به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۱۳۸۶۸۳

ساخت دقیق‌ترین ساعت مکانیکی جهان

گروه علمی: مهد ساعت جهان بار دیگر دنیای ساعت را متحول کرد. یک شرکت سوییسی با جایگزینی چرخ دنگ با نوسان‌ساز سیلیکونی موفق به ساخت دقیق‌ترین ساعت مکانیکی دنیا شد.
ساخت دقیق‌ترین ساعت مکانیکی جهان
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در صنعت ساعت‌سازی صورت گرفته، ساعت‌های مکانیکی بیش از 340 سال است که تغییر اساسی نکرده‌اند.در حال حاضر شرکت ساعت سازی سوییسی "زنیت" (Zenith) انقلاب جدیدی را با ایجاد یک نوسان‌ساز که جایگزین چرخ دنگ‌های رایج با یک دیسک سیلیکونی دقیق مهندسی شده است، ایجاد کرد."زنیت" ادعا می‌کند که ساعت "Defy Labs" دقیق‌ترین ساعت مکانیکی جهان است.


اگر چه ساعت‌های مکانیکی قابل حمل از اوایل قرن شانزدهم به وجود آمدند، اما تا سال 1675 آن چه امروزه به عنوان ساعت می‌شناسیم، ساخته نشده بود.دو دهه قبل‌تر از آن، در سال 1656، "کریستین هویگنس"، دانشمند و مخترع هلندی هنگامی که ساعت آونگی را اختراع کرد، اولین ساعت دقیق را ساخت که از تعدادی وزنه نوسانی در برابر چرخ دنده برای تنظیم سقوط وزن استفاده می‌کرد. این ساعت به قدری دقیق بود که از فناوری پایه آن تا دهه 1930 استفاده می‌شد.اما مشکل این بود که ساعت‌های آونگی قابل حمل نبودند. اولین ساعت‌های قابل حمل که در دهه 1530 در آلمان ساخته شده بود، از شاه‌فنر فشرده استفاده می‌کرد، اما استفاده از زنجیرهای کوچک که در اطراف مخروط مارپیچ پیچیده شده بود، باعث اختلال در کار این ساعت‌ها می‌شد.

سپس، در سال 1675، "هویگنس" با ابداع چرخ دنگ که اکنون تقریبا قلب هر ساعت مکانیکی در جهان است، ساعت‌سازی را وارد دنیای مدرن کرد. چرخ دنگ ابزاری است که حرکت دورانی پیوسته را به حرکت گسسته تبدیل می‌کند.


با نگاهی به ساعت جدید "زنیت"، واضح است که چیز دیگری در کار است. به جای چرخ دنگ متعارف، حرکتی که در پشت صفحه ساعت دیده می‌شود، مانند لرزش یک دستگاه قدرتمند است که در آستانه انفجار قرار دارد.


بر خلاف مکانیزم چرخ دنگ که از حدود 30 جزء ساخته شده، نوسان‌ساز جدید یک دیسک یکپارچه با ضخامت 0.5 میلی متر است که از سیلیکون مونوکریستالین ساخته شده و با یک لایه اکسید سیلیکون پوشیده شده است.


"زنیت" در گفتن چگونگی کار نوسان‌ساز احتیاط دارد، اما یک متخصص ساعت می‌گوید: هندسه دیسک یک الگوی پره و حالت ارتجاعی همراه با دو دندانه کوچک است که نیرو را به عقب و جلو بین نوسانگر و بقیه قطعات منتقل می‌کند.


سه تیغه آن به عنوان فنر عمل می‌کنند، در حالی که تیغه‌های کوتاه‌تر نیروی چرخشی را ایجاد می‌کنند که چرخ‌دنده‌های ساعت را می‌چرخاند. در ضمن، مجموعه دیگری از تیغه‌ها هر حرکت عمودی را تعدیل می‌کنند.


سازندگان Lab Defy می‌گویند که بر خلاف چرخ دنگ، نوسان‌ساز نیاز به روانکاری، تعادل و یا کالیبراسیون ندارد و به افت دما، گرانش و میدان مغناطیسی حساس نیست.


این ساعت را در فرکانس 15 هرتز با دامنه نوسانی 6 درجه و با ضریب اطمینان 3 ثانیه در روز کار می‌کند. برای مقایسه، مجوز ساخت یک کرونومتر نیاز به دقت 10 ثانیه در روز دارد.این فرکانس بسیار سریع است که ساعت را دارای دقتی بی‌نظیر می‌کند و با وجود فرکانس بالا، حرکت دارای ذخیره 60 ساعته است و حتی با توقف 95 درصد از موتور اصلی، دقیق می‌ماند.


علاوه بر این، Lab Defy دارای گواهینامه کرونومتر توسط دفتر بین‌المللی وزن و اندازه‌گیری، مطابق استانداردهای حرارتی ISO-3159 و معیارهای مغناطیسی ISO-764 است.Lab Defy از 148 قطعه و 18 سنگ قیمتی ساخته شده است. صفحه ساعت، ساعت‌ها، دقیقه‌ها و ثانیه‌ها را به صورت ساده و رایج نشان می‌دهد و حرکت اجزا از طریق کریستال‌های یاقوت کبود ضد انعکاس در جلو و عقب ساعت دیده می‌شود.

Lab Defy به جای فلزات معمول، از "ایرونیث" (Aeronith) ساخته شده است. "ایرونیث" سبک‌ترین مواد کامپوزیت آلومینیومی در جهان است. اگر چه شبیه فلز جامد به نظر می‌رسد، اما در واقع یک اسفنج آلومینیومی پر شده با یک پلیمر مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش است که آن را 2.7 برابر سبک‌تر از تیتانیوم و 10 درصد سبک‌تر از کامپوزیت‌های کربن می‌کند. نتیجه یک ماده سبک و مقاوم در برابر آب است که با یک بند چرمی سیاه با پوشش چرم تمساح و یک قلاب تیتانیومی عرضه می‌شود.

خرید یک Lab Defy تقریبا غیرممکن است، چرا که تنها 10 دستگاه از آن در شکل‌های متفاوت و با قیمت 30 هزار دلار ساخته شده است که از قبل پیش خرید شده‌اند.


با این حال، "زنیت" می‌گوید که در حال کار برای تولید یک سری دیگر از این ساعت با طراحی جدید است.







برچسب ها: ساعت سویس علمی