به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۱۳۸۷۴۷

آیا قند باعث بیماری سرطان می‌شود؟

گروه علمی: سلول‌های سرطانی می‌توانند از قند اضافی موجود در بدن به عنوان سوخت استفاده کرده و هر چه سریع‌تر تکثیر شوند.
«قند، به ویژه قندهای فرآوری شده و پالایش شده، چیزی است که همواره از آن لذت برده‌ایم اما به طور روزافزون شواهدی ارائه می‌شوند که قند در آنها به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی در نظر گرفته می‌شود. در این میان برخی مطالعات مصرف قند را با ابتلا به سرطان پیوند داده‌اند.قند به معنی قند فرآوری شده و پالایش شده است. قند به لحاظ علمی، یک کربوهیدرات حل‌پذیر شیرین مزه است. هر چیزی که به عنوان مزه شیرین طبقه‌بندی می‌کنید، از هویج تا کیک احتمالا دارای شکلی از قند است. در حقیقت بدن ما بیشتر کربوهیدرات‌های مصرفی را به قندهای ساده تبدیل می‌کند. تفاوت بین یک تکه میوه، یا یک برش نان غلات کامل، در محتوای دیگر مواد مغذی از جمله فیبر است که قند خون را تعدیل می‌کنند اما در آب‌نبات یا نوشیدنی‌های شیرین فیبری وجود ندارد.

قند پالایش شده در دوزهای کوچک بسیار بعید است که زمینه‌ساز مرگ شما شود. نوشیدن گاه به گاه قهوه به همراه شکر، خوردن کلوچه یا یک برش کیک نباید موجب نگرانی شما شوند؛ اگر چه همان گونه که موجب افزایش سریع و ناگهانی قند خون می‌شوند، افت سریع قند خون را نیز در پی دارند اما یک رژیم غذایی سرشار از قندهای پالایش شده به طور قطع مشکل‌آفرین است.آیا پیوندی قوی بین رژیم غذایی سرشار از قند و ابتلا به سرطان وجود دارد؟ مطالعات جدید نگرانی‌ها را هر چه بیشتر در این زمینه افزایش داده‌اند. پژوهشگران متوجه شده‌اند که تخمیر قند موجب تکثیر سلولی می‌شود. از آنجایی که سلول‌های سرطانی به روشی مشابه تکثیر می‌شوند و حتی می‌توانند از اکسیژن به عنوان سوخت استفاده کنند که به نام «اثر واربورگ» شناخته می‌شود، محدود کردن مصرف قند منطقی به نظر می‌رسد. سلول‌های سرطانی می‌توانند از قند اضافی موجود در بدن به عنوان سوخت استفاده کرده و هر چه سریع‌تر تکثیر شوند.

با این وجود، رژیم غذایی یکی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان محسوب می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که سرطان یک بیماری نیست و خانواده‌ای از بیماری‌ها را شامل می‌شود که عوامل مختلفی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تا ژنتیک و ورزش می‌توانند در آنها تاثیرگذار باشند. به احتمال زیاد کاهش مصرف قند حتی به صورت غیر مستقیم از طریق کمک به پیشگیری از ابتلا به دیابت و دیگر بیماری‌ها می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل به همراه ورزش مناسب بهترین گزینه‌ای است که برای بهبود کیفیت زندگی و سلامت کلی خود می‌توانید مد نظر قرار دهید. حداقل نیم‌ساعت در روز پیاده‌روی کنید و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود جای دهید تا احساس بهتری داشته باشید. این که هفته‌ای یک بار یک برش کیک یا یک شیرینی مصرف کنید یا در مناسبت‌های خاص این کار را انجام دهید نباید موجب نگرانی شما شود. از مواد غذایی خاص برای خود غول نسازید یا پس از خوردن آنها احساس گناه نداشته باشید. در عوض یاد بگیرید به چه میزان می‌توانید از آنها مصرف کنید و این کار را چگونه انجام دهید و بر همین اساس انتخاب‌هایی آگاهانه داشته باشید.»
برچسب ها: سرطان قند سلامت