به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۸ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۱۳۹۱۶۹

فراکسیون امید در تعطیلات!

محمد توکلی
با نگاهی به اظهارنظرهای نمایندگان مردم در مجلس از چند روز پیش تا چند ساعت مانده به رای گیری برای وزیر علوم می‌شد به راحتی حدس زد که منصور غلامی، فرد معرفی شده از سوی رییس جمهور روحانی برای وزارت علوم به سادگی در مجلس رای خواهد آورد. در نتیجه اصل این مسئله که غلامی رای اکثریت را داشته است یک واقعیت بود و نمی‌توان برای این موضوع نمایندگان فراکسیون امید را که در اقلیت قرار گرفته‌اند چندان سرزنش کرد.  اما الگوی رفتاری این فراکسیون در هنگام رای گیری برای وزارت علوم محل نقد و ابهام فراوان است. بنابرآنچه برخی اعضای فراکسیون امید درباره تصمیم این فراکسیون درباره تصمیم گیری در خصوص وزیر پیشنهادی علوم مطرح کرده‌اند شاهد آن بودیم که در این مورد نمایندگان عضو فراکسیون امید به شکل «آتش به اختیار» عمل کرده‌اند. به این معنا که فراکسیون تصمیمی را اعلام نکرده و هر نماینده بنا بر تشخیص خود رای داده است.

اینکه تصمیم فراکسیونی درباره رای اعتماد به غلامی تاثیری در انتخاب یا عدم انتخاب او داشت یا خیر در این جا چندان محل بحث نیست و آنچه محل نقد جدی و شایسته ملامت است همین الگوی مدیریتی است که ظاهرا در فراکسیون امید در موضوعات دیگر هم وجود دارد. فلسفه وجود و تشکیل فراکسیون‌های مختلف در مجلس ساماندهی دیدگاه‌های نمایندگان یک گرایش فکری یا سیاسی و. . . است. به طوری که هر فراکسیون می‌بایست پس از مشورت با کارشناسان خبره در هر موضوع و بعد از بررسی‌های همه جانبه لازم تصمیم نهایی را ابلاغ و اعضای فراکسیون نیز بنابر آیین نامه هر فراکسیون آن را به اجرا در بیاورند.

همان شیوه‌ای که کم و بیش در احزاب نیز باید شکل بگیرد. اینکه سران فراکسیون اصلاح طلبان مجلس در بزنگاه مهمی همچون بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم توان یک تصمیم گیری قاطع را نداشته‌اند نشانگر وضع آشفته مدیریتی در فراکسیون امید است. این اتفاق ناشایست همانند آن است که اعضا در یک حزب سیاسی گردهم جمع شوئد اما در موضوعی حساس به نتیجه‌ای نرسند و اعضای حزب هم بر اساس تشخیص خود عمل کنند. اگر سران فراکسیون امید به واقع توان و یا زمان کافی برای اداره این فراکسیون را ندارند و نمی‌توانند در چنین مواقع حساسی اعضا را مجاب به اجرای تصمیمات فراکسیونی کنند، می‌توانند این فراکسیون را تعطیل کرده و به استراحت خود در مجلس ادامه دهند. با این کار حداقل دیگر جامعه انتظار کنش خاصی هم از فراکسیون امید نخواهد داشت و رفتار سیاسیونی که اهل سکوت هستند هم از سوی مردم کاملا درک خواهد شد!

خادمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۸/۰۸ ۱۶:۵۵
هواداران اصلاح طلبان را به این مجلس دهم و دولت 11 امیدی نیست انشاا...اصلاح طلبان مستقل از اعتدال در 98 و 1400 (356046)