به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۱۳۸۶۶۴
کدام تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شوند؟

فیفا با بدهکارها شوخی ندارد

گروه ورزشی: تیم‌های ایرانی تا هشتم آبان فرصت دارند تا اسناد و مدارکشان برای کسب مجوز حرفه‌ای به AFC ارسال کنند و با توجه به محرومیت‌هایی که گریبان تیم‌های عربستانی و اماراتی را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا گرفته احتمالا تیم‌های ایرانی هم از حضور در این رقابت‌ها محروم می‌شوند.
فیفا با بدهکارها شوخی ندارد
کنفدراسیون فوتبال آسیا برای هر چه حرفه‌ای‌تر کردن فوتبال این قاره دست به تمهیدات ویژه‌ای زده است. این کنفدراسیون برای فصل جدید سامانه‌ای راه اندازی کرده‌اند تا تیم‌ها با ارسال مدارکشان بتوانند مجوز حرفه‌ای کسب کنند. یکی از شاخصه‌هایی که برای تیم‌های آسیایی مشکل آفرین شده، شفاف‌سازی مسائل مالی برای AFC است. شدت جدیت AFC را می‌توان در صدور حکم محرومیت العین امارات (قهرمان فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲، نایب قهرمان ۲۰۰۵)، الاتحاد عربستان (قهرمان فصل ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ و نایب قهرمان فصل ۲۰۰۹) و الاهلی (نایب قهرمان فصل ۱۹۸۶) از لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ مشاهده کرد. حال آن که این سه تیم جزو قدرت‌های کنونی ‌آسیا هم هستند.

البته این سه تیم تنها تیم‌های محروم شده از امارات و عربستان که از جمله کشورهای متمول غرب آسیا محسوب می‌شوند. تیم‌های النصر، الرائد، الشباب، التعاون، الإتفاق و الباطن از عربستان و الشباب از امارات از جمله دیگر محرومان فصل جدید لیگ قهرمانان هستند.

به سراغ فوتبال ایران که بیاییم، پرسپولیس و نفت سهمیه مستقیم و استقلال تهران و تراکتورسازی سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را کسب کردند. طبق اعلام فدراسیون فوتبال در سال گذشته، پرسپولیس ۱۱ پرونده، تراکتورسازی هفت پرونده، استقلال پنج پرونده، پدیده و سیاه‌جامگان چهار پرونده، استقلال خوزستان دو پرونده، سپاهان، صنعت نفت آبادان و نفت تهران یک پرونده در فیفا دارند. این آمار که بهمن ماه پارسال اعلام شد تاکنون تغییراتی داشته و برخی از این پرونده‌ها حل و تعدادی هم به این پرونده‌ها افزوده شده است.

همچنین طبق اعلام تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و بهاروند رئیس سازمان لیگ، بازرس آلمانی AFC اسناد هشت تیم نخست جدول رده‌بندی لیگ شانزدهم را برای لیگ قهرمانان آسیا بررسی می‌کند و اگر در بین این هشت تیم، چهار تیم مورد تایید AFC وجود نداشته باشند از سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا کاسته می‌شود. طبق اعلام سازمان لیگ تاکنون باشگاه نفت مدارکی برای گرفتن مجوز AFC برای کسب مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان آسیا به این سازمان ارسال نکرده است و با توجه به فرصت کمی که تیم‌های ایرانی تا هشتم آبان دارد به نظر می‌رسد نفت نتواند مجوز حضور در لیگ قهرمان آسیا را کسب کند.

با توجه به جدول فصل گذشته لیگ برتر، تیم‌های پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی، ذوب‌آهن، سپاهان، پیکان، استقلال خوزستان و گسترش فولاد تبریز به ترتیب در رده‌های اول تا هشتم جدول رده‌بندی قرار گرفته‌اند. اگر آمار فدراسیون در بهمن ماه پارسال را شاخص قرار دهیم، پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی، سپاهان و استقلال خوزستان نمی‌توانند جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند و تیم‌های ذوب‌آهن، پیکان و گسترش فولاد مجوز حضور در لیگ قهرمانان را به دست می‌آورند. به این ترتیب، یکی از سهمیه‌های ایران می‌سوزد.

تنها امیدواری که وجود دارد این است که تیم‌های ایرانی از پارسال تاکنون مشکل پرونده‌هایشان را حل کرده باشند تا سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا از دست نرود. باید تا هشتم آبان ماه منتظر ماند و دید که کنفدراسیون فوتبال آسیا به کدام تیم‌های ایرانی جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را می‌دهد.
مرجع : ایسنا