به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۸ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۱۳۹۱۵۲

مجمع‌تشخیص موضوع‌سپنتا را حل کند

گروه سیاسی: یک عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به موضوع سپنتا نیکنام گفت: این موضوع با فقاهت و مصلحت قابل حل است و به نظر من مجمع تشخیص مصلحت می تواند بهتر این مشکل را حل کند.
مجمع‌تشخیص موضوع‌سپنتا را حل کند
حجت الاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی با بیان اینکه اختلاف در جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی در مسائل حقوقی، سیاسی و عقلایی همیشه وجود داشته است و خواهد داشت، اظهار کرد: بالاخره سطح تحصیلات، برداشت و فهم و فکر افراد متفاوت است. مثلا ما در بین فقهای شیعه امام خمینی را پیدا می کنیم که از نظر فهم، درک و شجاعت با دیگران متفاوت است.

وی در ادامه افزود: وجود این اختلافات طبیعی است و فقط به موضوع شورای شهر یزد مربوط نمی شود. در مجلس شورای اسلامی هر روز بحثهای متفاوتی وجود داشته و نمایندگان نظرات مختلفی دارند. بنابراین این اختلافات را عادی بدایند و آن را به تخاصم و تقابل نکشانید. مسائل حقوقی و سیاسی که محل اختلاف است در مرحله اول با فکر، فهم، فقاهت و مصلحت قابل حل است.

اکرمی با بیان اینکه موضوع شورای شهر یزد موضوع جدیدی است، تصریح کرد: در متن قانون اساسی به مسئله حقوق اقلیت‌ها توجه شده است و اقلیت‌ها در مجلس حضور داشته، فعالند و نظر می‌دهند. در شورای شهر یزد هم یک زرتشتی انتخاب شده است. البته سپنتا نیکنام در دوره قبلی در شورای شهر یزد بوده و چون کارنامه خوبی داشته دوباره رای آورده است. البته ناگهان شورای نگهبان براساس اصل 4 قانون اساسی برداشت کرده که این عضو زرتشتی حق حضور در شورای شهر ندارد چون اکثریت مردم در این حوزه انتخابیه مسلمان بوده و غیرمسلمان نمی تواند برای مسلمانان تصمیم بگیرد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: این بحث‌ فقهی و حقوقی مطرح است که چرا تاکنون این رویه دنبال نشده و در حالی که اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، چرا در شورای شهر از  اصل 4 قانون اساسی استفاده شده است؟ من معتقدم فقط نباید یک اصل قانون اساسی را مورد توجه قرار داده و از سایر اصول قانون اساسی غافل شویم. اکنون باید عقلا، علما، حقوقدانان و مجریان دلسوز بررسی کنند که چگونه این مشکل حل شود تا به تقابل و تنازع نرسد. قطعا این مشکل راه حل دارد که مطابق شرع، قانون و عرف باشد. وی در پایان خاطر نشان کرد: حل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است. من معتقدم این گره در مجمع تشخیص زودتر و بهتر باز می شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سپنتا نیکنام