به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۱۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۱۳۸۶۸۲

تسکین گلودرد با روش‌های خانگی ساده

گروه سلامت: تمام روش های زیر ارزش امتحان کردن را دارند اما خودتان آشنایی بیشتری با بدنتان دارید و می توانید بهترین گزینه را برای خود امتحان کنید. اگر گلودرد برای بیش از سه روز ادامه داشت یا شرایط آن وخیم‌تر شد حتما به پزشک مراجعه کنید.
«هیچ فردی دوست ندارد بیمار شود اما گاهی اوقات این شرایط اجتناب‌ناپذیر است. چه با یک گلودرد ناشی از آلرژی یا ویروس مواجه باشید و چه احساس درد در قسمتی از بدن؛ آن چه در نهایت آرزو دارید تسکین سریع این شرایط است.گلودرد می تواند نخستین نشانه از سرماخوردگی، یک عارضه جانبی تحت فشار قرار گرفتن تارهای صوتی یا نشانه ای از مساله ای جدی‌تر مانند گلودرد میکروبی باشد. در شرایطی که برخی موارد همواره نیازمند مراجعه به پزشک هستند، برخی درمان های خانگی نیز وجود دارند که می‌توانید در وهله نخست مد نظر قرار دهید.در ادامه با برخی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.

غرغره کردن آب نمک
در شرایطی که شبیه به مزه کردن آب دریا به نظر می‌رسد، نمک به از بین بردن عوامل مضر و باکتری‌ها کمک می کند. این روش را امتحان کنید:
نصف یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید.این ترکیب را سه تا چهار بار در روز غرغره کنید.
آب را پس از اتمام غرغره به بیرون تف کنید.اگر مزه شور برای شما ناخوشایند است، مقدار بسیار کمی عسل به این ترکیب اضافه کنید تا مزه آن تعدیل شود.

نوشیدن چای سیر
سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می شود. این ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کرده و عفونت را از بین می برند.
برای تهیه چای سیر می توانید به روش زیر عمل کنید:
مقداری سیر تازه را به اندازه متوسط برش‌ زده و آنها را در یک لیوان بریزید.آب جوش را به لیوان اضافه کنید.
اندکی صبر کرده و در شرایطی که آب همچنان داغ است، تکه های سیر را خارج کنید.افزودن یک چای کیسه ای مانند چای سبز یا یک چای گیاهی به آب داغ موجب بهبود مزه و بوی آن می شود.اندکی عسل یا شیرین کننده طبیعی دیگر را می توانید به این چای اضافه کنید تا هر چه بیشتر عطر و طعم آن بهبود یابد.

استفاده از دارچین
دارچین یکی دیگر از مواد غذایی سالم طبیعی با محتوای آنتی‌اکسیدان‌های بالاست. رایحه شیرین این محصول به باز کردن سینوس ها کمک می کند. هنگامی که با گلودرد مواجه هستید، مصرف دارچین می تواند به کاهش تولید مخاط و تنفس راحت‌تر کمک کند.همانند روش قبل می توانید اقدام به تهیه چای دارچین کنید.یک تا یک و نیم فنجان آب را به جوش آورید و یک یا دو عدد چوب دارچین را به آن اضافه کنید و اجازه دهید سه دقیقه به جوشیدن ادامه دهد.چوب های دارچین را خارج کرده و چای سبز یا گیاهی مورد علاقه خود را در آب جوش قرار دهید.پس از کاهش دما به میزان کافی از نوشیدن این چای لذت ببرید.

خوردن سوپ مرغ
سدیم موجود در آب گوشت ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد.زمانی که حال خوشی ندارید، آخرین کاری که دوست دارید انجام دهید انجام هر وظیفه دشوار مانند غذا درست کردن است. تهیه سوپ به طور معمول راحت است و می تواند این مشکل را برطرف کند. همچنین، زمانی که غذا خوردن می تواند برای شما دردناک باشد، با خوردن سوپ می توانید از دریافت مواد مغذی کافی اطمینان حاصل کنید.

نوشیدن آب زنجبیل
زنجبیل خلط‌آور است و به شل کردن و دفع مخاط از دستگاه تنفسی کمک می کند. همچنین، زنجبیل از ویژگی ضد التهابی سود می برد و با باکتری های بد مبارزه می کند. این ماده غذایی گردش خون را تقویت می کند و جریان اکسیژن و دفع سموم را بهبود می بخشد.مقداری ریشه زنجبیل تازه (حدود پنج سانتیمتر) را شسته و پوست بکنید.زنجبیل را به تکه های کوچک برش بزنید و روی آن یک کاغذ مومی قرار دهید.با استفاده از از یک گوشت کوب یا هر جسم سخت دیگر، مانند تیغه چاقو، زنبیل ها را له کنید.سه فنجان آب را روی حرارت متوسط به جوش آورده و زنجبیل را به آن اضافه کنید.اجازه دهید پنج دقیقه به جوشیدن ادامه دهد.این ترکیب را از روی حرارت برداشته و به آن اندکی عسل اضافه کنید.پیش از مصرف می توانید این ترکیب را از صافی عبور دهید تا تکه های زنجبیل در آن باقی نماند و زمانی که هنوز گرم است آن را بنوشید.

استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا
زمانی که به گلودرد مبتلا هستید، تنفس در هوای خشک یکی از بدترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. دستگاه های مرطوب کننده هوا با افزایش رطوبت هوا تنفس را تسهیل کرده و درد کمتری در گلوی خود احساس خواهید کرد. این دستگاه ها در اشکال و اندازه های مختلف موجود هستند و برخی از آنها امکان تولید رایحه، مانند رایحه اوکالیپتوس را نیز فراهم می کنند.

مصرف سرکه سیب
استفاده از سرکه سیب خوشمزه‌ترین روش درمانی محسوب نمی شود اما می تواند یکی از مفیدترین آنها باشد. سرکه سیب سرشار از اسیدیته است که در کشتن باکتری ها موثر عمل می کند. با افزودن مقداری عسل می توانید گلوی خود را هرچه بیشتر تسکین دهید.یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان آب گرم ترکیب کرده و بنوشید.اگر مزه این ترکیب بیش از حد قوی است، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در نصف فنجان آب گرم ترکیب کرده و یک بار در روز آن را غرغره کنید.

استفاده از کمپرس گرم
هنگامی که با کمردرد مواجه هستید، اغلب از گرما برای تسکین درد استفاده می کنید. برای تسکین درد در ناحیه گلو نیز می توانید از این روش استفاده کنید. تنها کافی است تا یک کمپرس گرم را روی گلوی خود قرار دهید. البته مراقب باشید که گرما بیش از اندازه نباشد تا به سوختگی منجر شود.

مصرف عسل
خواص ضد میکروبی عسل می تواند به تسریع روند بهبودی کمک کنند. اگر علاقه ای به مصرف سرکه سیب ندارید، استفاده از عسل می تواند آغاز خوبی باشد. تنها کافی است یک قاشق غذاخوری عسل خام محلی را بخورید.در شرایطی که تمام روش هایی که در بالا به آنها اشاره شد، ارزش امتحان کردن را دارند اما خودتان آشنایی بیشتری با بدنتان دارید و می توانید بهترین گزینه را برای خود امتحان کنید. اگر گلو درد برای بیش از سه روز ادامه داشت یا شرایط آن وخیم‌تر شد حتما به پزشک مراجعه کنید.