به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۱۳۸۶۶۹

50درصد مرگ ایرانیان به دلیل سکته است

گروه جامعه: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 50 درصد مرگ ایرانیان به علت سکته رخ می دهد و اگر دستگاه ها و امکانات لازم برای نجات بیماران در لحظه حادثه وجود داشته باشد، بسیاری از مرگ ها قابل پیشگیری است.
50درصد مرگ ایرانیان به دلیل سکته است
سید حسن هاشمی روز یکشنبه در همایش آموزش اصول اورژانس به روحانیون در وزارت بهداشت تاکید کرد: باید امکانات و دستگاه های لازم از قبیل دستگاه الکتروشوک در نزدیک ترین زمان ممکن به بالین بیماران برسد و اگر همین کار ساده انجام شود از بسیاری از مرگ ها و معلولیت ها جلوگیری می شود . اگر دستگاه الکتروشوک ،زمانی که آن اتفاق برای حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی رخ داد به سرعت می رسید، شاید او اکنون در بین ما بود. هاشمی ادامه داد: آموزش مردم و تامین امکانات لازم از بسیاری از مرگ ها و معلولیت ها پیشگیری می کند، هر خانواده ای که بر اثر این حوادث مرد یا زن خود را از دست می دهد، زندگی در آن خانواده از هم پاشیده می شود.

وی اظهار کرد:80 درصد مرگ ها بر اثر سوء رفتار مانند تغذیه نامناسب و رفتارهای خشونت آمیز رخ می دهد که بخش مهمی از این حوادث قابل پیشگیری است.  وی اظهار کرد:علاوه بر حوادث جسمی مسائل و مشکلات روحی نیز اتفاق می افتد که ناشی از فضای مسموم در بعد بین المللی و ملی است و همه باید کمک کنند تا سالم سازی غذای روح و جسم به طور همزمان دنبال شود. وزیر بهداشت همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: روحانیون ابزار مهمی برای ارتقای سواد سلامت و افزایش آگاهی های مردم در اختیار دارند و می توانند برای پیشگیری از بروز حوادث و بیماری ها مردم را آگاه کنند.

وی اضافه کرد: روحانیون در نمازهای جمعه و جماعت و همچنین در اعیاد و مناسبت ها می توانند از طریق منبر و ارتباط مستقیم با مردم به طور غیر مستقیم در نجات جان بیماران و مصدومان نقش داشته باشند. وزیر بهداشت اظهار کرد: همه به نقش مساجد و روحانیت در نشان دادن راه و رسم زندگی به مردم و سالم سازی محیط کشور واقف هستیم، راههای مختلفی برای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد وجود دارد که یکی از این راهها فعالیت های اجتماعی روحانیان است.

وی خاطرنشان کرد:روحانیان نقش بی بدیلی در آموزش و فرهنگ سازی دارند و مساجد کانون های مهم تبلیغات هستند، روحانیان می توانند از این طریق خطراتی که برای سلامت مردم وجود دارد، گوشزد کنند، خطراتی که روح و جسم مردم را تهدید می کند و 80 درصد آنها قابل پیشگیری هستند. هاشمی ادامه داد: مردم باید بدانند که مصرف دخانیات این بلیه خانمانسوز در جامعه رو به افزایش است، مصرف نمک، 3 برابر حد مجاز است.مصرف شکر و روغن در ایران بیش از حد مجاز است و اغلب مردم کم ورزش می کنند.

وی تصریح کرد: بدن انسان از گوشت و پوست و سلول ساخته شده است و مقاومت بدن در برابر این همه آسیب از بین می رود، همه باید نسبت به این خطرات با عمل و حرفمان به مردم هشدار دهیم.
وزیر بهداشت گفت: جایگاه روحانیت بسیار رفیع تر از این است که در کارهای مالی دنیا مانند کسب مال از طب سنتی وارد شود و رابطه مالی بین آنان و مردم به وجود آید، این نوع کارها به قداست روحانیت آسیب می زند. وی افزود: در طول تاریخ هر زمان که سلاطین خواسته اند بین مردم و روحانیت فاصله بیندازند آنان را وارد امور مالی کرده اند و به این ابزار متوسل شده اند. هاشمی ادامه داد: امروز همه ما جمع شده ایم تا با کمک هم برای پیشگیری از حوادث و بیماری ها و بهبود خدمات اورژانس همکاری کنیم، کاری که جز رضایت خدا و نجات مردم عایدی ندارد و در واقع معامله با خداست. وزیر بهداشت افزود: مردم به روحانیت اعتقاد دارند و امیدوارم روحانیون نیز به عنوان سفیران سلامت مردم برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم همکاری کنند.
مرجع : ایرنا