به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۱۳۸۶۸۱
وزیر امور اقتصادی و دارایی:

ماندگاری دلار ۴۰۰۰ تومانی صحت ندارد!

گروه اقتصادی: وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید این سخنان که این روزها مطرح می‌شود مبنی بر اینکه برنامه دولت این است که دلار را در بالای ۴۰۰۰ تومان ثابت نگه دارد صحت ندارد.
ماندگاری دلار ۴۰۰۰ تومانی صحت ندارد!
به گزارش ایسنا، مسعود کرباسیان در اولین همایش مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت که امروز ۳۰ مهرماه در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، در پاسخ مبنی بر اینکه دولت چه برنامه‌ای برای نرخ دلار دارد، گفت: منتظر بودجه‌ایم تا ببینیم نرخ دلار چگونه تعیین می‌شود.او در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود دولت تصمیم دارد نرخ دلار را در بالای ۴۰۰۰ تومان و در حدود ۴۵۰۰ تومان تثبیت کند، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و دولت چنین برنامه‌ای ندارد.او همچنین به این پرسش که چندی پیش محمدباقر نوبخت به موضوع تثبیت دلار در بالای ۴۰۰۰ تومان اشاره کرده بود، گفت: محمدباقر نوبخت چنین چیزی نگفته و این برداشت رسانه‌ها از سخنان او بوده است.

کرباسیان در این همایش درباره اموال دولت چنین گفت: اموال دولت مانند یک کوه یخ می‌ماند که فقط یک دهم آن از آب بیرون و قابل مشاهده است و اکنون دولت در حال شناسایی اموال خود است که برآوردی داشته باشد از اینکه مجموع دارایی‌های آن چقدر ارزش دارد.او به موضوع بدهی دولت هم اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بدهی دولت باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که قاعدتا این میزان از اموال دولت نباید باعث می‌شد که دولت این قدر بدهی داشته باشد.وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ساماندهی اموال و دارایی‌های دولت هم در قانون اساسی ذکر شده و هم در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، اظهار کرد: در دولت دوازدهم پیوست احکامی که از سوی رئیس جمهوری به وزارت اقتصاد صادر شده بود، این موضوع در اولویت داده شد و تاکید شد که باید با در نظر گرفتن اموال دولت برنامه‌ها اجرا شده و گزارش کار ارائه شود.

کرباسیان تصریح کرد: در اولویت‌های دولت یکی از بندها تکلیفی است که نسبت به شفافیت مالی و مدیریت صحیح اموال دولتی اشاره کرده است و به این ترتیب مدیریت مطلوب دارایی‌های دولت و افزایش کاربری‌ها جزو اولویت‌هاست.او با بیان اینکه پیش‌تر توجه چندانی به موضوع ساماندهی دارایی‌ها نمی‌شده است، گفت: تاکنون توجه زیادی به این موضوع نمی‌شده، چرا که منابع نفتی در دارایی‌های دولت سایه انداخته بود. به این ترتیب کشور مانند "بچه پولدار" رفتار می‌کرد که اموال دولت برایش به صورت پول خرد معنا داشت در صورتی که چنین نیست و اموال دولت ارزنده است که باید شناسایی شود. همچنین اموال دولت مانند کوه یخی می‌ماند که فقط یک دهم آن رویت می‌شود.وزیر اقتصاد اولین اقدام در جهت مولدسازی دارایی‌های دولت، احصای این دارایی‌ها دانست و گفت: ابتدا باید مالکیت آنها مشخص می‌شد. خوشخبتانه با جدیت و نظارت امور اقتصادی و دارایی این بحث پیگیری شد و اسناد مربوط به مالکیت آنها جمع آوری شده است و مرحله بعدی احصای آنهاست. بر این اساس یکی از پروژه‌های کلیدی وزارت اقتصاد مدیریت دارایی‌های دولت است.کرباسیان به پروژه‌های تکمیلی خزانه‌داری کشور نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با اجرای این پروژه‌ها به کاهش وابستگی بودجه به نفت برسیم.

او اهداف اجرای این پروژه به همراه پروژه‌های مکمل خود را نهادینه‌سازی دارایی‌های دولت و مولدسازی دارایی‌های دولت دانست و گفت: برای اجرای این پروژه‌ها لازم است در جهت توسعه دولت الکترونیک کارهای لازم انجام شود. در این زمینه سامانه سادا ذکر شده است و تاکنون برای اموال و دارایی‌های دولت رقم ۳۵۰ هزار رکورد ثبت شده است. به ترتیبی که ۳۴۰۰ دستگاه اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند.وزیر اقتصاد در ادامه سخنانش با اشاره به قابلیت دارایی‌های دولت برای اینکه پشتوانه اوراق قرار گیرند، گفت: نباید اوراق خود را به تعهد دولت موکول کنیم بلکه باید به دارایی‌های دولت موکل شوند چرا که تعهد برای دولت بدهی دارد، ولی دارایی‌ها برای دولت بدهی به همراه ندارد.