به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۱۳۸۷۸۳
وزیر خارجه انگلیس:

تردید ندارم برجام حفظ می‌شود

گروه سیاسی: بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه در اظهاراتی در اندیشکده چتم هاوس گفت که در پی رایزنی با برخی نمایندگان کنگره آمریکا، تردید ندارد که برجام حفظ خواهد شد.
تردید ندارم برجام حفظ می‌شود
به گزارش ایرنا، جانسون در سخنانش تصریح کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از برجام خارج نشده، آن را به دور نینداخته و به تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران ادامه داده است.وزیر خارجه انگلیس بابیان اینکه حفظ برجام نه‌تنها به نفع امنیت غرب بلکه به نفع مردم ایران هم خواهد بود، افزود: ایران کشوری بزرگ با 80 میلیون جمعیت است که دوسوم آن‌ها زیر 30 سال سن دارند. آن‌ها زنان و مردانی تحصیل‌کرده هستند، از فناوری استفاده می‌کنند و سرشار از روحیه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری هستند. اگر بتوانیم به آن‌ها نشان دهیم که در بازار بزرگ جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرند، در طول زمان می‌توان رابطه متفاوتی را با این نسل مدرن ایجاد کرد؛ به‌هرحال ایران یکی از تمدن‌های باستان به شمار می‌رود.وی در ادامه اشاره‌ای تاریخی به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کرد و گفت: آمریکا نخستین کشوری بود که از بمب هسته‌ای در سال 1945 استفاده کرد؛ سپس شوروی سابق در سال 1949 بمبی را در سمیپالاتینسک منفجر کرد؛ بعد از آن ما در انگلیس در سال 1952 و متعاقباً فرانسه در سال 1960 آزمایش هسته‌ای صورت دادیم.

جانسون گفت: در آن زمان، جان اف کندی رئیس‌جمهوری وقت آمریکا پیش‌بینی کرد که ظرف 4 سال آینده، 10، 15 و یا 20 کشور از سلاح هسته‌ای برخوردار خواهند بود. اکنون پس از گذشت 60 سال، هرچند برخی کشورها مانند هند و پاکستان به عضویت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (آن پی تی) درنیامده اند اما هنوز شمار کشورهایی که به سلاح هسته‌ای مجهز شده‌اند ، دورقمی نشده است.وی اشاره داشت که بر اساس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی)، به‌ غیر از پنج قدرت اتمی، سایر کشورها قادر خواهند بود تا از انرژی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده کنند.بوریس جانسون این دستاورد را نتیجه دیپلماسی انگلیس پس از پایان جنگ جهانی دوم توصیف کرد و گفت: این دیپلماسی سبب شد تا دنیا بی‌خطر و امن‌تر شود و اکنون این دوراندیشی بیش از هر چیزی نیاز است که نه‌تنها 'ان پی تی' بلکه یکی از توافق‌های ارزشمند، توافق هسته‌ای ایران (برجام) بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وی در تشریح اهمیت برجام اظهار داشت: باید به یاد داشته باشیم که قبل از امضای آن در سال 2015، ایران به‌ اندازه‌ای سانتریفیوژ و اورانیوم غنی‌شده در اختیار داشت که تنها چند ماه تا تولید مواد لازم برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای فاصله داشت.جانسون به تبعات عدم توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت: صرف‌نظر از واکنش [رژیم] اسرائیل و ایالات‌ متحده آمریکا، ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، فشار زیادی را به کشورهای همسایه‌اش وارد می‌کرد و سبب به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در منطقه‌ای پرتلاطم می‌شد. لذا اگر عاقل باشیم و همان خردی را که برای پیمان «ان پی تی» بکار بردیم، استفاده کنیم.. قادر خواهیم بود تا از این کابوس جلوگیری کنیم.
وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از اظهاراتش نسبت به برخی رفتار ایران در منطقه ابراز نگرانی کرد، اما افزود: این بدین معنا نیست که بایستی ایران را کنار بزنیم، یا اینکه با این کشور تعامل نکنیم و به مردم آن بی‌احترامی کنیم. به‌عکس این مهم است که تلاش کنیم به مردم ایران نشان دهیم که وضعیت آن‌ها با توافق هسته‌ای و مسیر تعاملی که در آن پیشنهاد شده، بهتر خواهد بود.

وی، برجام را مدلی توصیف کرد که باید برای حل تنش‌ها با کره شمالی مورد استفاده قرار گیرد و در همین رابطه از تلاش همتای آمریکایی‌اش برای گفت‌وگو با پیونگ‌یانگ استقبال کرد.جانسون بابیان اینکه پیونگ‌یانگ با شرایط مشابه پیش از توافق هسته‌ای ایران مواجه است، افزود: کیم جونگ اون با توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای کشورش، خطر اقدامات واکنشی و رقابتی در منطقه را افزایش داده و از این منظر تا زمانی که او این مساله را درک نکند، چاره‌ای جز افزایش فشار علیه این کشور وجود ندارد.وزیر خارجه انگلیس عنوان کرد: کره شمالی اکنون بایستی مسیر خود را تغییر دهد. اگر آن‌ها چنین کاری را صورت دهند دنیا به آن‌ها نشان می‌دهد که قادر است به روش دیپلماتیک، مانند پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و یا توافق 12 ساله برجام به راه‌حل برسد.

جانسون در ادامه این سخنرانی در پاسخ به پرسشی درباره ادامه حمایت دولت انگلیس از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران گفت: هسته مرکزی برجام که یک بده بستان در رابطه با رفتار خوب ایران در رابطه با برنامه هسته ای اش و پیشرفت اقتصادی این کشور است، تغییری نکرده و برجام از سوی رئیس جمهوری آمریکا لغو، پاره و دور انداخته نشده است. مادامی‌که ایران به توافق پایبند باشد ما باید شاهد تعاملات اقتصادی و پیشرفت باشیم.وی افزود: این مهم است که مردم ایران قادر باشند تا منافع برجام را لمس کنند و بسیار مهم است که ما به کار تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور ادامه دهیم.