به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۳۸۶۶۳
بازنگری کتب سه پایه اول ابتدایی

عبور از سلطنت کتاب‌های درسی

گروه جامعه: رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه کتاب درسی یک کتاب برای همیشه نیست و عمر مفید آن پنج سال است و مولفان با توجه به نیازسنجی‌هایی که انجام می دهند دست به اصلاح می‌زنند گفت: بازنگری کتب سه پایه اول ابتدایی انجام خواهد شد.
عبور از سلطنت کتاب‌های درسی
 حجت‌الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، با بیان اینکه در چندسال اخیر که برنامه‌های درسی و تربیتی مبتنی بر سند تحول بنیادین مشمول بازبینی و تغییر می‌شود، تا کنون به پایه یازدهم رسیده ایم گفت: از هفته قبل تدوین محتوای پایه دوازدهم را کلید زدیم.

وی افزود: در گذشته بازبینی و بازتالیف کتب درسی و ورود کتب جدید به انگشتان یک دست می رسید و البته وقفه های طولانی هم در آن ایجاد می‌شد و به عنوان مثال کتب ریاضی و علوم تجربی بعد از حدود 20سال تغییر کردند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به ابلاغ سند برنامه درس ملی در سال90 و الزام سازمان به تغییر کتب درسی دو پایه در هر سال گفت: سال گذشته به دوره دوم متوسطه رسیدیم. تدوین کتب دوره دوم متوسطه به لحاظ کثرت عنوان و تعدد رشته‌ها و شاخه‌ها بسیار مشکل بود اما انجام شد. محمدیان ادامه داد: نزدیک به 1000 عنوان کتاب درسی داریم که به انضمام کتب راهنما و کتب معلمان به 1300عنوان می رسد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سلطنت کتاب درسی عبور کردیم و به جمهوریت برنامه آموزشی به انضمام سایر رسانه های آموزشی اعم از مولتی مدیا، چندرسانه ای ها و مجلات رسیدیم گفت: کلاس درس به تنهایی مقصود تعلیم و تربیت نیست و تلاش کردیم محیط یادگیری را تا حد امکان توسعه دهیم و راههای نارفته را نیز تجربه کنیم.

وی افزود: هرساله با تدوین کتب درسی جدید ، سال اول دوره آزمایشی خواهد بود و نظرات کارشناسان معلمان و منتقدان دریافت و منعکس خواهد شد. کتاب درسی یک کتاب برای همیشه نیست و عمر مفید آن پنج سال است و مولفان با توجه به نیازسنجی هایی که انجام می‌دهند دست به اصلاح می زنند.

محمدیان تاکید کرد: حذف یک تصویر یا مطلب در کتاب ها به معنای حذف یک مفهوم نیست، بلکه به معنای بهسازی کتب درسی است. اگر فشار های بیرونی بخواهد بر چیزی اصرار کند که مهلت آن گذشته است نمی‌توان کتب را به‌روز رسانی کرد. به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش امسال تدوین کتب جدید به پایه دوازدهم می رسد و سپس بازنگری کتب سه پایه اول ابتدایی انجام خواهد شد. وزیر به همه دستگاه‌ها و سازمان‌های ملی برای اعلام نیازهای خود نامه‌ای ارسال کرده است و هر آنچه در تربیت نسل آینده و برای زندگی بهتر موثر باشد وارد کتابهای درسی می شود. وی افزود: امسال 300 عنوان کتاب درسی جدید داشتیم که 30عنوان مربوط به پایه یازدهم دوره نظری و مابقی مربوط به دوره فنی و حرفه ای بود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کتب درسی مدرسه