت می‌شود.وی تصریح کرد: در حال حاضر 200 دفتر مشاوره ازدواج در کل کشور داریم که سامانه های مشخص دارند و افراد در همه شهرستان‌ها می‌توانند به آنها مراجعه کنند. مراکز مشاوره معاونت امور جوانان رسمی است و جوانان را در آنها قبل، حین و بعد از ازدواج مشاوره می‌شوند. به همه جوانان هم توصیه می‌کنیم از این مراکز استفاده کنند، زیرا با مشاوره می‌توان از آسیب‌های جدی ازدواج جلوگیری کرد.او افزود: تا پایان دولت مراکز مشاوره ازدواج دو برابر خواهد شد. همچنین همایش‌های رایگان در رابطه با این موضوع در حال برگزاری است که آموزش‌های رایگان هم به جوانان می‌دهند.

درباره سربازی جوانان با نیروهای مسلح مذاکره خواهیم کرد
تندگویان با اشاره به مذاکره با سازمان‌ها و نهادهای دیگر برای امور جوانان، گفت: جلسه‌ای با دکتر ستاری برای مسئله نخبگان وجوانان خواهیم داشت، همچنین درباره موضوع سربازی جوانان با نیروهای مسلح مذاکره خواهیم کرد، طرح‌هایی مانند سرباز صنعت درحال پیگیری است که سربازان در صنایع مختلف نیز مشغول شوند که هم کار یاد بگیرند و حتی ممکن است همین موضوع باعث اشتغال‌شان بعد از دوره سربازی نیز شود. از دستگاه‌ها و وازرتخانه‌ها نیز می‌خواهیم در این اجرای این موارد کمک کنند.معاون امور جوانان وزارت ورزش درباره آمار ورود جوانان به زندان و بزهکاری گفت: مسئله اصلی این است که جوانان ما باید هویت خود را پیدا کنند و تا وقتی به آن هویت نرسند ما هم‌چنان این مشکلات را خواهیم داشت. جوانان ما باید متوجه شوند که مسئولان به طور واقعی برایشان جایگاه قائل هستند نه در شعار. تا وقتی به این موضوع نرسند ما با این مشکلات روبه‌رو هستیم. ما باید به جوانان هویت‌بخشی و به آنها اعتماد کنیم. اوایل انقلاب همه پست‌های مدیریتی کشور را جوانان گرفته بودند و امروز نیز به همین موضوع نیاز داریم.

او تاکید کرد: سن و سال همه مدیران بالا رفته و امروز به جوانان نیاز داریم و باید به آنها این جایگاه را بدهیم که تا بتوانند به درجه مدیریت برسند. اگر مسئولان تا این اندازه که شعار جوان‌گرایی دادند به آن نیز عمل کنند و در کنار امور جوانان باشند و اجازه دهند ما هویت را به جوان ایرانی بازگردانیم اکثر مشکلات جوانان وجامعه حل می‌شود. اگر جوانان بدانند مشکلات‌شان در کار، زندگی و سایر مسائل‌شان مورد تایید و تامین است یقینا به سمت معضلات و بزهکاری نمی‌روند و امیدشان به زندگی بیشتر می‌شود.تندگویان افزود: کار معاونت امور جوانان بسیار سخت است و امیدواریم جایگاه امور جوانان مانند گذشته شود تا بتوانیم طرح‌های پیش‌رو را عملی کنیم.