به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۱۳۹۰۳۹
گفتگوی «بهار» با شهربانو امانی درباره چشم‌انداز رای‌آوری «منصور غلامی»

مجلس به وزیرعلوم رای مصلحتی می‌دهد

روزنامه بهار: در حالی که تا پیش از معرفی کابینه دولت دوازدهم به مجلس نام علی خاکی‌صدیق برای سمت وزارت علوم به چشم می‌خورد، حسن روحانی علی‌رغم حرف و حدیث‌ها در حالی وزرای خود را اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا برای رای اعتماد راهی مجلس کرد که ظاهر انصراف خاکی‌صدیق موجب شد وزارت آموزش عالی تا زمان معرفی گزینه نهایی خود با سرپرست کار خود را در دولت دوم روحانی آغاز کند. وزارت‌خانه‌ای که در دولت اول روحانی هم با جنجالی‌ترین حواشی همراه بوده و عدم رای اعتماد به جعفر میلی‌منفرد، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی و محمود نیلی احمد‌آبادی از یک سو و استیضاح رضا فرجی‌دانا از سوی دیگر، کار را برای انتخاب بهترین گزینه در این سمت در دولت دوازدهم برای روحانی سخت کرد تا در نهایت منصور غلامی را پس از بیش از دو ماه از آغاز به کار کابینه به مجلس معرفی کند.
 
با وجود این، به نظر می‌رسد غلامی که ریاست دانشگاه همدان را از سال ۹۳ بر عهده دارد و اتفاقا توسط فرجی‌دانای استیضاح‌شده به این منصب گماشته شده، نه تنها به ایده‌آل دانشگاهیان نزدیک نیست بلکه از زمان پیچیدن زمزمه‌های معرفی او به عنوان وزیر علوم، صدای دانشجویان را درآورده و قلم‌ها و بیانیه‌هایی در اعتراض به این تصمیم افراشته و صادر شده است. نشریات دانشجویی برای رساندن اعتراض خود نسبت به این انتخاب، در نامه‌ای خطاب به رئيس‌جمهوریکارنامه غلامی را در زمینه آزادی بیان و مطبوعات و یا نحوه تعامل با نشریات دانشجویی سیاه دانسته و معتقدند این انتخاب جایی برای‌تردید در وادادگی دولت در برابر اشخاص غیرمسئول غیرپاسخگویی که کمر به شکست ایده دانشگاه امن و آزاد و مستقل بسته‌اند، باقی نمی‌گذارد. در بخشی از بیانیه فعالان دانشجویی استان همدان نیز آمده است: دلایل تنزل رتبه و جایگاه علمی دانشگاه بوعلی سینا نتیجه مدیریت آقای دکتر غلامی است که با اهداف عالی نظام و دولت تدبیر و امید همخوانی ندارد و جای بسی نگرانی است که این سبک مدیریت در جایگاه وزارتخانه به چه‌اندازه جایگاه علمی ایران را در دنیا تنزل خواهد داد. اما برخلاف جامعه دانشگاهی، رسانه‌های اصولگرا به نوعی از انتخاب غلامی حمایت کرده‌اند و همین حمایت تلویحی نیز مشخص می‌کند که انتخاب منصور غلامی در ابتدای امر و صرف‌نظر از عملکردی که خواهد داشت، تا چه‌اندازه با مشی و خواست اصلاح‌طلبان متفاوت است. درباره زوایای پیشنهاد منصور غلامی به عنوان وزیر علوم با شهربانو امانی به گفت‌وگو نشستیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه حسن روحانی برای هماهنگی بیشتر با نظام و نهادهای مختلف تلاش کرده تا دولت معتدل‌تری را معرفی کند و به همین دلیل گرایش وزرا و کابینه به سمت و سوی اصولگرایی است، می‌گویدوزیر پیشنهادی علوم از مجلس به این دلیل رای خواهد آورد که نمایندگان بیش از این علاقه‌مند نیستند که وزارتخانه مهمی مانند وزارت علوم با سرپرستی اداره شود. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

***
* انتقاداتی که درخصوص پیشنهاد آقای غلامی به عنوان وزارت علوموجود داشته چه از طرف جبهه اصلاحات و چه از طرف تشکل‌های دانشجویی را چطور تفسیر می‌کنید؟
متاسفم که آقای روحانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بنا به دلایل مشهود و نامشهود بازگشایی دانشگاه‌ها را با سرپرست اداره کرد و علی‌‌رغم انتظاری که بسیاری از دانشجویان و دانشگاهیان از چهره‌‌های شناخته‌شده داشتند، به هر دلیلی آقای روحانی آقای غلامی را به مجلس معرفی کردند. طبیعتا هم در فضای رسانه و هم در شبکه‌های اجتماعی موافقین و مخالفین در ارتباط با رئیس وزارت آموزش عالی اظهار نظر کردند. اظهار نظر متفاوتی که بود این است که ایشان از نظر سیاسی یک چهره‌ شناخته‌شده در حوزه خاص سیاسی نیستند و اردوگاه خاص سیاسی را نمایندگی نکردند، درواقع گرایش سیاسی ایشان مشخص نیست.

* اما خود ایشان ادعا می‌کنند که خاستگاه اصلاح‌طلبی دارند.
شاید ما نمی‌شناسیم. در هر صورت، توضیحات آقای غلامی و دیدارها با فراکسیون‌ها و تاثیرگذاران مجلس می‌تواند در جلب اعتماد و نظر نماینده‌ها تاثیرگذار باشد.

* با وجود این حواشی، آیا آقای غلامی از مجلس رای می‌آورد؟
معتقدم آقای غلامی از مجلس به این دلیل رای خواهد آورد که نمایندگان بیش از این علاقه‌مند نیستند که وزارتخانه مهمی مانند وزارت علوم با سرپرستی اداره شود. زیرا سه ماه سرپرستی دولت دوازدهم هم به پایان می‌رسد. به همین دلیل انتظار می‌رود که آقای غلامی شرایطی را ایجاد کند که دانشجو و دانشگاه آن شرایط پویا و نشاط سیاسی و علمی خود را داشته باشد. توضیحات و دفاع آقای رئیس جمهور در روز رای‌گیری در روز یکشنبه و همین‌طور برنامه و پاسخگویی آقای غلامی هم می‌تواند در جلب نظر نمایندگان و رای نهایی آنها به برنامه‌ها و شخص ایشان تاثیرگذار باشد. در نهایت به نظر نمی‌رسد آقای غلامی رای بالایی را از مجلس بیاورد اما رای خواهد آورد. هم آقای اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو و هم آقای غلامی از مجلس دهم به عنوان دولتمردان باقی‌مانده از دولت دوازدهم رای خواهند گرفت.

* با وجود این فکر می‌کنید که این انتخاب خیلی با نظر و مطالبات اصلاح‌طلبان همسو نیست؟
به هر حال همه اصلاح‌طلبانبه خاطر ایران دولتی را روی کار آوردند و از ابتدا هم اعلام کردند که کاندیدایشان بدون قید و شرط آقای روحانی است. فرصتی ایجاد شد تا آقای روحانی بتواند برنامه‌های اجرانشده دولت یازدهم با شرایط سختی که کشور داشت و زحماتی که دولت در چهار سال گذشته کشیده بود پیش ببرد و اصلاح‌طلبان هم اعلام کردند که از آقای روحانی حمایت خواهند کرد. ضمن اینکه نقد منصفانه خود را خواهند داشت. بنابراین انتظار اصلاح‌طلبان این است که وعده‌های داده‌شده در ایام انتخابات، برنامه‌ ارائه‌شده از طرف رئیس‌جمهور که در سخنرانی‌های اصلاح‌ طلبان مطرح شده و در واقع میثاق‌نامه‌ای است بین مردم و دولت دوازدهم، با پشتیبانی اصلاح‌طلبان اجرایی شود.

* در دولت یازدهم هم در خصوص وزیر علوم مشکلات زیادی وجود داشت. از جمله وزایی که رای اعتماد نگرفتند و یا بعد از دوره‌ای استیضاح شدند. در نهایت با تاخیر ایجادشده و پیشنهاد آقای غلامی، آیا آقای روحانی می‌توانست گزینه نزدیک‌تری را با توجه به مطالبات اصلاح‌طلبان و مردم پیشنهاد کنند؟
آقای روحانی برای هماهنگی بیشتر با نظام و نهادهای مختلف تلاش کردند دولت معتدل‌تری را معرفی کنند. به همین دلیل گرایش وزرا و کابینه به سمت و سوی اصولگرایی است. اما اگر نیروها کارآمدتر باشند، مهم خروجی و اجرای برنامه و پاسخگویی به مطالبات است. بنابراین مهم رویکرد آقای غلامی بادولت دوازدهم است که در وزارت علوم ساحت علم محترم شمرده شود. اینکه کم‌هزینه‌ترین فعالیت علاوه بر تحصیل کردن برای دانشجویان فعالیت سیاسی باشد و این جوانان که آینده‌سازان و مدیران و رئیس‌جمهوران و وزرا وکلای آینده هستند در جایی مانند دانشگاه تمرین به تعادل رسیدن و تحمل همدیگر را تجربه کنند. امیدواریم با وعده‌هایی که آقای روحانی به مردم دادند این مطالبات تحقق پذیرد.

* این مطالباتی که در این برهه از وزیر علوم وجود دارد چیست؟
آقای روحانی در دولت یازدهم به مردم گفت که دانشجویی ستاره‌دار نخواهد شد و دانشجویان خواهد توانست انجمن‌های اسلامی خود را احیا کنند. اینکه از نهادهای صنفی و سیاسی حمایت می‌شود. می‌توان گفت فعالیت‌ها در دولت یازدهم تا حدودی قابل قبول بوده و از یک شرایط بسیار سخت رو به بهبود بوده است. اکنون هم در بعضی از دانشگاه‌ها بخشی از دانشجویان از جمله دانشجویانی که تفکر اصلاح‌طلبی دارند و در انتخابات دور دوم آقای روحانی بسیار تلاش کردند، امیدوار هستند که با آزادی‌های مدنی و سیاسی و صنفی در دانشگاه‌ها آقای غلامی بتواند این نقد بسیار مهم را پاسخ بگوید که دانشجویان علاوه بر تحصیلات بتوانند تمرین و مشق با هم زیستن و تجارب مهم دولت‌داری و خانواده‌داری یعنی آموزش‌های مهم عمومی را در دانشگاه‌ها کسب کنند و مهم‌تر از همه این فعالیت‌ها تحمل سیاسی همدیگر است. درواقع سیاسی کردن دانشگاه و نه سیاس کردن و سیاست‌زدگی دانشگاه‌ها مد نظر است. سیاسی کردن دانشجو یعنی فعالیت سیاسی و تفکر سیاسی که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های جوانان امروز کشور است و امیدواریم آقای غلامی در عمل نشان دهد و حتما آقای رئیس‌جمهور به این وعده خود در این چهار سال عمل خواهد کرد.

* در این شرایط انتظارات از شخص وزیر علوم چیست؟
آقای غلامی می‌تواند با انتصاب زنان و مردان باتجربه به عنوان معاونین وزارت علوم و همچنین روسای دانشگاه نشان دهد که می‌تواند اصلاح‌طلب باشد. اصلاح‌طلبی غیر از اصلاح امور نیست. اصلاح‌طلبی غیر از پاسخگویی به مطالبات جامعه مخصوصا در دانشگاه، به اساتید دانشگاه و دانشجویان نیست. به اضافه اعتماد خانواده‌ها از اینکه فرزندانشان در دانشگاه به دلیل فعالیت‌های متعدد دچار مشکلات و مصائب نخواهند شد.