به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۳۸۷۳۲

ایرلاین‌ها طاقت گرانی ندارند

گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش‌ایر معتقد است در شرایطی که هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی در طول سال‌های گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یافته نمی‌توان انتظار داشت ایرلاین‌ها قیمت‌ها و شرایط امروز را بعد از افزایش نرخ ارز نیز حفظ کنند.
ایرلاین‌ها طاقت گرانی ندارند
محمدعلی جدیدی تصریح کرد: ایرلاین‌های ایرانی در شرایط فعلی به دنبال آن هستند تا با استفاده از فضای به وجود آمده پس از برجام نسبت به خرید و وارد کردن هواپیماهای جدید اقدامات لازم را انجام دهند. اگر در این فضای سخت شرایط جدیدی تحمیل شود که حتی هزینه‌های سابق نیز کفایت نکند نمی‌توان انتظار داشت ایرلاین‌ها به حیات خود با شکل فعلی ادامه دهند. به گفته وی، در کنار نیاز جدی برای خرید هواپیماهای جدید شرکت‌های ایرانی برای حفظ پروازهای بین المللی خود نیز به ارز احتیاج دارند، زیرا تمام هزینه‌هایی که در فضای بین‌المللی و فرودگاه‌های خارجی انجام می‌شود از طریق ارزهای خارجی است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش‌ایر ادامه داد: در کنار آن هزینه‌هایی مانند سوخت، هندلینگ و خرید تجهیزات نیز نیاز به اعتبارات ارزی دارند و از این رو بالای ۵۰ درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی با ارزهای خارجی انجام می‌شود. جدیدی با بیان این که در صورت تصمیم‌گیری قطعی برای توقف تخصیص ارز مبادلاتی به ایرلاین‌ها شرایط برای آنها بسیار دشوار می‌شود، تاکید کرد: ما امیدواریم با تصمیم گیری‌های جدید جلوی این اتفاق گرفته شود، زیرا در غیر این صورت تداوم بسیاری از برنامه‌های مسافرتی و مقاصد بین‌المللی به صرفه نخواهد بود و در این فضا یا باید ایرلاین نسبت به افزایش قیمت بلیت خود اقدام کند که نارضایتی مسافران را همراه خواهد داشت یا نسبت به توقف پروازها تصمیم جدید اتخاذ کند.

وی خاطر نشان کرد: از این رو احتمال این که انجمن شرکت‌های هواپیمایی پس از تصمیمات گرفته شده برنامه‌ای جدید را در دستور کار قرار دهد وجود دارد اما هنوز نمی‌توان درباره آن سخنی قطعی گفت.
به گزارش ایسنا،‌ چند روز قبل دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر از تصمیم‌گیری برای قطع ارز مبادلاتی اختصاص یافته به ایرلاین‌ها داد و این موضوع را غیرقابل تحمل برای بسیاری از شرکت‌های ایرانی دانست. بانک مرکزی پس از این گمانه‌زنی‌ها رسما خبر مربوط به قطع شدن ارز مبادلاتی ایرلاین‌ها تایید کرد و به نظر می‌رسد ظرف روزهای آینده این امکان از دسترس شرکت‌های ایرانی خارج خواهد شد.
طبق اعلام دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیش از ۶۰ درصد از هزینه‌های ایرلاین‌ها در حوزه‌های مختلف از طریق ارزهای خارجی انجام می‌شود و از این رو توقف صدور ارز مبادلاتی شوکی جدی به آنها وارد می‌کند. تفاوت نرخ ارز مبادلاتی با ارز آزاد در بازار امروز در هر دلار حدودا ۶۰۰ تومان است.
مرجع : ایسنا