به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۱۳۸۶۷۰

جولان گدایان شیک پوش در تهران

گروه جامعه: کت و شلوار مارک بر تن دارد و اتفاقا با ظاهری آراسته و مرتب و لباسی خوش دوخت با ساعت مچی لوکس در خیابان قدم می زند اما حرفی که می زند عابران را بر سرجایشان میخکوب می کند: 'لطفا پول یک صبحانه به من بدهید'.
جولان گدایان شیک پوش در تهران
قبلا تکلیف مردم با متکدیان معلوم بود، متکدیان افرادی با لباس های مندرس و گاهی نیز ظاهری ژولیده بودند و مردم می دانستند این افراد نیازمند هستند و به آنان کمک می کردند.اما گویا دیگر این ابزار برای تحریک حس ترحم و جذب پول، کفایت نمی کند، از یک سو تعداد متکدیان در خیابان ها روز بروز افزایش می یابد و از سوی دیگر هر روز تعداد بیشتری از مردم به سمت نهادهای خیریه ساماندهی شده در این زمینه ، می روند یا اینکه پولی که به نیازمندان کمک می کنند، آنقدر دندانگیر نیست که در کسوت قدیمی تکدی گری به کار خود ادامه دهند.

بنابراین این روزها به ویژه در تهران با متکدیان شیک پوشی روبرو هستیم که همانند شخصیت گربه چکمه پوش در کارتون شرک می خواهند خیلی شیک، مردم را فریب دهند. یکی دیگر از این متکدیان ، زنی است با مانتوی مجلسی و شیک و اتفاقا انگشتر طلای زیبایی هم در انگشت دارد اما در نهایت تعجب به هر فردی که به او نزدیک می شود می گوید که کیف پولش را جا گذاشته و حالا دو هزارتومان یا شاید هم پنج هزار تومان ناقابل می خواهد که به خانه برود. اتفاقا این شیوه تکدی گری برای برخی افراد هم دردسرساز شده است؛ دختر جوانی تعریف می کرد که هنگام رفتن به دانشگاه ، کیف پول خود را در خانه جا گذاشته بود و هنگامی که این مطلب را به راننده تاکسی گفت، او همراه دیگر مسافران با نگاه های خود فهماندند که حرف او را باور نمی کنند و این دختر جوان را یکی از ده ها گدای شیک پوشی پنداشتند که این روزها مد شده است. برخی از این گدایان شیک پوش نیز پرونده های پزشکی را زیربغل می گذارند و از مردم پول مطالبه می کنند.

**خوش پوشی هم یکی از انواع شیوه های تکدی گری است 
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این باره می گوید: تکدی گری در جوامع مختلف وجود دارد و یک پدیده جهان شمول است اما رو آوردن به آن در جوامع بین مردم، شدت و ضعف دارد. سید حسن موسوی چلک افزود: متکدیان برای تکدی گری از شیوه های مختلفی استفاده می کردند، گدایان در قدیم به در خانه مردم می آمدند و ابراز نیاز می کردند. وی ادامه داد: برخی متکدیان برای تکدی گری، کنار خیابان کودکان، دعا می فروشند، برخی دیگر برای جلب ترحم، کودک خردسال خود را در آغوش می گیرند و برخی دیگر معلولیت را بهانه می کنند اما این روزها، متکدیان، شیک شده اند و خوش لباسی و خوش زبانی می خواهند مردم را کمک کردن ، تشویق کنند.

**گدایانی که بجای گریه با ظاهرشان مردم را تحت تاثیر قرار می دهند
به اعتقاد رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، درآمد تکدی گری بد نیست و بنابراین عده ای به آن گرایش پیدا می کنند و حتی اگر درخواست های خود را به صورت مجازی هم مطرح کنند، عده ای هستند که با نیات خیر به این افراد کمک می کنند. موسوی چلک می افزاید: البته بخش عمده علت تکدی گری به فقر و ناتوانی در تامین معاش زندگی بازمی گردد و ممکن است بین آنان نیز عده ای متقلب و حرفه ای در قالب باندها بخواهند از نیات خیر مردم سوء استفاده کنند. وی ادامه می دهد: مردم به خاطر روحیه لطیف و نوع دوستی که دارند به متکدیان کمک می کنند و متکدیان با گریه و ناله ، سخنان سوزناک یا حتی ظاهر شیک تلاش می کنند مردم را تحت تاثیر قرار دهند و حس ترحم آنان را برانگیزند.

** تکدی گری در لباس شیک، جذابیتی نوظهور
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می گوید: مطالبی که از زبان یک متکدی شیک پوش، بیان می شود برای مردم جذابیت پیدا می کند که چگونه یک فرد شیک پوش هم ابراز نیاز می کند. موسوی چلک می افزاید: گدایان شیک پوش از موضوعاتی مانند 'در راه ماندن' و 'بیماری' استفاده می کنند و مانند گدایان ژولیده به مردم ، آویزان نمی شوند و جلوی آنان دست دراز نمی کنند بلکه با زبانی شیوا، خواسته خود را مطرح می کنند. وی اضافه می کند: برخی از این گدایان شیک پوش فقط ظاهرشان شیک است اما به راستی نیاز مالی دارند اما برای جلب کمک مردم از این شیوه استفاده می کنند اما برخی دیگر از گدایان شیک پوش ، نیاز مالی هم ندارند که این گروه از گدایان شیک پوش نیاز به خدمات اجتماعی و روانی دارند.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: گدایی در شهر