به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۸ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۱۳۹۱۶۵
بلژیک: به رهبر استقلال کاتالونیا پناهندگی می دهیم

۳۰ سال حبس در انتظار رهبر کاتالونیا؟

گروه بین الملل: کارلس پوجدمون، رئیس برکنار شده منطقه کاتالونیا براساس هشدار دادستان‌های اسپانیا احتمالا بعد از اقدام دولتش در اعلام یک جانبه استقلال به ۳۰ سال زندان محکوم خواهد شد.
۳۰ سال حبس در انتظار رهبر کاتالونیا؟
به گزارش روزنامه اکسپرس، مقام‌های اسپانیا بعد از اعلام استقلال یک جانبه کاتالونیا اقدام به منحل کردن دولت این منطقه و برکناری پوجدمون و مقامات دولتش کردند و گزارش‌ها حاکی از آن است که پوجدمون ممکن است در ماه‌های آینده به زندان بیفتد. در عین حال دادستان‌های اسپانیا فاش کردند که به احتمال زیاد پوجدمون به اتهام شورش محاکمه خواهد شد که می‌تواند مجازات ۳۰ سال زندان برای او به همراه داشته باشد.

قرار است در تاریخ ۲۱ دسامبر طبق اعلام دولت مادرید در کاتالونیا انتخابات زودهنگام برگزار شود و پرسش‌هایی درباره صلاحیت پوجدمون برای حضور مجدد در رقابت انتخاباتی بعد از گزارش‌های مربوط به اتهامات کیفری او مطرح شده‌اند. آلفونسو داستیس، وزیر امور خارجه اسپانیا مدعی شد که رئیس منطقه کاتالونیا به طور نظری می‌تواند در صورتی که تا زمان انتخابات همچنان آزاد باشد، کاندیدا شود.

داستیس گفته: من فعلا نمی‌دانم که از هم اکنون تا تاریخ ۲۱ دسامبر چه اقدام قضائی ممکن است صورت گیرد؛ اگر او تا آن زمان در زندان نباشد فکر می‌کنم که صلاحیت شرکت در انتخابات را خواهد داشت. این هشدار در حالی صادر شده که روز گذشته صدها هزار معترض حامی اتحاد در اسپانیا تظاهراتی را در بارسلونا در مخالفت با استقلال کاتالونیا برگزار کردند. آنها خواهان به زندان انداختن پوجدمون شدند.

اگرچه کاتالونیا اعلام کرد که در همه‌پرسی استقلال در منطقه رای قاطعی به استقلال داده شده اما حضور مردم در این همه‌پرسی بسیار پایین بود چون حامیان اتحاد آن را تحریم کرده بودند و تنها ۴۳ درصد در این همه‌پرسی شرکت کردند. برخی نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش حمایت از استقلال در کاتالونیا و احتمال رای ۴۳.۴ درصدی احزاب ضد استقلال در انتخابات زودهنگام دسامبر هستند البته این همه‌پرسی‌ها رای ۴۲.۵ درصدی احزاب حامی استقلال را در این انتخابات هم پیش‌بینی کرده‌اند.

در همین ارتباط تئو فرانکن، وزیر مهاجرت بلژیک در گفتگو با یکی از شبکه های تلویزیونی این کشور از آمادگی بروکسل برای اعطای پناهندگی سیاسی به کارلس پوجدمون خبر داد. آقای فرانکن تصریح کرد پذیرش چنین درخواستی از سوی بلژیک «غیرمنطقی» نیست.

به گزارش یورونیوز، وزیر مهاجرت بلژیک با تاکید بر اینکه ممکن است پوجدمون در اسپانیا به زندان محکوم شود و زمینه برگزاری یک دادگاه عادلانه فراهم نیست، گفت در صورت مطرح شدن چنین تقاضایی از سوی رهبر کاتالانها، استرداد او به اسپانیا برای مادرید بسیار مشکل خواهد شد.

بلژیک از معدود کشورهای اروپایی است که هنوز به شهروندان اروپایی پناهندگی سیاسی اعطا می کند و در این راستا بویژه با اسپانیا در سال های گذشته مشکل داشته است. بلژیک پیش تر هم از استرداد یک زوج متهم به عضویت در سازمان اتا (شبه نظامیان باسک) به مادرید خودداری کرده بود. بلژیک بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، راه حل بحران اخیر کاتالونیا را گفتگو بین مادرید و بارسلون می داند.

 با وجودیکه در حال حاضر دلیل محکمی برای مطرح شدن چنین درخواستی از سوی رهبر عزل شده منطقه کاتالونیا وجود ندارد اما کارلس پوجدمون در صورت تمایل می تواند به بلژیک پناهنده شود. این درحالیست که او تنها یک روز پس از اعلام استقلال کاتالونیا از اسپانیا خواستار «مقاومت دمکراتیک و مسالمت آمیز» کاتالانها در برابر دولت مرکزی اسپانیا شد که با اجرای اصل ۱۵۵ قانون اساسی و لغو خودمختاری این منطقه کنترل آن را در دست گرفته است.

در همین حال مقامات دولت مرکزی اسپانیا از حضور احتمالی کارلس پوجدمون در انتخابات ماه دسامبر این منطقه استقبال کرده اند. طبق آخرین نظر سنجی ها احزاب استقلال طلب کاتالونیا از حمایت ۴۲.۵ درصد مردم برخوردارند در حالیکه احزاب مخالف جدایی حدود یک درصد بیشتر از سوی مردم حمایت می شوند و احتمال پیروزی شان بیشتر است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کاتالونیا