به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۵ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۱۳۸۹۵۴

تکلیف گوشی مسافران در رجیستری

گروه اقتصادی: طرح رجیستری گوشی تلفن همراه از 28 مهرماه در سراسر کشور آغاز شده است.
در فاز نخست این طرح فعلاً مانیتورینگ شبکه آغاز شده و محدودیتی روی گوشی‌ها اعمال نمی‌شود.اعمال محدودیت روی گوشی‌ها قرار است با اعلام قبلی از یک یا دو مدل گوشی منتخب آغاز شود که مدل ها به زودی اعلام خواهند شد و یک مهلت چند روزه نیز برای این گوشی‌ها در نظر گرفته می‌شود تا علاوه بر اینکه دارندگان این گوشی‌ها برای فعال‌سازی آنها با مشکل مواجه نشوند، امکان سوءاستفاده برای قاچاقچیان نیز فراهم نشود.حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی کمیته اجرای رجیستری گوشی موبایل به فارس گفته است مدل یا مدل‌های ممنوعه گوشی که در فاز نخست غیرمجاز خواهند شد شاید فردا اعلام شوند.
 
یکی از پرسش های متداول درباره این طرح این است که پس از اجرای رجیستری تکلیف مسافرانی که قصد اقامت در ایران را دارند چیست؟در پاسخ به این سوال برای مسافرانی که قصد اقامت در ایران و استفاده از خدمات اپراتوری را دارند چند حالت وجود دارد. این مراحل به عنوان تازه ترین اطلاعات معتبر از سوی کمیته رسمی اجرای رجیستری به تایید رسیده است.در حالت اول، اگر مسافر قصد استفاده از سیم‌کارت غیر ایرانی را داشته‌ باشد می‌تواند بدون هیچ محدودیتی به صورت رومینگ از خدمات اپراتوری استفاده کند و تفاوتی ایجاد نخواهد شد.
 
در حالت دوم، مسافر قصد دارد از سیم کارت ایرانی استفاده کند، در این حالت به مدت 30 روز می‌تواند بدون هیچ محدودیتی از خدمات اپراتوری استفاده کند. اما اگر مدت اقامت وی بیش از 30 روز باشد یا به صورت متداول قصد تردد داشته ‌باشد (مانند دانشجویان)، تلفن همراه باید در دفاتر گمرک واقع در مبادی ورودی کشور ثبت شود. زمان 30 روز بعد از اولین برقرای ارتباط از طریق شبکه اپراتوری محاسبه می‌شود. بنابراین پس از گذشت 30 روز در صورت سفر مجدد، تلفن همراه برای دریافت خدمات اپراتوری باید ثبت شود.حقوق و عوارض گمرکی بر اساس ارزش گوشی تلفن همراه مسافر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود.