به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۷ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۱۳۹۰۸۳
با بحران کولبران دانش‌آموز مواجه هستیم

۷۵ هزار کولبر در کشور داریم

گروه جامعه: نماینده مجلس با اشاره به اینکه ۷۵ هزار کولبر در کشور داریم، گفت: کولبرانی هستند که بعد از مدرسه اقدام به این کار می‌کنند و ما با بحران کولبران دانش‌آموز و از دست رفتن آنها نیز مواجه هستیم به همین خاطر باید هرچه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.
۷۵ هزار کولبر در کشور داریم
رسول خضری با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با وضعیت معیشت کولبران به خصوص در معابری که مسدود شده است، بیان داشت: در سال گذشته کمیته حقیقت یاب در خصوص وضعیت کولبران تشکیل شد و این مساله و مشکلات آنها به طور دقیق بررسی شد. در حال حاضر معابر کولبری از طرف کشور عراق مسدود شده است؛ یعنی مسئولان عراقی اجازه نمی‌دهند که کولبران در معابر مخصوص تردد کنند.  وی تاکید کرد: معبر از سمت ایران باز است، اما تا مرز رسمی باز نشود، اجازه نمی‌دهند که کولبران تردد کنند، متاسفانه در حال حاضر کولبری در این مرزها متوقف شده است. با وزارت کشور و شورای امنیت ملی جلسات متعددی برای حل مشکل کولبران و مسدود شدن معابر آنها برگزار کرده‌ایم تا این معبرها باز شود.

تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یاب برای بررسی وضعیت کولبران
خضری گفت: کمیته‌ حقیقت‌یاب به منظور مشاهده مستقیم وضعیت کولبران تشکیل شد. همچنین کمیته حقیقت‌یاب علت شلیک گلوله به کولبران رابررسی کرده است. در قدم بعدی میزان وزن بارهایی که توسط این کولبران حمل می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت. یک بار برای اینکه متوجه شوم بار چه اندازه سنگین است، آن را امتحانی روی کولم خود گذاشتم و تا امروز مشکل جسمی پیدا کرده‌ام. آنها حدود ۲۲۰ کیلو بار را بر دوش‌های خود حمل می‌کنند و علاوه بر سنگینی بار، مشکلات جسمی نیز آنها را تهدید می‌کند.

بیمه کولبران اختیاری است/ ۹۵ درصد هزینه را باید خودشان پرداخت کنند
وی با اشاره به اینکه بیمه و تشکیل تعاونی برای کولبران مطرح شده‌است، افزود: در رابطه با بیمه کولبران باید به دو نکته اشاره کنم، اول اینکه بیمه کولبران اختیاری است و ۹۵ درصد مبلغ آن را باید خودشان پرداخت کنند. از صندوق بیمه عشایر نیز مبلغی برای بیمه آنها تخصیص داده می‌شود. دو میلیارد تومان از وزیر تعاون و مجموعه صندوق بیمه روستائیان درخواست کرده‌ایم تا یک میلیارد آن را وزارت تعاون و یک میلیارد آن را وزارت کشور تقبل کند البته به شرط اینکه رئیس جمهور آن را مصوب کند و هر چه سریعتر این مبالغ برای بیمه آنها تامین اعتبار شود.

وجود ۷۵ هزار کولبر در کشور/ وزن بار کولبران را از ۲۲۰ به ۸۰ کیلوگرم رسانده‌ایم
وی افزود: ۷۵ هزار کولبر در کشور وجود دارند که ۲۰ هزار نفر آنها در سردشت و پیرانشهر هستند، برای رسیدگی به وضعیت اورژانسی کولبران از وزن بار آنها کم کرده‌ایم و وزن را از ۲۲۰ کیلوگرم به ۸۰ کیلوگرم رسانده‌ایم. طرح یک فوریتی را در دستور کار داشتیم که توسط ۱۵۶ نماینده امضا شد و در هفته گذشته اعلام وصول شده است، این طرح ۹ ماده دارد.

کولبری نان به نرخ جان است/ جایگزینی کولبری با شغل مناسب مدنظر است
خضری گفت: بحث تبدیل و جایگزینی کولبری با شغل مناسب مدنظر است، چرا که کولبری نان به نرخ جان است و از سر ناچاری انجام می‌شود. به دنبال این هستیم که تسهیلاتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور در اختیار این مناطق قرار گیرد و پول‌هایی که از َقبل کولبری به فرمانداری، استانداری و یا هنگ مرزی واریز می‌شود، ساماندهی شده و کل پول در هنگ مرزی شهرستان و فرمانداری به صورت مشترک واریز شود تا در نهایت صرف ارتقای اقتصاد در این منطقه شود تا در نهایت هزینه زیرساخت‌های اشتغالزایی، صنایع تکمیلی وتبدیلی واحداث کارخانجات شود تا توانمندسازی در این نقاط موجب شود، کار استاندارد و سالم انجام شود.
وی افزود: با وزیر تعاون گفت‌وگوهای خوبی در این خصوص انجام شد، وزیر به میان کولبران آمد و وضعیت آنها را از نزدیک بررسی کرد، عزم ما برای این کار جدی است و همراهی ۱۵۶ نماینده مجلس باید منجر به ارتقای وضعیت معیشتی این افراد شود، چرا که امنیت شغلی و اعطای تسهیلات دولتی موجب معیشت پایدار می‌شود و معیشت پایدار در مرزها پشتیبان امنیت پایدار در منطقه است.

کولبران اگر یک روز کار نکنند، گرسنه می‌مانند/ شبانه‌روزی درصدد بررسی مشکلات هستیم
خضری در رابطه با بحث بیمه و از کارافتادگی کولبران گفت: انتظار داریم که فرمانداری به کمک ادارات تعاون سریعا لیست کولبران را در اختیار وزارت کشور و بیمه روستائیان و عشایر بگذارد و هر چه سریعتر راهکاری برای آنها اندیشیده شود. این کولبران اگر یک روز کار نکنند، گرسنه می‌مانند و ما به صورت شبانه‌روزی درصدد هستیم مشکلات آنها را بررسی کنیم.وی در رابطه با اینکه در حال حاضر به دلیل مسدود شدن معابر کولبران وضعیت معیشتی آنها بحرانی است و آیا برای رفع این مشکل به صورت اورژانسی اقدامی در نظر دارید یا خیر بیان داشت: با وزیر رفاه تماس‌های بسیاری داشته‌ایم و تصمیم گرفته شد که در اسرع وقت بسته‌های حمایتی و کمک‌های مالی به مرزنشینانی که با کولبری امرار معاش می‌کنند و در حال حاضر به دلیل انسداد معابر، شغلی ندارند، در نظر گرفته شود، این در دستور کار است، اگر چنانچه بازگشایی مرزها طی روزهای آینده صورت نگیرد، دکتر ربیعی را به معابر کولبری دعوت می‌کنیم تا از نزدیک  وضعیت آنها را بررسی کنند و  اقدامی سریع در این خصوص صورت گیرد.

  کولبران درگیر مشکلات معیشتی‌اند/ دانش‌آموزانی که بعد از مدرسه کولبری می‌کنند
وی افزود: با بنیاد مستضعفان جلساتی برگزار کرده‌ایم که اگر بشود بنیاد نیز به این عزیزان کمک کند پیگیر این هستیم که از همه حوزه‌ها کمک‌هایی به کولبران برسانیم، اما اینکه در نهایت نتیجه این پیگیری‌ها چه می‌شود، مشخص نیست.نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: علاوه بر مشکلات معیشتی که در مناطق مرزی کردنشین برای این افراد وجود دارد، کولبرانی هستند که بعد از مدرسه اقدام به این کار می‌کنند و ما با بحران کولبران دانش آموز و از دست رفتن آنها نیز مواجه هستیم به همین خاطر باید هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.