به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۱۳۸۷۴۹

آزارجنسی ۳۸زن توسط کارگردان‌سرشناس

گروه فرهنگی: جیمز توبک کارگردان و فیلمنامه‌نویس هالیوودی متهم به آزار جنسی ۳۸ زن شد.
جیمز توبک نویسنده و کارگردان مشهور که نامزد شدن برای جایزه اسکار را نیز در کارنامه دارد، از سوی 38 زن به آزار جنسی متهم شد.این زنان در گزارشی که در روزنامه لس‌آنجلس تایمز منتشر شده است، مدعی شدند که توبک با وعده ستاره کردنشان از آن‌ها سوءاستفاده جنسی کرده است.توبک که 72 سال سن دارد تمام این اتهامات را رد کرده و اعلام کرده است که هیچکدام از این زنان را نمی‌شناسد و اگر هم با آن‌ها دیداری داشته، بسیار کوتاه‌تر از آن بوده که به یاد بیاورد.
 
برخی از این زنان صدای ضبط‌ شده خود را در اختیار روزنامه لس‌آنجلس تایمز قرار داده‌اند و در میان آن‌ها برخی بازیگران آثار تلویزیونی از جمله تری کان و اکو دانون در کنار لوییس پست گیتارنواز و خواننده گروه موسیقی «Veruca Salt» به چشم می‌خورد.اکون دانون درباره سکوت زنان در این باره گفت: «‌آن‌ها می‌خواهند کار کنند و در حرفه‌شان پیشرفت کنند. من خودم به همین دلیل با آن کنار آمدم. چون امیدوار بودم کار دیگری به من پیشنهاد شود.»
 
در روزهایی که دنیای سینما هنوز در شوک ناشی از افشای رسوایی هاروی واینستین غول مشهور هالیوود به سر می‌برد، خبر رسوایی توبک سروصدای زیادی به پا کرده است. هر چند توبک به شهرت واینستین نیست اما برای چهار دهه حضوری فعال و موفق در هالیوود داشت.توبک سال 1974 با نوشتن فیلمنامه «قمارباز» به کارگردانی کارل رایس در هالیوود به شهرت رسید. او پس از آن در سال 1978 فیلمنامه «انگشت‌ها» را نوشت و خودش بر صندلی کارگردانی آن نشست. او یکبار برای فیلمنامه «باگزی» به کارگردانی بری لوینسن و بازی وارن بیتی نامزد جایزه اسکار شد.
 
شگفت اینکه درست همانند ماجرای هاروی واینستین شایعه سوءاستفاده توبک از زنان برای دهه‌ها در هالیوود شنیده می‌شد اما کسی به آن اعتنایی نمی‌کرد.پس از انتشار گزارش رسوایی توبک بسیاری از چهره‌های سرشناس هالیوود در شبکه‌های اجتماعی به سرزنش او پرداختند. برای نمونه پل فیگ کارگردان سرشناس در توییتر نوشت: «یکی از وظایف اصلی کارگردان ایجاد محیطی امن برای بازیگران است. جای توبک در اعماق جهنم است.» جیمز گان کارگردان «نگهبانان کهکشان» هم در این باره در فیسبوک نوشت: «برای 20 سال از هر موقعیتی استفاده کردم تا درباره جیمز توبک به مردم هشدار دهم. نمی‌توانستم جلوی کارهای او را بگیرم اما می‌توانستم به مردم هشدار دهم.»