به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب : ۱۳۸۸۴۱
یک پایگاه خبری آمریکایی اعلام کرد

احتمال لغو قرارداد بوئینگ با ایران

گروه اقتصادی: پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن به نقل از منابع آگاه گزارش داد: دولت آمریکا برای لغو قرارداد میان شرکت هواپیماسازی بوئینگ و ایران تحت فشار روزافزون کنگره قرار دارد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن، منابع آگاه می‌گویند که دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا احتمال دارد قرارداد میان شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا و یکی از خطوط هوایی ایران را که واشنگتن ادعا می‌کند در فعالیت‌های تروریستی مشارکت دارد لغو کند.توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شد این امکان را فراهم کرد که شرکت بوئینگ قراردادی را با شرکت دولتی ایران‌ایر منعقد کند.تصمیم اخیر دولت ترامپ برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران و رویکرد وی در قبال توافق هسته‌ای موجب تغییر در تفکر فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران شده است که نیازمند مجوزهای خاص از وزارت خزانه‌داری برای اجرای این قرارداد است.
 
این منابع آگاه همچنین گفتند که دولت ترامپ فروش هواپیماها به ایران را با نگاهی منتقدانه می‌نگرد و هم‌اکنون در مسیر لغو این قرارداد قرار دارد.این منابع آگاه به فیری بیکن گفتند که اگرچه قرارداد با ایران‌ایر مشاغل زیادی را برای آمریکایی‌ها فراهم می‌کند، دولت و کنگره اجازه هرگونه قرارداد تجاری که به ادعای آنها به ایران اجازه می‌دهد تلاش‌های نظامی‌اش را افزایش دهد و تسلط بر منطقه را دنبال کند، نخواهند داد.
 
این پایگاه خبری پیش از این در ماه اوت گزارش داد که کنگره در حال تحقیقات درباره شواهد جدید مبنی بر این است که آیا ایران‌ایر تجهیزات نظامی به سوریه و دیگر نقاط جنگی در منطقه ارسال می‌کند یا نه که به ادعای آنها نقض قوانین بین‌المللی است. کنگره همچنین مدعی است که دولت اوباما برای پیشبرد توافق هسته‌ای با ایران این اطلاعات را نادیده گرفته است. اکنون در دولت آمریکا و کنگره نگرانی‌هایی وجود دارد که ایران ممکن است از هواپیماهای جدید بوئینگ برای افزایش آنچه واشنگتن مداخلات منطقه‌ای از جمله در سوریه می‌خواند استفاده کند.بنابراین گزارش، اگرچه هنوز تصمیم نهایی برای لغو این قرارداد اتخاذ نشده است مقامات ارشد آمریکا نسبت به توافق بوئینگ با ایران حساس شده‌اند و آن را در راستای منافع امنیت ملی آمریکا نمی‌بینند.
 
یک منبع آگاه مطلع از این موضوع گفت: یک اتفاق‌نظر درباره این نگرانی وجود دارد. آنها در حال بررسی همه چیز هستند اما هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند که برای بوئینگ بهتر است درآمدزایی کند یا اینکه مهمتر این است که از ارسال نیرو به سوریه جلوگیری شود.این منبع آگاه همچنین گفت که بعید است دولت ترامپ به سادگی به یک شرکت به ویژه یک شرکت آمریکایی اجازه دهد که سوخت ماشین جنگ ایران را تامین کند، اولویت آنها دقیقا برعکس این است.
 
رهبران کنگره که پیش از این با توافق هسته‌ای و تلاش‌های بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران مخالف بودند به واشنگتن فیری بیکن گفتند که موضع جدید دولت در قبال ایران موثر نخواهد بود مگر اینکه قرارداد فروش هواپیما لغو شود.یک مقام ارشد کنگره که از مساله قرارداد بوئینگ مطلع است به این پایگاه خبری گفت که دولت ترامپ باید به تلاش‌ها برای لغو قرارداد با ایران که پیش از این قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا بارها خواستار آن شده بودند ادامه دهد. دولت باید توافق هسته‌ای با ایران را مورد بازبینی قرار دهد. هر توافقی که نتواند با راستی آزمایی و به طور دائم مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای شود باید از بین برود.وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئول صدور مجوز برای اجرای قرارداد بوئینگ با ایران است، تاکنون اظهارنظری درباره این مساله نکرده است.