به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۱۳۸۶۶۲
لزوم تغییر در اداره مدارس

3میلیون؛ هزینه‌ هر دانش‌آموز برای دولت

گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ و هزینه آموزش در کشور ما بسیار بالاست و برای هر دانش‌آموز بیش از سه میلیون تومان هزینه جاری صرف می کنیم گفت: هرچند هزینه شهریه مدارس غیردولتی در برخی شهرها کمتر از هزینه‌ای است که دولت پرداخت می‌کند.
3میلیون؛ هزینه‌ هر دانش‌آموز برای دولت
سید محمد بطحایی در همایش باغبانان مهر و مهربانی که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت است گفت: سازمان‌های دیگر در آموزش و پرورش باید به عنوان حامی و پشتیبان در خدمت مدرسه باشند.

وی افزود: هرچه قدر با این گزاره فاصله پیدا می کنیم موفقیت کاهش می‌یابد. به همان نسبت هرچقدر مدرسه مرجعیت پیدا می کند، موفقیت ما بیشتر و تضمین شده خواهد بود. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز فاصله ما با این موضوع که باید مدرسه رکن اصلی تعلیم و تربیت باشد زیاد است گفت: هنوز مدرسه اصل و محور نیست. در حال حاضر اداره آموزش و پرورش مناطق و ستاد، اصل محسوب می شوند و تا زمانی که تلقی این باشد، نمی‌توان امیدی به موفقیت آموزش و پرورش داشت.

بطحایی ادامه داد: سه برنامه عملیاتی برای نزدیک شدن به این سیاست طراحی شده است که نخستین مورد ارتقای شایستگی‌های مدیران مدارس است. در همین راستا فراخوانی منتشر و طی آن اعلام کردیم بنا داریم با افتتاح یک سامانه، ظرفیت پست‌های مدیریت را معرفی کنیم تا معلمان با مراجعه به آن و اطلاع از ظرفیت‌های خالی، خود را برای حضور در آن پست معرفی کنند. پس از آن کمیته‌ای بررسی‌های لازم را انجام می دهد و افراد شایسته را معرفی می کند تا مقدمه‌ای برای شایسته سالاری در انتخاب مدیران مدارس باشد. وی با بیان اینکه دومین گام، رسیدن مدارس به جایگاه واقعی شان و تفویض اختیارات و کاهش تمرکز سازمانی است عنوان کرد: بیش از 700 صفحه مقررات به مدارس ابلاغ شده که مدیران بر اساس آن باید مدرسه را اداره کنند. در هیچ کجای دنیا این اندازه تمرکز در تصمیم‌گیری برای واحدهای آموزشی وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش سومین برنامه را طراحی و اجرای نظام تضمین کیفیت در مدارس دانست و گفت: البته این برنامه در مدارس غیردولتی سابقه اجرا دارد اما در مدارس دولتی تا کنون اجرایی نشده است. ما مرحله اول را در سال جاری آغاز می کنیم و هر مدرسه با موقعیت قبلی خود آن مدرسه، سنجش می‌شود تا مشخص شود در شاخص‌های مختلف چقدر رشد یا عقب‌گرد داشته است. وی تاکید کرد: آموزش و پرورش بدون مشارکت بخش غیردولتی به سرانجام نمی‌رسد اظهار کرد: اگر نگاه به حضور بخش غیردولتی تغییر نکند، آینده خوبی در انتظار نظام تعلیم و تربیت نخواهد بود. در این میان مشارکت بخش غیردولتی یک انتخاب نیست بلکه الزام است.


بطحایی با بیان اینکه نگاه سیاستمداران به دو علت به توسعه مشارکت بخش غیر دولتی، نگاه خوبی نیست گفت: برخی تصورشان از توسعه مشارکت این است که افرادی با رانت، صاحب قدرت شده و با ارائه خدمات ناچیز سر مردم را کلاه می گذارند. همه ما باید تلاش کنیم این نگاه را تغییر بدهیم. دومین تلقی نادرست این است که دولت به دنبال برداشتن وظیفه از گردن خود است. وی افزود: کاهش تصدی‌گری تعارضی با کاهش نقش حاکمیتی تعارضی ندارد. نرخ و هزینه آموزش در کشور ما بسیار بالاست و برای هر دانش‌آموز بیش از سه میلیون تومان هزینه جاری داریم. هرچند هزینه شهریه مدارس غیردولتی در برخی شهرها کمتر از هزینه‌ای است که دولت پرداخت می‌کند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ دولتی حق ندارد از هزینه های آموزش و پروش شانه خالی کند گفت: اگر نحوه اداره مدارس را تغییر دهیم با همین سه میلیون تومان هم می‌توانیم بر کیفیت مدارس بیافزاییم.
مرجع : ایسنا